Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på avelsägg  (läst 10903 gånger)

vickan

• Gäst
Pris på avelsägg
« skrivet: 24 jan-05 kl 12:52 »
Hej
Jag har diverse olika hönsraser och oftast så satsar jag på dom lite mer udda typ maran svart/kopparf, isbar mfl.

Men nu till frågan folk vill köpa avelsägg men om jag tex, säger 8:-/st så säger dom oj vad dyrt , den och den tog de och de....

Så därför undrar jag vad tar ni andra för era avelsägg ???

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Pris på avelsägg
« Svar #1 skrivet: 24 jan-05 kl 13:41 »
Jag tar 30:-/kg. för "ätägg" och 5:-/st för avelsägg från mina genbanks-hedemorahöns.
- kanske det är för lågt, vad tycker ni andra?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

vickan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jan-05 kl 14:09 »
Jag tar 30:-/kg. för "ätägg" och 5:-/st för avelsägg från mina genbanks-hedemorahöns.
- kanske det är för lågt, vad tycker ni andra?

Oj de lät verkligen lågt. I mina öron i alla fall.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #3 skrivet: 24 jan-05 kl 14:21 »
Hej
Ja priset på avelsägg beror på så mycket på tillgång och efterfrågan.
Jag brukar ta runt 10 kr st för avelsägg, har de dålig kläkning blir de ett lägre pris.
Ta betalt för din produkt!!
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #4 skrivet: 24 jan-05 kl 16:03 »
Hur mycket tar du och ni andra för de matägg ni säljer då?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

vickan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jan-05 kl 16:21 »
För mat ägg har jag targit 2 :-/st för då har barnen tjänat 1:- var för dom ägg jag låter dom sälja  :D
Men jag skulle kunna sälja hur mycke ägg som helst till mat här eftersom jag bor på norskagränsen och norrmännen är galna i lantägg.
Dvärgäggen har dom fått ta 1:- st för.
« Senast ändrad: 24 jan-05 kl 16:22 av vickan »

john

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jan-05 kl 21:08 »
Vi har blandrashöns som värper ägg av medelstorlek. Har inte börjat sälja överskottet ännu, dom har bara värpt sedan nyårsdagen, men då det blir aktuellt tänkte vi sälja en kartong med sex ägg för 10:- på sambons jobb.
« Senast ändrad: 24 jan-05 kl 21:09 av john »

Anna.D

« Svar #7 skrivet: 24 jan-05 kl 21:21 »
Jag tar också 10 kr för avelsägg./Anna.D

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 24 jan-05 kl 22:51 »
Jag har tagit 1:- styck för ätägg, men jag måste nog höja priset.

Annars blir det alldeles för mycket minus på hobbykontot/nöjeskontot ;D ;) :)
« Senast ändrad: 24 jan-05 kl 22:53 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #9 skrivet: 25 jan-05 kl 09:52 »
För ätt äggen brukar jag ta 2 kr st, kollar man ute i affären kostar det ännu mer om man vill ha ägg från glada hönor.
Dvärg ägg har vi inte sålt ännu, men de kostar som avelsägg ändå 10 kr st , som matägg vet jag inte än men 1 kr st låter rimligt.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #10 skrivet: 26 jan-05 kl 10:03 »
Jag tror jag får öka priset lite mend et jag i nte förstår är varför avelsäggen ska behöva vara så dyra jämfört med ätägg? Det enda man gör med dem extra är ju att vända dem.

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 26 jan-05 kl 11:25 »
 Jag tar 10 kr för kläckäggen och 25 kr för 12 ätägg.
Kicki: Det är ju mer jobb med att vända, och tid är pengar ;) Dessutom om man har fler raser (som jag) så är det en massa extra jobb med att ha "anläggningar" för dom olika raserna. Och det är ju dom färskaste finaste äggen man tar till kläckning.
 Man måste försöka lära sig att ta betalt för sina produkter, något jag själv har svårt för.... Men jag har absolut inga problem med att betala 10 kr själv för kläckägg....
                      Mvh
                    Charlotte
« Senast ändrad: 26 jan-05 kl 11:40 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 26 jan-05 kl 12:54 »
Mycket vanskligt med "kläckägg". Vem vet vad som kommer ur sådana ägg! Hur noga än säljaren är (eller säger/tror sig vara) med att hålla raser åtskilda och äggen befruktade, välvända, lagrade vid rätt temperatur och färska, så kan köparna sen mycket lätt klanta till det själva i deras mer eller mindre provisoriska kläckare. Många fel kan det bli på kycklingar som fått en taskig ruv- och kläckmiljö i framförallt maskiner. Inte kul att höra av dem sen, för deras eget fel är det ju "aldrig". "Att ta betalt för sin produkt". Ja så kan man kanske se det, men jag ser det inte lika affärsmässigt. Jag är Ytterst tveksam till handel med "kläckägg" över huvud taget och vill varna både säljare och köpare för detta.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #13 skrivet: 26 jan-05 kl 13:02 »
Det finns klara fördelar med att utöka sin flock med avelsägg framför att köpa livdjur.
En av de viktigaste är att man dramatiskt minskar risken för att få in sjukdomar och parasiter till flocken.
Man kan få en ökad genetisk bredd i sin flock om man köper in avelsägg, det är lättare och biligare att köpa in ett flertal avelsägg än att köpa in ett fåtal avelsdjur.
Att köparen inte kan hantera den produkten som denne köper är en annan fråga, det fins många som inte får att bra resultat i kläckare men det finns minst lika många som får ett utmärkt resultat.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 26 jan-05 kl 13:43 »
Oj då! Nu gjorde jag det där fula igen ;) Pratade om pengar..... :-[
 Jag ser det så att om jag gör allt det du skrev om Ronny, vänder äggen,förvarar dom rätt, håller djuren åtskilda då kan jag ta betalt för mina kläckägg och om jag dessutom bjuder på bra information så är det ju förhoppningsvis större chans att resultatet blir lyckat....
 Om det vore så att jag såg det affärsmässigt, då skulle jag nog hålla på med något annat, men jag ser inget "fult" i att försöka få in lite pengar till hönsmat...
 Jag har nu så pass mycket fåglar av olika slag som jag kläckt fram själv med ägg från när och fjärran så jag skulle faktiskt aldrig ens våga köpa in levande fjäderfän... Det är alldeles för stora risker för div smittor.... Och det är mina fjäderfän alldeles för värdefulla för (och då menar jag INTE bara i pengar ;)).
Rasfjäderfä föreningarna rekommenderar för det mesta att man köper kläckägg.
 Om jag inte minns fel så sades det i en diskussion här att man inte kunde se ursprung på fåglarna, då måste det ju vara precis lika farligt att köpa in "färdiga" djur???
                        Mvh
                      Charlotte
« Senast ändrad: 26 jan-05 kl 14:07 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Susanne

« Svar #15 skrivet: 26 jan-05 kl 15:07 »
Jag har köpt ägg en gång när jag blev utan tupp och två hönor ville ruva. Jag är tacksam över att det gick att lösa på det viset, och än gladare är jag över den otroliga tupp som kläcktes ur ett av äggen!  ;D

Jag tycker det är bra att möjligheten finns att köpa ägg, men att man kanske ska vara lite restriktiv och inte sälja kors och tvärs och hur som haver. Det finns ju situationer när det kan vara "räddningen" om ens besättning råkat ut för sjukdom eller rovdjur.

Andra fördelar är om avstånden är stora. Är det då inte humanare att köpa ägg och låta ens egna djur ruva fram dem för att skona djuren från en lång transport?

Andra fördelar är smittorisken som andra pratat om.

Men köper man ägg så tycker jag man får vara medveten om att man faktiskt "köper grisen i säcken", och därmed inte kan lasta säljaren för ev. fel och brister som dyker upp hos djuren. Visst kan det finnas fel även på levande djur som inte upptäcks förrän man har haft dem ett tag, men borde inte risken vara mindre?

Har man genbank så tror jag det bästa är att rådfråga genbanksansvarige innan man köper ägg.

Anna.D

« Svar #16 skrivet: 26 jan-05 kl 17:50 »
jag tycker det är kanon att kunna köpa avelsägg.Förstår inte heller varför det ska vara fult att ta betalt för äggen.Jag har alla mina raser i olika hagar med nät över.Jag har aldrig blivit lurade heller utan ofta är det så att säljare ofta har varit nyfikna och mailat eller ringt och frågat hur det gått.Sen vet man själv att det finns risker med att tex äggen kommer på posten,men det är man medveten om /Anna

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #17 skrivet: 27 jan-05 kl 13:58 »
Det finns två stora fjäderfä föreningar här i landet, de har olika syn på hur man skall hantera och föda upp sina djur.
Gör den ena föreningen så, gör den andra si och tvärt om.
Som privat person kan man "plocka russinen ur kakan" och ta till sig det bästa från de olika föreningarna.

Ronny

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 27 jan-05 kl 15:09 »
Under ordnade former och där båda parter är införstådda med vad de ger sig in på kan det säkert i vissa fall vara motiverat med utbyte av "kläckägg".
Men det är inte helt och hållet rosenrött. Alla är nämligen långt ifrån lika noga med allting som ni tycks vara, även om nästan alla påstår sig vara det. Om man säljer/köper ett levande djur så kan man se om det är välskapt och i alla fall till synes friskt. Det kan man inte om man handlar med "kläckägg". Det ska också sägas att en del sjukdomar är äggburna, så ägghandel är ingen generell lösning på detta problem.

Trots att jag delvis kan köpa era argument så står jag fast vid min varning!

Mellan de båda fjäderfäföreningarna SLK och SRF finns en del grundläggande skillnader i målsättning som gör att arbetssätten blir olika, men att en förening skulle göra si bara för att den andra gör så...nej, fullt så illa är det nog inte! Men tror man sig hitta några russin så är det väl upp till var och en att smaka på dem.
« Senast ändrad: 27 jan-05 kl 15:20 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #19 skrivet: 27 jan-05 kl 15:39 »
Visst löser inte köpandet av avelsägg problematiken med sjukdomar och parasiter, men sanolikheten är bra mycket mindre att få in sjukdomar om man i stället för att köpa avelsdjur köper avelsägg.
Sen kavlite frågan, där som i all handel får man lita på köparens ord och arbetssätt , gör man inte de kan man köpa sina avelsägg hos någon annan säljare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 2 användare
karsan, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser