Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftig generator  (läst 2230 gånger)

PeterS

Kraftig generator
« skrivet: 20 dec-07 kl 10:59 »
Hej.
Jag har kommit över (köpt) vad jag förstått en ganska kraftig 3 fas generator.
Märket är Frigoblock och är avsett för kylaggregat till lastbil och drivs av lastbilsmotorn.
Jag saknar ett kopplingschema för att testa den, men tror att den ska matas med 24 volt för att magnetisera rotorn. Varvtalet ska kunna variera mellan 500-3000 rpm. Tror även att det går att variera matningsspänningen från 0 volt till 24 volt vid olika rpm och last. Vad tror ni om denna? Är det någon som har erfarenhet om denna eller varit inne på samma funderingar om att använda en sådan?
Här är en länk till tillverkaren:
http://www.frigoblock.de/index.cfm?menu=produkte&sub=fk&CFID=3356773&CFTOKEN=59205941

mvh
Peter

take

• Östergötland
    • De Klomp
Re:Kraftig generator
« Svar #1 skrivet: 20 dec-07 kl 20:43 »
Om det är den modell du har skickat en länk till så är det ett liknande skåp jag har på min lastbil. Det skåpet innehåller 1 kompressor samt för att förse kompressorn med rörelsenerig, en hydrauloljemotor driven av hydrauloljepump som sitter på lastbilsmotorn samt en elmotor så man kan plugga in kylagregratet i väggen. 24 volten hanterar styrning av systemet, bland annat ser den till att inte elmotorn och hydrauloljemotorn går igång samtidigt.

Min innehåller inte en  generatoragregrat eller alternator. Jag kan nästan inte tänka mig att din gör det.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

PeterS

« Svar #2 skrivet: 20 dec-07 kl 21:59 »
Tyvärr blev det fel länk  :o . Välj engelsk text och välj 3 fas alternator så blir det rätt.
Peter

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 26 dec-07 kl 00:15 »
Tyvärr så har du inte skrivit vart du bor så jag kan inte tipsa om en närliggande firma...   Berätta gärna det...  

Antagligen så är det en generator som ger ca 16 AMP.
Den skall styras av 24 volt så det är rätt...

Minns inte rktigt hur det ska kopplas...  
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

PeterS

« Svar #4 skrivet: 26 dec-07 kl 20:59 »
Fick tag på kopplingsschema av en kille i helsingborg  8).
Tack ändå. Jag bor föresten utanför skara.
Nu får vi väl se till våren om man kan få någon nytta av denna.
Ska driva el-patronen är det tänkt.
Peter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1213 gäster, 1 användare
Mussa

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser