Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bursystem  (läst 8334 gånger)

lillamej

SV: Bursystem
« Svar #20 skrivet: 24 maj-08 kl 12:46 »
Det är alltså spaltgolv i burarna.  Finns det några regler för hur man får hålla kaniner för köttproduktion? har för mig att jag läst i några regler att kaniner inte får gå på spaltgolv, med det kanske bara gäller för sällskapsdjur..... annars var det ju en smart idé.  jag är intresserad att läsa om du har några referenser till föreskrifter hur köttkaniner ska hållas i storproduktion.

lillamej

« Svar #21 skrivet: 24 maj-08 kl 13:16 »
Jag tittade igen...det stod "Kaniner får inte hållas på nätgolv."...det är ju inte samma som spaltgolv men funktionen är densamma.....  Har du fått godkänt för spaltgolv någonstans?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #22 skrivet: 24 maj-08 kl 14:37 »
Det är en avsevärd skillnad mellan spaltgolv och nätgolv.

Nätet kanke har rutor som är 25 x 12.5 mm och trådarna är runt 3 mm tjocka. Här är ca 85 - 90 % öppet.
Kaninens tyngd bärs upp av trådar som täcker 10 - 15 % av ytan den står på. Har man kaniner som inte är vana och avlade för detta underlag får de ofta sår på tassarna.

Ett spaltgolv som Göstas har längsgående ribbor, med ett litet mellanrum och 30 - 35 % är öppet, och följaktligen är det 65 - 70 % som är golv.

Jag förstår fuller väl att kaniner helst inte ska gå på nätgolv, och tror att spaltgolvet är utmärkt för kaninburar. Lätt att hålla rent, desinficerbart (i motsats till trägolv). Spaltgolvet strider inte mot förbudet att hålla kaniner på nätgolv.

Nätgolv är i och för sig tillåtet i betesburar, och där fungerar inte spaltgolvet.

Edgar

lillamej

« Svar #23 skrivet: 24 maj-08 kl 15:01 »
Så bra! Då är det ett alternativ att fundera på vid nybygge......

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #24 skrivet: 18 aug-09 kl 06:47 »
intressant, skulle vara bra om man kunde få noggrannare ritning eller beskrivning eller kanske i framtiden bilder över denna lösningsmetod med spaltgolv alltså. Folk kanske vet var man kan köpa spaltgolv i sverige etc, om det nu går att köpa i sverige.

uffeoanette

« Svar #25 skrivet: 18 aug-09 kl 21:31 »
intressant, skulle vara bra om man kunde få noggrannare ritning eller beskrivning eller kanske i framtiden bilder över denna lösningsmetod med spaltgolv alltså. Folk kanske vet var man kan köpa spaltgolv i sverige etc, om det nu går att köpa i sverige.

Tror att högberga säljer

Attes matte

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 18 aug-09 kl 22:37 »
Japp, det gör dom. Om man köper ett set med två fäst-lister och spalt till dom till ett golv som blir 0,72 kvm så kostar det ca 240 spänn. Frågan är om det är lagligt att hålla kanin på spalt i Sverige.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #27 skrivet: 19 aug-09 kl 01:06 »
jag kollade på hemsidan deras men hittar inget?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Meissner

« Svar #28 skrivet: 19 aug-09 kl 09:30 »
Nätgolv är olagligt oavsett om man har produktionsdjur eller ej. Vet inte hur det är med spaltgolv. Däremot är det lag på att kaninen ska ha strö att gå på och gräva i.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #29 skrivet: 19 aug-09 kl 10:27 »
Sällskapsdjuren får inte gå på nät (utom betesburar), och de ska ha ett strömedel som täcker golvet, (enligt L 80). Innebär i praktiken att det är omöjligt att använda spaltgolv till sällskapsdjuren.

L 80 gäller för djur som hålls som sällskap eller hobby samt som foder för rovlevande djur.  Denna definition undantar ju djuren som används för produktion av ull, päls och kött. Här finns i Sverige inga regler förutom djurskyddslag och -förordning. Såvitt jag förstår finns det sålunda inget skrivet i lag som förbjuder ens nätgolv för produktionsdjur i dagsläget. Det fanns tidigare.

Min tolkning är ju klar vad gäller dagsläget. Man har missat nätgolvsförbudet vad gäller produktionsdjur. En av många konstigheter inom regelkomplexet för kaniner.
Spaltgolv är inte förbjudet, och kan användas.

En oklarhet är ju var gränsen går, när blir nät till spalt. Bör anges som % öppen yta vid golvets översta nivå. Ett förslag kan ju vara att max 40 % får vara öppet.

Edit; Det finns också golv som är perforerade, som kan vara ett alternativ till spalt.
« Senast ändrad: 19 aug-09 kl 11:01 av Edgar »

Jonaflax

« Svar #30 skrivet: 19 aug-09 kl 11:39 »
Att nätgolv är förbjudet beror ju på att det gör illa tassarna.
Spaltgolv är ju ett golv med springor. Väsentlig skillnad.
Finns inget som hindrar att man har halm på det heller.
Borde ju vara trevligare för djuren om underlaget håller sig torrt också.

frineur

« Svar #31 skrivet: 19 aug-09 kl 12:52 »
Funkar spaltgolvet om man lägger strö på det? Det gör ju det till andra djur, men deras träck är lite annorlunda. Kan man ha endast en del av golvet som spalt, eller är det svårt att få kaninerna att fatta att det är där man lättar sej?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #32 skrivet: 19 aug-09 kl 13:26 »
jag kollade på hemsidan deras men hittar inget?

nån som har en länk eller ritning?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #33 skrivet: 19 aug-09 kl 13:51 »
http://www.hogbergaab.se/
I menyn tv välj FÖR KANINEN, och sedan diverse kaninprodukter. Spalten finns som art.nr 17 och 18.

Jag får väl rätta mitt föregående inlägg. Självfallet kan man lägga halm på det, men funktionen som rent, hygieniskt och lättsanerat golv försvinner. Det blir då billigare att lägga fastbotten.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #34 skrivet: 19 aug-09 kl 14:19 »
tack ska du ha. var där och tittade, men måste ha missat det hela, blind och trött som man var.  ;D

edit: vad är det bäst att ha under? plastmatta? aluminiumlåda? rostfritt?
« Senast ändrad: 19 aug-09 kl 14:27 av LillaSophie »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 22 aug-09 kl 08:42 »
tack ska du ha. var där och tittade, men måste ha missat det hela, blind och trött som man var.  ;D

edit: vad är det bäst att ha under? plastmatta? aluminiumlåda? rostfritt?
Ursäkta att jag svarar på frågan men svaret är : behandlat trä. Aluminium, rostfritt, plastmatta osv  är för halt och kan i värsta fall orsaka ryggbrott när kaninen gör snabba vändningar i buren.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

slainte

• Västmanland
« Svar #36 skrivet: 22 aug-09 kl 10:02 »
Jag tror det menades under spaltgolvet, där spelar det nog ingen större roll eftersom kaninen inte kommer åt....

Plastback på skena går enkelt att tömma.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #37 skrivet: 22 aug-09 kl 11:39 »
jo, jag menade under spaltgolvet. skrev lite otydligt kanske.  :-[

Skrotan

« Svar #38 skrivet: 23 aug-09 kl 07:56 »
Jag håller just nu på och bygger burar med högbergas spaltgolv och jag beslutade mej för att ha takplast skivor under. Amoniaken i urinen gör att metall fäts och rostar. Har en bur med aluminium plåt under och den ärgar som bara den. Alternativt är rostfritt, men är inte ekonomiskt försvarbart.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #39 skrivet: 23 aug-09 kl 09:44 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser