Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  motorsågskörkortet  (läst 12585 gånger)

clarro

• Västergötland
motorsågskörkortet
« skrivet: 19 dec-07 kl 23:26 »
nån  av er all som tagit det?är det nåt att ha för en som är van i skogen.eller är det baraför amatörer å nybörjare..lite dyrt tycker jag ca 3000 spänn,har jag hört..
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

Filip Skräplund

Re:motorsågskörkortet
« Svar #1 skrivet: 19 dec-07 kl 23:38 »
Man kan ju bara "köra upp" utan kurs, det kan väl inte kosta 3000 kr, eller?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jan-08 kl 14:41 »
Har du erfarenhet sedan tidigare av motorsåg (mer än bara kapa ved) så -behövs det inte-.

Är du ny och oerfaren - Billig försäkring!

Urban

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jan-08 kl 20:36 »
Jag kan varmt rekomendera motorsågskörkort.

Har själv jobbat rejält i skogen de senaste åren efter Gudrun och Per och tog motorsågskörkortet i våras.
Det var inte de stora sakerna som var den självklara behållningen utan alla små tips från vår examinator. Använd tummen när du gasar och kvistar under stocken, lägg ner sågen mellan benen när du sågar grenarna på ovansidan stocken osv.

Hur slipar men stockkrocken, varför skall man inte använda sig av en lyftsax?

Visst mycket av dessa saker går att läsa sig till, men att jobba igenom dessa i och med kursen gör att kunskapen fastnar mycket bättre.

Den äldste som deltog på kursen var 64 år och hade jobbat med egen skog i mer än 30 år och han ansåg att kursen var värde varenda krona!

Den kurs som jag gick var en intensivkurs där vi träffades 2 gånger och sedan hade uppkörning.

Av de 10 deltagarna i den kursen som jag gick där alla var vana egen skogsbrukare kuggade 4 st vid första försöket 1 på teorin och 3 på fällningen!

MVH

Urban

Textfiluren

• Närke
SV: motorsågskörkortet
« Svar #4 skrivet: 20 nov-08 kl 08:59 »
Ja jag fick möjlighet att ta det då jag arbetade på "gröna Jobb" för några år sedan och jag vill säga att trots att man känner sej riktigt van och kunnig i skogen efter flera år med timmerfällning och vedhuggning är kursen väl värd det du säger ! Lärde mej otroligt med saker som man inte hade haft en tanke på i min tidigare hantering med motorsåg.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 21 nov-08 kl 14:34 »
För att fördela arbetsbördan på gården så fick min man äran att gå motorsågskursen (jag fick ju gå bedövningskursen  ;D). De är 5 man som deltar, med stor spridning på erfarenhet och kunnande. Samtliga är mycket nöjda! Förutom kursavgiften tillkommer ju köpet av säkerhetsutrustning, vilket är ett krav för att få gå kursen. Stövlar, byxor och hjälm (2000:-).
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #6 skrivet: 16 dec-08 kl 14:41 »
Förutom kursavgiften tillkommer ju köpet av säkerhetsutrustning, vilket är ett krav för att få gå kursen. Stövlar, byxor och hjälm (2000:-).

Men de har man väl hur som helst?

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 dec-08 kl 20:44 »
Det är det väldigt, väldigt många som inte har. Bland annat jag, delvis för att jag är dumsnål och delvis för att det är otympligt.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 dec-08 kl 21:45 »
Citera

Inte jag :-[
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

andtol

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 dec-08 kl 11:23 »
Jag måste säga att jag blir sugen på att ta körkortet!

Dessutom får jag mer och mer respekt för motorsågen...

Sano

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 19 dec-08 kl 11:54 »
Snälla, snälla ni som inte har säkerhetsutrustning...försök att skaffa! Köp begagnat, låna, vad som helst. Även om ni bara kapar ved. Det är så lätt gjort att få kast med sågen och jag vill att ni ska finnas kvar... Grannen klöv huvudet.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 dec-08 kl 19:34 »
Snälla, snälla ni som inte har säkerhetsutrustning...försök att skaffa! Köp begagnat, låna, vad som helst. Även om ni bara kapar ved. Det är så lätt gjort att få kast med sågen och jag vill att ni ska finnas kvar... Grannen klöv huvudet.
Har flera motorsågsärr faktiskt, bland annat från förra året när jag sågade mig tvärs över knäskålen. Blev inte mer än några revor, men en tiondels sekund längre så hade jag fått svarva mig ett träben. Och den skadan tror jag inte ett par säkerhetsbyxor skulle skydda mot ändå, inte just över knäskålen

Annars kör jag som Vresus, hörselskydd är det enda jag använder. Hjälm och mask skulle jag aldrig skaffa, men ett par säkerhetsbyxor vore nog inte dumt ändå. Tror trots allt benen är det som är mest utsatt vid motorsågning

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 dec-08 kl 19:43 »
Inget alls framför ansiktet? Om inte annat är det ju otrevligt att få en massa spån i ögonen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 dec-08 kl 19:56 »
Inget alls framför ansiktet? Om inte annat är det ju otrevligt att få en massa spån i ögonen.
Det får jag aldrig av motorsågen. Däremot har jag börjat överväga att använda det vid röjsågning. Där kan det sprätta ganska elaka flisor, särskillt om man kapar torra, döda buskar

mobben

« Svar #14 skrivet: 21 dec-08 kl 22:06 »
Löjligt att inte använda skyddsutrustning

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 dec-08 kl 22:17 »
Löjligt att inte använda skyddsutrustning

För min del handlar det om pengar.. Skyddsutrustningen går ju på runt 2000:- och tyvärr är det inte så vanligt att jag har det över..

guba

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 dec-08 kl 22:28 »
Och den skadan tror jag inte ett par säkerhetsbyxor skulle skydda mot ändå, inte just över knäskålen

Jodå, jag brukar demonstrera huggarbyxans funktion för nyanvisade.
Fullgas på motorsågen rakt ner i en 12 centimeter i diametern grov (eller klen) granmassa bit. Det handlar om en knapp sekund innan den är avsågad.
Samma förfarande med en huggarbyxas ben trätt över massabiten ger mig arbete med att få bort fibrerna från sågen, de trasslar in sig överallt.

Men, inte ett märke i barken på massabiten trots fullgas och full attack, så visst räddar huggarbyxan benen och även liv.

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 dec-08 kl 22:30 »
Då kanske man skulle sätta upp huggarbyxor på inköpslistan. Skyddskläder som har en funktion har jag inget emot

mobben

« Svar #18 skrivet: 21 dec-08 kl 22:32 »
En mycke bra investering

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 dec-08 kl 22:34 »
Men skyddsglasögon, hjälm och visir vägrar jag vid motorsågning

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser