Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spinna  (läst 32643 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: spinna
« Svar #180 skrivet: 06 apr-08 kl 16:13 »
Nu har jag också en spinnrock  ;D ;D Köpte anette i bugareds extra. Nu jäklar ska det spinnas!! Har mekat lite med den nu i eftermiddag och provspunnit, och det blir faktiskt garn  :D Lite ojämnt såklart, märker att jag måste jobba mer med kardningen. Lite väl hårt spunnet också, men det blir väl lite bättre när jag tvinnar det. Men det FUNKAR ju faktiskt!!

Tack anette i bugared för en trevlig förmiddag, förresten!

(försöker bifoga en bild, fast jag får bara veta att "uppladdningsfilen är full", fast bliden är bara på 33kB  ???)

anette i bugared

• -
« Svar #181 skrivet: 06 apr-08 kl 17:10 »

Tack anette i bugared för en trevlig förmiddag, förresten!

(försöker bifoga en bild, fast jag får bara veta att "uppladdningsfilen är full", fast bliden är bara på 33kB  ???)
Tack själv för en trevlig pratstund :D.

Måste också säga att jag blev "förälskad" i din tröja :-*. Sååå himla fin!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #182 skrivet: 06 apr-08 kl 18:32 »
Tack själv för en trevlig pratstund :D.

Måste också säga att jag blev "förälskad" i din tröja :-*. Sååå himla fin!!

Jo, det har blivit en favvo-tröja  :) Stickad av handspunnet garn från milles får!

anette i bugared

• -
« Svar #183 skrivet: 27 apr-08 kl 12:13 »
Jo, det har blivit en favvo-tröja  :) Stickad av handspunnet garn från milles får!
Finns det ett mönster  :-[ eller stickar du "på frihand"?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #184 skrivet: 27 apr-08 kl 17:26 »
Finns det ett mönster  :-[ eller stickar du "på frihand"?

Stickar så gott som alltid på frihand. Gillar inte mönster, fast jag lånar gärna idéer från dem. Men sen vill jag hitta på själv  ;)  Så tröjan är helt o hållet frihand.

Dock hemskt enkelt: mät hur stor du vill ha tröjan runtom, räkna ut masktätheten med ett stickprov och använd lite elementär matte för att räkna ut hur många maskor som behövs. Lägg upp detta antal på en rundsticka, sticka först resår en bit, sen vanlig slätstickning upp till ärmhålen.

Dela i två bitar, sticka bakstycket upp till nacken, gör en mjuk avrundning genom att maska mittmaskorna, men lämna axelmaskorna på stickor eller långa säkerhetsnålar (man får mäta och se vad som blir en lagom fördelning). Sticka framstycket tills du vill ha ett sprund, dela på två och sticka vidare. Gör en lite större halsringning än för nacken och se till att spara samma mängd axelmaskor.

Sy ihop axlarna med maskstygn (=en osynlig söm). Plocka upp maskor runt ärmhålen på rundsticka, sticka ned mot handleden, maska av 2 m på var 4:e varv (maska av på undersidan av ärmen, på ömse sidor om en tänkt mittsöm). Byt till strumpstickor när det är för få maskor kvar. Sticka ned till handleden och gör valfri mudd, jag gör vanlig resår 1r1a. Maska av ganska löst.

Virka runt halsringningen, sätt en knapp + träns i sprundet. Klart!

Det är alltså en enkel modell med i stort sett raka stycken, lämplig för det tjocka ullgarn jag hade. Med tunnare garn kan man såklart göra mycket mer finlir. Fördelen med den här modellen är att man nästan slipper sy ihop delar, jag avskyr det  :-[

Har ingen bild på tröjan nu, men det kan ju gå att fixa.

anette i bugared

• -
« Svar #185 skrivet: 27 apr-08 kl 19:00 »
Tack :-*.

Martin Bergman

« Svar #186 skrivet: 31 okt-08 kl 09:33 »
Va kul att ni hittat fotot med kvinnor vid spinnrockar på min hemsida. Numera finns fler gamla foton efter min styvfar Alexander Fröberg på min sida. Visserligen inte kvinnor vid spinnrockar utan kvinnor vid vävstolar bl.a.
Lycka till med spinnandet, vänligen Martin Bergman

annan

« Svar #187 skrivet: 31 okt-08 kl 14:08 »
hej martin!

ja just det, din sida har jag ju sett. roligt att du hittat hit.

inlägget som hänvisar till din sida ligger tidigt i tråden (2), så jag hänvisar till den igen : http://www.martinbergman.se

alltid trevligt med folk som är historie och spinnintresserade!
« Senast ändrad: 31 okt-08 kl 14:11 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

morellen

• Västergötland
« Svar #188 skrivet: 10 nov-08 kl 17:20 »
jag är så sugen på att lära mig spinna!
Läste om nybörjarkitet i början av tråden o funderar på om man inte skulle önska sig ett sånt i julklapp.. fast undra just om man verkligen kommer att begripa vad man skall göra även om man läser varenda bok biblioteket kan uppbringa?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #189 skrivet: 10 nov-08 kl 18:27 »
Det är nog lättast att lära sig av någon IRL. Säkert finns det någon spinnande alternativare där du bor? Här i 7härad finns det iaf några stycken  :)

Jordefamn

• Skåne
« Svar #190 skrivet: 10 nov-08 kl 19:00 »
Ja, det är troligtvis mycket enklare att lära sig av någon direkt, då kan du ställa frågor och så också.
Men att spinna på slända är lättare att lära sig än spinnrock, tycker jag, så det kanske kan vara en början annars.
Sen kan du ju hitta någon som kan lära dig att spinna på spinnrock senare och då kanske det går enklare eftersom du redan testat med slända.

annan

« Svar #191 skrivet: 10 nov-08 kl 20:19 »
.. fast undra just om man verkligen kommer att begripa vad man skall göra även om man läser varenda bok biblioteket kan uppbringa?

visst går det finfint!

jag är ett levande exempel på det, så fick det bli eftersom det inte fanns nån spinnkunnig i närheten. och garnet har jag sedan fått beröm för av spinnkunniga så visst går det, bara man vill.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Humle

• Västerbotten
« Svar #192 skrivet: 10 nov-08 kl 20:34 »
Via youtube har jag lärt mig många saker! Det finns mycket om spinning där vilket jag tyvärr ännu inte har testat. Här är en populär video, om den lär ut onödigt krångligt kan jag inte avgöra  :P.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #193 skrivet: 11 nov-08 kl 04:22 »
Jag har lärt mig att spinn på slända, början lärde jag mig genom ett klipp på youtube, sedan så har jag hållit på och testat och trixat själv - övning ger färdighet! ;D
Klippet:

Sländan som jag har kommer ifrån HK Spindles och Fibrer i Norge http://hkangora.no/ - det är en JMJ spindels med sten (vikt 37 gram), tycker att det är en perfekt nybörjar slända! Köpte även lite ull därifrån, men det blir väl billigare att köpa ullen ifrån Spinspiration.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Grelbers-stock

« Svar #194 skrivet: 11 nov-08 kl 10:41 »

Grelbers-stock

« Svar #195 skrivet: 11 nov-08 kl 10:43 »
Förresten;
http://www.2knit.se/workshop.htm

21 Februari är det spinnkurs (och lördagskursen gav tretton nya glada spinnerskor)

vattenpuss

• Sund själ i en sund kropp
« Svar #196 skrivet: 18 nov-08 kl 14:24 »
Jag vill lära mig spinna garn i Stockholm! Men alla kurser verkar bara över en helg... fast det kanske räcker?  ???

Men jag hittar ingen kurs som inte redan vart! :-\ Någon som vet ngt?
Tillsammans reser vi oss, tillsammans vi falla.

Grelbers-stock

« Svar #197 skrivet: 19 nov-08 kl 07:28 »
Prata med Svea spinnargille? Tina på Spinspiration.se kan hjälpa till.....

vattenpuss

• Sund själ i en sund kropp
« Svar #198 skrivet: 19 nov-08 kl 09:14 »
Tackar!
Jag hittade deras sida, men hittade också en annan sida som verkade vara mer vad jag letade efter.
På Överjärva gård i Solna är det tydligen Ullkurs varannan tisdag, nästa gång är den 25e och det kostar 300 kr per gång. Jag mailade och fick till svar att det förmodligen bara vara att dyka upp, men jag skulle få veta mer snart..

Så om någon annan är sugen också, häng på vettja!
Tillsammans reser vi oss, tillsammans vi falla.

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #199 skrivet: 07 jan-09 kl 16:27 »
Hej
Kul att se att så många spinner, jag o min man söker kontakt med spinnare inom skåne så kunde vi kanske träffas med spinnrockar/sländor o ull. Hoppas få napp på detta sätt. Inger o Bengt i Bonderup utanför Lund.
IS

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser