Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elen blir dyrare.  (läst 4927 gånger)

Suresh

• -
Elen blir dyrare.
« skrivet: 19 dec-07 kl 12:55 »
På radion i morde berättades det att elpriserna i Sverige planeras öka kraftigt de närmaste åren. Det kommer inte stanna under kronan för en Kwh och på detta skall skatter, moms och andra energiavgifter läggas.

Orsakerna är två, dels den ökade energiintegreringen av Europa, dels ökade skatter på utsläppsrätter för koldioxid.

Hela Europa skall bli ett enda elnät, en enda elmarknad från Nordkap till Istanbul. På denna elmarknad skall leverantörer konkurrera med varandra prismässigt, vilket gör det mer lönsamt för vattenfall att sälja svensk ren vattenkrafts-el till städer i Grekland som idag drivs med kolkraftverk. På så sätt höjs elpriset i Sverige med. I vårt grannland Danmark ligger redan kWh-priset upp emot 3 kr.

Tompas11

• Västmanland
Re:Elen blir dyrare.
« Svar #1 skrivet: 19 dec-07 kl 21:44 »
Huvuddelen av den el som produceras i Sverige kommer från vattenkraft och kärnkraft. Begriper därför inte varför Sveriges elkonsumenter ska betala avgifter för utsläppsrätter för koldioxid. >:(
Mig veterligt så avger varken vattenkraft eller kärnkraft någon som helst koldioxid!
If it doesn't work, chrome it!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #2 skrivet: 20 dec-07 kl 10:30 »
Trots kraftiga protester från mig :D ville svenskarna vara med i EU och förutom medlemsavgiften på 34.000.000.000 kronor/år får vi dyrare mat och högre energipriser, så totalt sett betalar vi säkert 100.000.000.000 kronor/år för att få vara med i världens sämsta och för U-ländernas del en direkt dödlig förening.

Jag tror inte att vi sett slutet än, för EU kommer att föra mer skit med sig i påsen.

Det finns skyltar att köpa med texten "Här slutar EU". Sätt upp en sådan vid infarten till ägorna, det har jag gjort.  :D

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 20 dec-07 kl 11:01 »

Det finns skyltar att köpa med texten "Här slutar EU". Sätt upp en sådan vid infarten till ägorna, det har jag gjort.  :D

Tycker alltid det är hysteriskt roligt när folk har såna skyltar uppe när man kommer och ska göra kontroll (av arealbidrag) hos dem! Man vill inte vara med i EU men man vill ha pengarna. ;D Ja, det är humor det!!
« Senast ändrad: 20 dec-07 kl 11:02 av Jullan »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 20 dec-07 kl 11:05 »
Tycker alltid det är hysteriskt roligt när folk har såna skyltar uppe när man kommer och ska göra kontroll (av arealbidrag) hos dem! Man vill inte vara med i EU men man vill ha pengarna. ;D Ja, det är humor det!!

Zigge kanske inte söker eller uppbär EU-bidrag?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 20 dec-07 kl 11:06 »
Mig veterligt så avger varken vattenkraft eller kärnkraft någon som helst koldioxid!

Uranbrytning och anrikning är inte någon ren liten hobby precis. Det rör sig om enorma mängder sten, grus och malm som fraktas upp ur jordriket med maskiner. För att inte tala om allt slagg som förstör hälsan och naturen i de drabbade länderna. Greenpeace Tyskland skrev nyligen om detta i sin tidning.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 20 dec-07 kl 11:58 »
[...]

;D

En sådan vill jag ha. Var finns den att köpa?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 dec-07 kl 12:31 »
Att man tar emot EU-bidrag fast man är emot systemet är väl inte så konstigt. Alla måste ju vara med och betala vare sig man vill eller inte.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 20 dec-07 kl 12:45 »
Att man tar emot EU-bidrag fast man är emot systemet är väl inte så konstigt. Alla måste ju vara med och betala vare sig man vill eller inte.

Jo, men att sätta upp en skylt om EU-fri zon blir liksom falsk marknadsföring. Så man kan väl vara anti-EU, men tar man bidrag så bör man väl inte skylta med "EU-fri zon".

Jag är anti-EU, men får den 28:e mitt första bidrag. Så jag sätter inte upp någon skylt. Lite skam i kroppen har jag kvar.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #9 skrivet: 20 dec-07 kl 12:51 »
Zigge kanske inte söker eller uppbär EU-bidrag?

Nä, det är mycket möjligt, det är bara kombinationen som jag tycker är så kul! ;D

Attis

• -
« Svar #10 skrivet: 20 dec-07 kl 13:15 »
Har man lite pengar över  ::) Kan man ju investera dessa i de ekonomiska föreningar som finns som bygger och sköter vindkraftverk. Den enda jag kommer på (vet att det finns fler) är o2. Där betalar man 13 öre per kwh (+ moms och andra skatter).
/Attis

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #11 skrivet: 20 dec-07 kl 14:39 »
Huvuddelen av den el som produceras i Sverige kommer från vattenkraft och kärnkraft. Begriper därför inte varför Sveriges elkonsumenter ska betala avgifter för utsläppsrätter för koldioxid. >:(

Jodå, det är fullt rimligt att Sveriges el-konsumenter skall vara med och betala koldioxidskatt. Orsaken är att den alternativa användningen av den delvis ganska "rena" svenska vattenfalls-elen ju är att sälja den över gränsen. Då till el-konsumenter som idag använder el som kanske genererats i koleldade kraftverk.

Ju fler eldrivna "energisnåla" värmepumpar vi har i Sverige, desto mera koldioxidutsläpp blir det på kontinenten. Kommunicerande kärl. Numera...

Sedan är det ju rätt intressant att de som för något år sedan investerade i värmepumpar, med den goda motiveringen att man då får två tredjedelar av värmen "gratis", nu plötsligt får betala tre gånger högre elpris... Ooops!

Fast en konsekvens av höjda elpriser blir en ökad efterfrågan på fjärrvärme, pellets och ved. Med höjda priser som följd även där. Så småskalig vedproduktion ute på landet kanske snart är en intressant bisyssla för skogsägare. Björkmassaveden har nyligen stigit med 30:- per kubikmeter. (Södra)

A.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #12 skrivet: 20 dec-07 kl 14:50 »

Jag var motståndare till att Sverige skulle gå med i EU. Jag har alltid tyckt att den frågan hanterades helt fel. Självklart skulle ju EU gått med i Sverige istället.

Jag har nu emellertid köpt en lite EU-flagga av samma storlek som mina andra små fasadflaggor (svenska). Det var himla besvärligt att få tag på flaggan och den har inte rätt antal stjärnor. Men när det blir dags för areal-kontroll (och man får lite förvarning) så åker den upp. Kanske det hjälper lite?

Fast jag vågar inte ha den uppe till vardags... :o

A.

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #13 skrivet: 20 dec-07 kl 17:56 »
Jag tror inte att vi sett slutet än, för EU kommer att föra mer skit med sig i påsen.

Skit som EU sprider ut över landet och som särskilt Lett-fotade individer råkar trampa i, och som därmed får de karikaristiska svartfötterna!

Tänk ändå va väldigt Lett, att hamna tillbaka på ruta (1)!

Tompas11

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 20 dec-07 kl 19:13 »
Uranbrytning och anrikning är inte någon ren liten hobby precis. Det rör sig om enorma mängder sten, grus och malm som fraktas upp ur jordriket med maskiner. För att inte tala om allt slagg som förstör hälsan och naturen i de drabbade länderna. Greenpeace Tyskland skrev nyligen om detta i sin tidning.

Du glömde den allvarligaste nämligen utvinning av kol. Där kan man verkligen tala om miljöförstöring, mänskligt lidande och enorma utsläpp av koldioxid både vid utvinningen av kolet och vid förbränningen. Av två onda ting väljer jag den minst onda - kärnkraft.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #15 skrivet: 21 dec-07 kl 13:31 »
Jag tycker inte om att man med EU bildat en ekonomisk stormakt där man beslutat att marknaden ska gå före allt annat, alltså även före miljön och omvärldens fattiga människor. EU:s jordbrukspolitik är ett resultat av detta beslut och för U-länderna är den en ren katastrof. Man skulle faktiskt kunna säga att arialbidrag och andra "bondeförmåner" inom EU betalas med narkotikapengar, eftersom EU:s jordbrukspolitik gör att bönder i U-länderna för sin överlevnad tvingas odla narkotika istället för spannmål.

Hur era fingrar ser ut vet jag inte, men mina är i alla fall rena för jag erhåller inget arialbidrag för min 2700 m2 stora naturtomt.  Jag är alltså helt oskyldig till att narkotika flödar in i landet och tar död på era barn.
Genom mitt EU-motstånd visar jag även att jag försöker mildra effekterna av den globala uppvärmningen, så med min skylt säger jag bara " Skyll inte på mig att världen ser ut som den gör".  :D

Jag har fått skylten så jag vet inte vilket företag som säljer den, bara att det är ett företag i Småland som jag tror har annonserat i Land.
« Senast ändrad: 21 dec-07 kl 13:33 av Zigge »

Ursus

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 23 dec-07 kl 10:40 »
Tror inte att elpriset har så mycket att göra med om vi är med i EU eller inte. Det beror väl mer på att det numera finns möjlighet att exportera svensk el, då går priset upp här hemma.

är det någon som har siffror på vad det kostar att producera olika slags el?

Tompas11

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 23 dec-07 kl 12:34 »
Totalkostnad per producerad kWh enligt Vattenfall:

Kärnkraft 34-40 öre
Vattenkraft 40-60 öre
Kolkondens (stenkol, brunkol) 44-51 öre
Naturgaskombi 51-59 öre
Kraftvärme från biobränslen 54-60 öre
Vindkraft 66-82 öre

Länken fungerar bara om man kopierar och klistrar in i webbläsaren.

http://www.vattenfall.se/annual-reports/vf_se/2006/filter.asp?filename=page_013.html
« Senast ändrad: 23 dec-07 kl 12:37 av Tompas11 »

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #18 skrivet: 23 dec-07 kl 23:34 »
Jag tycker inte om att man med EU bildat en ekonomisk stormakt där man beslutat att marknaden ska gå före allt annat, alltså även före miljön och omvärldens fattiga människor. EU:s jordbrukspolitik är ett resultat av detta beslut och för U-länderna är den en ren katastrof. Man skulle faktiskt kunna säga att arialbidrag och andra "bondeförmåner" inom EU betalas med narkotikapengar, eftersom EU:s jordbrukspolitik gör att bönder i U-länderna för sin överlevnad tvingas odla narkotika istället för spannmål.

Tänk på att Sverige betalar mer till EU än vad vi får. Så redan när du konsumerar och betalar skatt så bidrar du till EU-väldet. Så dina händer är nog redan lite smutsiga under naglarna. Och din skylt är falsk.

A.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #19 skrivet: 25 dec-07 kl 12:37 »
Ja, ja, men skylten är kul så den får sitta där den sitter.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1098 gäster, 1 användare
NESSEN

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser