Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering av smågrisar  (läst 2572 gånger)

Andreasbd

Kastrering av smågrisar
« skrivet: 20 dec-07 kl 21:08 »
Kastrering av små grisar utan bedövning.
Ett intressant diskussions ämne . Vad tycker ni ?
Vad finns det för argument mot och för kastrering med/utan bedövning.

Extra länk:

http://www.expressen.se/nyheter/1.976980/griskultingar-kastreras-utan-bedovning
« Senast ändrad: 20 dec-07 kl 21:41 av Andreasbd »

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Kastrering av smågrisar
« Svar #1 skrivet: 20 dec-07 kl 22:56 »
Jag är inte förtjust i kastrering och önskar djupt en annan metod t ex bedövning eller hormonbehandling vilke jag hört testar i Danmark.

Har själv provat kastrera utan bedövning och jag lider och VILL inte göra det heller.

Anlitar veterinär till detta numera. Linderöd kastrerar jag inte. Jag gör hellre korv och tar förlusten.

Som det nämns i artikeln så kastrerar man inte i utlandet och jag förstår inte att det inte görs här i Sverige.

Har slaktat galt på 2 år och han smakade gott, luktade inte.

Samtidigt så blir galtar oregerliga när de är könsmogna. Skulle en gylta/sugga brunsta i närheten när galtarna ska på slakt är det stört omöjligt att hantera dom. Tro mig jag har provat. Sist vi slaktade så brunstade en sugga ute och galten ville bara dit. Han fick upp dörren i släpet och tog sig ut. In med galten igen och han sprängde nästan dörren. Helt omöjlig. Fick ta hit en granne och skjuta honom och slakta hemma. Men trots brunsten/hormonsvallningarna Ingen Galt/smak på köttet!!
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 20 dec-07 kl 23:18 »
Galtsmak är ett otyg när den finns. Tydligen är det så att bara en mindre del av galtarna har denna smak. Men den är också svår att konstatera innan tillagning av köttet. För några år sedan blev jag informerad om att man i Danmark  vid slakterier testar utrustning för att få fram vilka galtar som har smak. Det lönar sig tydligen att kassera det lilla antalet med galtsmak, jämfört med den högre tillväxt och foderutnyttjande som okastrerade svin ger.

Edgar

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 dec-07 kl 01:59 »
Först och främst vill jag säga att det finns nog ingen som tycker det är roligt att kastrera, men som det är nu så är det ett nödvändigt ont.
Jag var själv skeptisk i början och undrade om jag verkligen skulle fixa detta, men efter att ha tagit ett antal hundra nu, så vet jag inte riktigt längre vad man ska tro. Den lille grisen skriker ju direkt man lyfter den, och visst skriks det väldigt när man sätter fast den, men ingreppet är över på 15 sekunder, och när man släpper ner dom är det många som lägger sig och diar direkt, dom slutar ju hursomhelst att skrika på en gång..så vad ska man tro?? Jag tycker att med dom nya reglerna när det gäller ålder på grisen,att dom ska tas innan en veckas ålder, så har det blivit bättre jämfört med förr när dom var 3-4 veckor när man tog dom.. Tycker även det verkar vara lite lugnare när man inte spänner fast dom utan använder en annan ställning där dom bara hänger i bakbenen. Men som sagt, roligt är det inte. Men jag har en gång haft en som var för gammal, och när veterinären ändå var här i ett annat ärende, så bad jag honom bedöva den, jag märkte överhuvudtaget ingen skillnad vad gällde skrikandet, möjligen blev det ännu mer stressande eftersom även en spruta skulle tas.
En annan fråga , förutom kostnaden, är ju om vi ens får veterinärerna att göra det, hur kul skulle det vara för dom att bara åka runt och kastrera hela dagarna.? Vår veterinär hade varit i Norge och pratat med kollegor, och det var ju inte deras favoritsysselsättning precis...
Sen gör man det ju lite enkelt för sig när man säger att det inte görs i utlandet...de enda jag vet som förbjudit kastrering utan bedövning är Norge och Scweitz, två länder som är kända för väldigt dyr mat och att dom värnar om sitt lantbruk, alltså raka motsatsen till Sverige.
I det lilla landet i alperna, som är så svårt att stava till :) har dom en metod som jag isåfall tycker verkligen är rejäl, dom söver ner grisen med en snabb dos i en mask, det lär ju vara enda sättet att få en lugn miljö. Men så får vi inte göra i sverige, dels så måste man vara narkosutbildad, och dels så får enligt min veterinär inte köttet säljas som mat från ett djur som varit sövt...
Nej, det enda sättet som jag tror, och hoppas på är sortering av sperma, så det bara blir hon-djur, det tror jag kommer att bli lösningen, men det förutsätter ju då att man använder semin.

RiverCottage

• Halland
« Svar #4 skrivet: 21 dec-07 kl 12:21 »
Jag tycker inte att det är försvarbart.
Respekterar er som är av annan åsikt, men mitt främsta argument MOT kastrering är att det är såpass liten del av galtarna som sätter galtsmak.

Kom gärna med annan fakta, hur många är det som slaktat en okastrerad galt under 1,5 år med galtsmak? Mig har det inte drabbat ännu.

Att sitta och spekulera om hur ont det gör för grisen är absurt, det går inte att veta. Vi får väl hoppas att det inte gör så ont... men om så inte är fallet... ja... då är det ju fruktansvärt för den lille knorren.

Som som sagt, jag respekterar dem av annan åsikt, men här var iaf. min.
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Fridolf2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 dec-07 kl 13:02 »
Och jag respekterar din.. Problemet tycker jag är att vi i Sverige har ett synsätt som verkar gå ut på att maten helst ska vara gratis. Och ska vi fördyra vår produktion ytterligare, så kommer ju säkerligen importen att öka ännu mer. Även om folk kan tänka sig att betala lite mer, så är det ju handeln som styr vad som finns i butikerna. och frågan är ju om man gör grisarna nån tjänst genom att införa ensidiga regler i Sverige som mer eller mindre till slut tar död på vår produktion, en produktion som i så många andra avseenden är väl framme när det gäller omvårdnad av djuren. Tyvärr har vi ju inte den kulturen som i Norge och Scweiz att maten FÅR kosta och att man VILL ha en inhemsk produktion.
Ett alternativ är ju att man tar fram metoder att på slakterierna lätt med 100% säkerhet kunna sortera bort de galtar som smakar illa, och göra nåt annat med det köttet. men återigen, det måste ju i så fall kunna göras till en billig penning. jag har själv skickat några okastrerade nu i höst och det blev ju ett avdrag på 100 kr/gris, och det är ju alltför mycket för att det ska vara rimligt bara för att ta ett prov. att göra t.ex hundmat av det borde ju inte vara nån större förlustaffär, den är ju i stort sett lika dyr som vanlig mat....

Kraxa

• -
« Svar #6 skrivet: 21 dec-07 kl 15:00 »
Jag håller med fridolf2 ;)

Ingen vill hellre hitta någon annan metod än vi som utför kastreringen. Men samtidigt måste vi invänta tills fullgoda alternativ finns. Som sagt, att hormontesta galtar kostar tid och pengar på slakteriet. Könssorterad sperma är jag tveksam till, eftersom sogrisarna har lägre tillväxt.

Vi använder på jobbet en ställning där grisen hänger i bakbenen, och jag upplever inte att grisen skriker mer vid själva kastreringen än när den blir satt i ställningen. Att samla ihop grisarna, ge Baycox mot coli, järninjektion och kastrera galtarna+jodopax tar fem minuter per kull när man är van. Jag har jobbat med grisar i tre år så det har blivit ett par tusen kastreringar vid det här laget. Så ingreppet går fort och grisarna går och diar direkt efteråt...efter ett dygn har såret dragit ihop sig och efter några dagar är det läkt. Att bedöva först tror jag skulle stressa grisen mer och göra mer skada än nytta.

RiverCottage

• Halland
« Svar #7 skrivet: 21 dec-07 kl 16:47 »
Vi använder på jobbet en ställning där grisen hänger i bakbenen, och jag upplever inte att grisen skriker mer vid själva kastreringen än när den blir satt i ställningen.

Ja... Jag vet inte, förstår att man kanske måste ha lite andra förhållningsätt till verksamheten när man måste kämpa för att hålla upp ekonomin.

Men någon ställning där grisen hänger i bakbenen kommer inte in här i varje fall... förutom slaktgaljen.. fast då är grisen minst sagt rejält bedövad.

RiverCottage

• Halland
« Svar #8 skrivet: 21 dec-07 kl 16:49 »
puttar upp min fråga lite tydligare: ;D

"Hur många är det som slaktat en okastrerad galt under 1,5 år med galtsmak? "

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 21 dec-07 kl 17:34 »
Hittils ingen. :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 dec-07 kl 19:08 »
Kruxet är väl att vi som sitter här står för kanske en tusendel av de grisar som slaktas i Sverige på ett år. Så i det stora hela skulle säkert några dyka upp. Och skulle några slinka igenom till konsumenter så har den kunden kanske köpt sitt sista griskött. Och det är en risk jag inte vill ta.

RiverCottage

• Halland
« Svar #11 skrivet: 21 dec-07 kl 19:42 »
Ja, givetvis, Jag anser inte "Alternativ" vara forumet för storskaliga slaktgrisuppfödare, utan mer vi som har ett fåtal djur och kanske lägger något extra handtag för att djuren ska få det där lilla "extra".

Jag förstår att man som storskalig slaktsvinsuppfödare inte kanske kan göra detta, då man (tyvärr) snart skulle vara bankrutt.

Skulle jag tänka ekonomiskt så skulle jag valt helt andra raser och sorter än vad jag har idag, samt en uppvärmd lada där de inte hade möjlighet att gå ute - vips så har jag grisar som snabbt växer sig feta, och snabbt blir klara för att skickas på slakt.

Tyvärr så är det så idag att den vanligaste "mätstickan" kunderna i affärerna går efter är prislappen. Sen tror jag att de flesta kunder iof, tycker det är självklart att grisarna ska få böka omkring i gyttjan och springa på öppna ängar och äta krav-godkänd spannmål... men när det kommer till prislappen tror jag tyvärr att mina utgångsgrisar drar nitlotten..

Men åter till ämnet - kan VI inte då, med den fakta som finns tillhands, låta grisarna vara okastrerade, när ändå risken för galtsmak är såpass liten?

« Senast ändrad: 21 dec-07 kl 19:44 av RiverCottage »

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser