Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eldkråka?  (läst 8298 gånger)

hustran

Eldkråka?
« skrivet: 22 dec-07 kl 00:34 »
Vi har en rätt stor öppenspis som har värmeutsläpp på sidorna och tar friskluft utifrån(kanaler under golvet) Jag söker efter en eller två st. eldkråkor. förut fanns sådana att köpa tror jag men inte längre,varför? Kan man göra dessa själv? Är de farliga på nåt sätt? Tycker att vi skulle kunna utnyttja den öppna eldstaden bättre. Är det inte en glimmrande bra ide? Varför finns de inte?

anette i bugared

• -
Re:Eldkråka?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-07 kl 10:46 »
Problemet med eldkråkan är att, om det är/blir otät, kan få med kolmonoxid i den utströmmande luften. Det var en del varningssignaler om det för några år sen.

Men annars är det en jättebra grej, kolla länken nedan, jag tror killen där säjler, annars ser du hur den är gjord,med eller utan fläkt och det är lätt att göra en själv av fyrkantsrör.
http://www.måmek.se/eldkraka.htm

Men som sagt, kolla den ofta så att den inte släppt i nån svetsskarv eller rostat/bränt sönder.
« Senast ändrad: 22 dec-07 kl 10:46 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 22 dec-07 kl 16:54 »
If it doesn't work, chrome it!

hasteus

« Svar #3 skrivet: 25 dec-07 kl 20:20 »
I en tidigare diskussion var det någon som kommenterade att ev gäller inte brandförsäkringen om man använder en sådan...  inte kollat upp detsjälv men om inte försäkringsbolaget idag vet vad det är är det säkert förbjudet...

enkel värmeväxlare till öppen spis?
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=54;action=display;threadid=1572

Kharro

• "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
« Svar #4 skrivet: 26 dec-07 kl 12:18 »
vi har en sån där kråka i öppna spisen, och varken sotare,försäkrings bolag eller anticimex (som bet självrisken om det börjar brinna i huset) har sagt något om den.
Gubben har gjort en till en arbets kamtat på jobbet,och det var tydligen inte svårt,om man har lite hum om hur man gör???
I den kråkan vi har är det tillsatt en fläkt och då blir den hur effektiv som hellst....
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

hustran

« Svar #5 skrivet: 03 jan-08 kl 01:22 »
Tack för alla svar o tips. Skall kolla med försäkringsbolag o sotare för säkerhetsskull. det finns en duktig smed i närheten. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser