Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på avelsägg  (läst 10916 gånger)

Charlotte

• -
Re:Pris på avelsägg
« Svar #20 skrivet: 27 jan-05 kl 16:24 »
 Självklart finns det alltid risker med att ta in nya djur, men för mig känns det som den minsta risken är att ta in ägg...
 Jag har hittills bara haft goda erfarenheter av att köpa ägg, har just nu 15 ägg i kläckaren, 15 ägg kom hit till mig och det är "frö" i alla! Jag skrev just till säljaren att om det inte blir kycklingar nu så är det mitt eller kläckarens fel, och så känner jag att dom som jag har haft "äggaffärer" med resonerar...
 Men jag har kanske haft tur och inte träffat på "rötäggen" i hönsvärlden ;)
 Om jag skulle få ägg med väldigt låg befruktningsprocent är jag säker på att säljaren skulle skicka nya, det skulle i alla fall jag göra....
 Och en oärlig äggsäljare skulle nog inte få fortsätta med sina affärer länge, för sånt sprids snabbt....
 Just det här med att slippa långa transporter av levande djur tycker jag också är ett plus med att köpa in äggen.
                         Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #21 skrivet: 27 jan-05 kl 16:52 »
Jag har inte bar haft bra erfarenhet av att sälja avelsägg, det finns oärliga peroner som inte betalar, men de är oerhört få.
Jag hade T ex en kund utanför Arvitsjaur som köpte nästan 100 ägg som jag skickade upp, kläckningen var inte lysande men de får man räkna med om man skickar med post.
Vissa raser kan ha en låg kläck % då får man informera kunden om de innan man säljer äggen så det vet det i förväg.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

vickan

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 31 jan-05 kl 14:33 »
Mycket vanskligt med "kläckägg". Vem vet vad som kommer ur sådana ägg! Hur noga än säljaren är (eller säger/tror sig vara) med att hålla raser åtskilda och äggen befruktade, välvända, lagrade vid rätt temperatur och färska, så kan köparna sen mycket lätt klanta till det själva i deras mer eller mindre provisoriska kläckare. Många fel kan det bli på kycklingar som fått en taskig ruv- och kläckmiljö i framförallt maskiner. Inte kul att höra av dem sen, för deras eget fel är det ju "aldrig". "Att ta betalt för sin produkt". Ja så kan man kanske se det, men jag ser det inte lika affärsmässigt. Jag är Ytterst tveksam till handel med "kläckägg" över huvud taget och vill varna både säljare och köpare för detta.

Nja de beror nog på hur man ser på det. Jag för min del är noga med äggen jag säljer och skulle jag ha avelsägg som kanske är lite äldre så skicka jag ofta med dessa fritt eller tar en mindre peng för dessa. Men vist är man kinkig så kan man väl alltid be om en referens av någon man sålt till tidigare tex, Inte vet jag men skulle någon fråga mej om Charlotte tex, så finns där bara gott att säga hon håller alltid vad hon lovar. Och vad man än köper här i livet så är det ju en changsning. Och nu kostar ju äggen väldigt lite i alla fall så en miss är ju inte så farlig. Jag vill helst ha kläckägg har dårliga erfarenheter av s,ka livdjur.
Så din varning gillar inte jag !!!

vickan

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 31 jan-05 kl 14:38 »
Jag har inte bar haft bra erfarenhet av att sälja avelsägg, det finns oärliga peroner som inte betalar, men de är oerhört få.
Jag hade T ex en kund utanför Arvitsjaur som köpte nästan 100 ägg som jag skickade upp, kläckningen var inte lysande men de får man räkna med om man skickar med post.
Vissa raser kan ha en låg kläck % då får man informera kunden om de innan man säljer äggen så det vet det i förväg.

Åh förstår vem du menar. Hade jag vetat hade jag kunnat varna dej för honom. Är från dom trakterna vet du...
Men han är en av dom två jag känner till som inte är reko.

Bondmoran

« Svar #24 skrivet: 31 jan-05 kl 22:38 »
Jag köpte kläckägg för några år sedan och de köpte i sin tur några tuppar av mig.

När det så var dax för kläckning kom det inte en enda kyckling ur de äggen men de äggen som kom från mina egna hönor kläcktes helt normalt.

Jag pratade med en annan här som samtidigt köpte kläckägg från samma par och hon hade precis samma resultat.

Då beslöt jag mig för att granska äggen noga och upptäckte att dautmen för värpdag var ändrat, en del utsuddat, syntes svagt och en del överskrivet.

Alla äggen var flera veckor för gamla.

Sen har andra varit hemma hos dom och sett att de inte hade nån ordning på datum eller papper. Flera kycklingar hade fel på fötter och även huvuden som var vridna.
Så nog bör man ändå vara lite skeptiskt ändå.

Det här var ett rätt känt par i hönsbranschen men ändå var de inte seriösa.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #25 skrivet: 01 feb-05 kl 09:08 »
Hua, vad tråkigt. De få gånger jag köpt avelsägg har det blivit bra kläckning och jag har fått fram fina djur men oseriösa säljare finns det ju tyvärr i alla brancher och just djurhandel är vansklig eftersom de både kan bära på smitta av sjukdomar och av ohyra. Många säljaren påstår att deras djur, trots uppenbara spår av ohyreangrepp, är behandlade och fria medan de i verkligheten är rena smitthärdarna. Detta förvånar mig dock inte efter att själv ha besökt flera gårdar som haft fina rashöns MEN där jag sett haft både marekögon och benkvalster. Det har även hänt att hönsägare kontakta mig efter att köpt djur från erkända och kända personer inom "hönsvärlden" för att få hjälp med att sanera dem från ohyra! Eller, som då jag själv i slutet av 1990-talet i god tro bytte till mig en tupp från en annan hedemoragenbank, vilken även sålde djur till många andra genbanker här i mellansverige. Dessa djur visade sig vara smittbärare av den ovanligt aggressiva form av mareksmitta som höll på att slå ut både min och de andra köparnas besättningar. Då jag, både upprörd och förtvivlad, ringde dit och påpekade att mina djur blivit sjuka tillstod de efter ett tag att detta sjukdomsproblem hade funnits i deras besättning flera år!

Visst kan sjukdomar spridas via ägg, både i och på ägg, men risken är ändå mindre än via djur. Bara man vet vad man gör = inte är "blåögd" och litar blint på säljaren utan desinficerar äggen för att få bort ev. smittor och ohyra, tar med i beräkningen att man kan stå med 0-resultat (precis som vid all kläckning) och isolerar kycklingarna tills man sett att de är ok. tycker jag att detta är ett bra sätt att ta in nytt avelsmaterial. Den nackdel jag märkt var att jag ett par gånger fått så bra kläckning av dessa köpta ägg att jag fått alldeles för många djur som senare måste säljas utan genbanksintyg (eftersom de inte kommit från min besättning och inte heller den jag köpte äggen av har kunnat skriva intyg eftersom de inte kläckts där).
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Anna.D

« Svar #26 skrivet: 03 feb-05 kl 07:56 »
Ush vad tråkigt att bli blåst på pengarna.
Jag bruka prov kläcka lite ägg först hemma så man vet att de är befruktade.Det skulle vara väldigt förargligt att sälja obefruktade ägg tycker jag./Anna.D

vickan

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 feb-05 kl 13:14 »
He he jag som nyss lov ordat så många fick mej nu en ordentlig smäll bokade närmligen 30st avelsägg av en kille (nämner inga namn) allt var ok jag betalade honom flera veckor innan jag skulle få äggen.

Men sen när äggen kommer så är dom visserligen 4st av rätt ras men resten var ersatta med annan ras eftersom dom andra hönorna värpte dårligt efter alla strömavbrott.

Så jag blev så snopen att jag inte ens kunde bli arg, så av ren nyfikenhet så har jag dessa ägg (av okänd ras) i kläckaren. Äggen ser ut som brahma men kan ju vara presis vad som helst.

Har sedan tidigare brahma i en av kläckarna och äggen är enormt lika varandra därav jämnförelsen.

Alla kan ju göra misstag men detta är inget misstag direkt. Och nu svarar inte denna kille på mina mail angående den roliga ägg leveransen.
Denna kille är oxå känd inom hönsvärlden, i båda föreningarna och även tydligen på utställningar mm. Ställer inte ut sjäv men av vad andra sagt.

:'(

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #28 skrivet: 11 feb-05 kl 14:01 »
Nu kanske det har nämnts redan här ovan. Så om jag upprepar nått så ber jag om ursäkt :-)

Jo.....kan man få avelsägg skickade till sig? Och i.s.f. hur?

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #29 skrivet: 16 feb-05 kl 09:43 »
Ja, det går bra att skicka ägg med posten.
Ta en vanlig äggkartong, fyll fördjupningarna ungefär till häften med kutterspån eller annat mjukt material, och ställ sedan i äggen med spetsen nedåt. Fyll så på med spån mellan äggen och ovanpå dem så då du sätter på locket blir kartongen maximalt fylld och äggen står alldeles still.
Ta en större stadig kartong, fyll den till hälften med spån, ställ äggkartongen med rätt sida upp mitt i och fyll runt om och över med mera spån så även denna kartong blir helt fylld, med äggkartongen i mitten som då är skyddad mot stötar från alla håll och även kyla/värme.
Skriv tydligt på utsidan "Hanteras varsamt - innehåller avelsägg" och skicka som företagspaket i början av veckan, så den kommer fram dagen efter och OM det skulle strula inte blir liggande på posten över helgen.
Då äggen kommer fram ska äggkartongen stå stilla ett dygn med äggspetsen nedåt i rumstemperatur innan de läggs för ruvning.
« Senast ändrad: 16 feb-05 kl 09:43 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #30 skrivet: 16 feb-05 kl 11:59 »
Tack Kicki för ditt utförliga svar!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #31 skrivet: 16 feb-05 kl 13:37 »
Ingen orsak, lycka till!  :)

Har kursverksamhet!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #32 skrivet: 20 feb-05 kl 23:27 »
*host host*

Jo.....nu tar jag upp det där med pengar igen.

Vad är skäligt att betala styck för avelsägg av Skånegås? För jag antar att ovanstående tia gäller hönsägg  :)

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #33 skrivet: 21 feb-05 kl 07:36 »
Eftersom gäss lägger relativt få ägg så får man ta bra betalt, nu sälger inte jag gåsägg men om jag gorde skulle de nog kosta 30 kr st.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #34 skrivet: 20 dec-05 kl 03:07 »
kicki skriver.
Den nackdel jag märkt var att jag ett par gånger fått så bra kläckning av dessa köpta ägg att jag fått alldeles för många djur som senare måste säljas utan genbanksintyg (eftersom de inte kommit från min besättning och inte heller den jag köpte äggen av har kunnat skriva intyg eftersom de inte kläckts där).

jag hänger inte riktigt med där kicki

om jag  och min man köper ägg från dig  vilket vi tänkt göra under våren

kan inte vi skriva intyg på dom djur som vi säljer vidare ??

en på SVA sa i dagarna när jag talade med  do,  (om du vet) att man kan tvätta decifisera äggen innan dom läggs till ruvning... Men samtidigt läste jag  någonstans att det gör man inte det minskar kläckningen av äggen...

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #35 skrivet: 20 dec-05 kl 13:32 »
Egentligen är detta en fråga för Ronny och inte mig men nej det kan ni inte. Ni har ju inga intyg på äggen och dessa djur är inte avkommor till djuren i er genbank.
- Så har jag uppfattat reglerna, rätta mig Ronny om jag har fel.

Jag har också hört både och om detta med desinfektion av inköpta ägg. Jag tror jag hellre tar risken med försämrad kläckning än risken för sjukdomar hädanefter.

Hur har det gått "Iceman" har ni fått obduktionssvar än?

Har kursverksamhet!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #36 skrivet: 20 dec-05 kl 16:19 »
Kicki

nej vi väntar på svar :-\ har i af talat med dom och  det var inte snurrsjukan... om dom inte får fram något nu på dom prover som dom tagit så vet dom inte alls vad det kan vara men jag återkommer...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Agda

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 20 dec-05 kl 18:50 »
Om man inte kan skriva genbanksintyg på ägg hur kan man då använda dom för att få in nytt blod i sin genbank ??? Då avlar man ju vidare på djur som man själv inte har några intyg på.

Monica L

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 20 dec-05 kl 21:18 »
Jag desinfeserar äggen direkt när jag plockat dem i hönshuset, jag lägger dem på ett galler och duschar dem med Viricon S -lösning ur en vanlig blomspruta. När äggen torkat läggs dem i vanliga äggkartonger och vänds som brukligt fram till ruvningsdax. Innan äggen läggs i kläckaren sprayas de ytterligare en gång med Viricon S. Jag har inte sämre kläckresultat nu när jag gör på detta sätt än när jag inte decinfeserade dem. Efter ett ILT-utbrott i mitt hönshus är jag numera mycket försiktig och har på detta sätt numera friska och fina djur.

orloff

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 21 dec-05 kl 19:54 »
Jag har så dåliga erfarenheter av att sälja avelsägg att jag aldrig mer skickar ett ägg. Tycker alltför många förväntar sig 100% kläckning av ägg som skickats på posten.  >:(   Har även köpt ägg själv med blandade resultat. Men jag skulle aldrig få för mig att klaga, det är ju frivilligt att köpa.  ;) Åker hellre hem till någon där jag med egna ögon kan se vad jag köper och hur djuren har fötts upp.  Det finns alldeles för många "skojare" inom allt som har med fjäderfän att göra. Jag tar för övrigt 15:- kg för dvärgäggen och 1:- st. för stora matägg.  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser