Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bursystem  (läst 8338 gånger)

Gösta

SV: Bursystem
« Svar #40 skrivet: 23 aug-09 kl 21:25 »
För ordningens skull vill jag påpeka att spaltgolv än så länge inte är tillåtet för kanin i Sverige.
Ni som bygger detta ändå tar en risk om ni upptäcks.
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #41 skrivet: 23 aug-09 kl 22:35 »
jasså? är det inte det. bra att du sa till, hade fått för mig att det är tvärtom. men finns det några diskussioner kring det hela, på myndighetsnivå alltså, eller nöjer de sig med att det är förbjudit tills vidare?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Sorenia

« Svar #42 skrivet: 26 aug-09 kl 14:41 »
Jag tycker med att spaltgolv är en suverän idé!
Och kaniner förekommer endast i klassen sällskapsdjur- alltså det finns ingen klassificering lagmässigt som tar upp de under jordbruksdjur/produktionsdjur.
Det är det som är problemet för slakt o pälsuppfödare av kanin idag och även oss 'storuppfödare' av utställningsdjur (mer än 4-5 st kelkaniner alltså  ;).

Gösta

« Svar #43 skrivet: 26 aug-09 kl 15:17 »
Vissa "fragment" av L80 och L100 gäller generellt för kaniner. Däribland just golv. Undantaget är försöksdjur som får gå på nät :o
Arbete pågår med SJV om spalt för kanin. Att jobba med SJV är som att gå uppför i en såpad backe. Man kommer 2 meter och halkar 3. Vi jobbar på detta. Möte är prel. utlyst till slutet september i år.
Gösta

frineur

« Svar #44 skrivet: 26 aug-09 kl 19:51 »
Skumt, det där. Jag har pratat med SJV idag om spaltgolv och kaniner, och det finns inga som helst funderingar på att godkänna detta.  De är för roliga i alla fall.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #45 skrivet: 26 aug-09 kl 22:38 »
det kanske beror på vilken handläggare man pratar med. de som inte ar nåt att säga till om går väl stenhårt efter de regler som gäller just nu och i deras värld gäller dessa för all framtid. sedan det kanske finns handkäggare som får vara delaktiga i utredningar och de är lite mer insatta i vad som diskuteras just nu.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

frineur

« Svar #46 skrivet: 27 aug-09 kl 11:00 »
Det verkar som om du har helt rätt i det LillaSophie. Jag gick på lite hårdare på den killen som sa tvärnej, "det finns inga funderingar på spaltgolv" och vips, "handläggaren som hand har köttkaniner är på semester, åter den 31/8."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #47 skrivet: 28 aug-09 kl 08:18 »
Och ingenting om vad som gäller för de undangömda, nästan glömda försökskaninerna?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gösta

« Svar #48 skrivet: 28 aug-09 kl 16:14 »
Jag får ganska mycket påhopp på forumet för mina inlägg om myndigheters agerande. jag avkrävs lagtexter, föreskrifter osv. för att bli trodd.
Nu är det så att jag har ansvaret för myndighetskontakterna inom Sveriges Kaninproducenters Förening vilket gör att jag har mycket information om hur arbeten inom berörda myndigheter fortskrider.
När ett ärende skall behandlas tillsätts en arbetsgrupp som utarbetar ett förslag till föreskrift. Under arbetets gång är det bara de inblandade som har kännedom av naturliga skäl. Därför får ni ofta de svaren att "det vet vi ingenting om". Svaret är korrekt om ni inte lyckats träffa rätt person. 8)
Pågående arbeten: Spaltgolv; Märkning; förprövning; transport.
Avslutade arbeten;: Kontrollmyndighet för kaninslakt=kommunen. Kaninslakteri är omdöpt till "livsmedelslokal"
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser