Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brickband  (läst 23479 gånger)

Shadow

• Gäst
SV: Brickband
« Svar #40 skrivet: 20 apr-08 kl 22:20 »
Ja, det är ju det det gör, går på automatik!  ;)

Jättekul att se dina band, Humle!! Blir inspirerad!
Men tiden räcker inte till  :'(
Vill ju ha så mycket saker färdiga till nästa vecka.......

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 24 apr-08 kl 12:00 »
Hejsan..

jag är en nykomling här på forumet. Har själv nyligen börjat brick väva och är helt fast. Jag har ett tips när det gäller att göra brickor och det är att använda en kortlek, då håller dom i flera år och tråden löper lätt när man vrider. jag har även ett program för att göra mönster till
brickvävning (hittade ett igår) lätt att ladda ner och installera. Ska pröva att lägga ut det på min hemsida för den som vill ha.
Jag är lite intresserad de där birkabandet så fanns det ett mönster så köper jag gärna för en liten slant.

/Marie

Humle

• Västerbotten
« Svar #42 skrivet: 24 apr-08 kl 18:09 »
Hejsan..

jag är en nykomling här på forumet. Har själv nyligen börjat brick väva och är helt fast. Jag har ett tips när det gäller att göra brickor och det är att använda en kortlek, då håller dom i flera år och tråden löper lätt när man vrider. jag har även ett program för att göra mönster till
brickvävning (hittade ett igår) lätt att ladda ner och installera. Ska pröva att lägga ut det på min hemsida för den som vill ha.
Jag är lite intresserad de där birkabandet så fanns det ett mönster så köper jag gärna för en liten slant.

/Marie

Korten i en kortlek är så smala så blir det inte vassa kanter i hålen som kan skära av trådar? Här är mönstret: http://www.cs.vassar.edu/~capriest/birkarcp.html
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Shadow

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 24 apr-08 kl 23:40 »
Korten är ju plastade, så det skyddar en del. Visst kan tråden gå av pga nötning i hålen, men det kan bli på brickor av andra material också!

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 25 apr-08 kl 00:05 »
Jag har aldrig sett någon nötning på varpen när jag använt kortlek till brickor.. Dom flyttas ju framåt hela tiden. Jag har vävt en del med DMC garn och i bland med så lite som två trådar av den och den klarar sig fin fint.  Då jag inte har kunnat varpa den som sig bör så har det varit mycket trassel innan jag kunnat på börja själva vävningen men det blir otroligt vackert.
Ett litet tips om man vill använda kortlek är att ta en gammal och väl använd, den glider korten ännu bättre.

/Marie

Shadow

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 25 apr-08 kl 07:26 »
Nötningen av varpen beror naturligtvis på vilken sorts garn man använder!
Har du ett "glatt" garn så glider det ju lätt genom hålen, men har du däremot ett ullgarn som är luddigt så blir det en helt annan sak!
Visserligen flyttar man ju brickorna framåt, som fröken_trassel sa, men är det t.ex ett tunnt ullgarn så får man vara "lätt" på handen. Inte spänna varpen för hårt och inte dra till inslaget för mycket. Trådarna kan lätt gå av!
Det är en hel vetenskap detta, som allt annat hantverk. Men ack så fängslande!  :D

Humle

• Västerbotten
« Svar #46 skrivet: 25 apr-08 kl 09:12 »
Okej ja ni vet ju vad ni snackar om hör jag så då ska jag testa med en kortlek :).

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #47 skrivet: 25 apr-08 kl 11:57 »
Jag har vävt en del med DMC garn

Jag funderar precis på att göra ett band av brodergarn! Var det väldigt bökigt?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 25 apr-08 kl 20:48 »
lite bökigt är det att väva med broder garn i alla fall om man ska dela tråden på två eller tre. Den vill liksom vira ihop sig med de andra trådarna. Om man använder DMC dockor (även pegasus) så kan man ju inte varpa den som vanligt så man får hitta den lösning som man tycker är bäst själv.Det blir otroligt fint med broder garn, det finns ju så många färger och nyanser.

/Marie

Humle

• Västerbotten
« Svar #49 skrivet: 27 apr-08 kl 17:05 »
Banden kan se ganska olika ut beroende på tillslag och hur hårt man drar åt inslaget. I början drog jag åt skälet med fingrarna, med nästa band klappade jag till skälet lätt med nätnålen och nu använder jag baksidan av en kniv vilket ger ett hårt tillslag. Hårda tillslag ger mer mönster per längd men varpen ger ett kortare band. Kanten blir jämnare med ett hårt tillslag också.

Shadow

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 27 apr-08 kl 20:50 »
Hur och hur mycket man slår in inslaget beror på vad man ska ha bandet till.

Ska du kanta kläder t.ex. så ska du inte slå så hårt, men ska du däremot använda bandet till att knyta något... eller kanske ett koppel.... Då ska det vara hårt inslag, då blir bandet starkare.
Och så beror det naturligtvis på vad du använder för garn att väva med! Både i materialväg och tjocklek.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #51 skrivet: 03 maj-08 kl 23:57 »
Vill man väva långa band utan att byta riktning, kan man sätta slutet på varje korts varptrådar i en lekare som man skruvat fast i en bräda. Små lekare som man köper på fiskeaffären.

Shadow

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 04 maj-08 kl 08:07 »
Vill man väva långa band utan att byta riktning, kan man sätta slutet på varje korts varptrådar i en lekare som man skruvat fast i en bräda. Små lekare som man köper på fiskeaffären.

.... och se till att varpen är trädd åt båda hållen (antingen hälften höger/vänster eller varannan höger/vänster), annars blir det en spiral.

Humle

• Västerbotten
« Svar #53 skrivet: 04 maj-08 kl 14:09 »
Det blir fina brickor av hockeykort. Tänka sig att man kan använda hockeykort till något vettigt...

Nu sitter jag och klurar på hur lång varp jag behöver för att väva en sådär 30 cm långt dubbelsidigt band med ett motiv. 1 meter borde jag väl klara mig med?

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 06 maj-08 kl 09:05 »
Läste någon stans att man får ta till 10 cm längre än man vill ha det färdiga bandet + den plats korten tar och extra för knutarna. Det där med 10 cm beror nog ganska mycket på hur hårt man drar väver och vilket garn man använder.

/Marie

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #55 skrivet: 07 maj-08 kl 12:21 »
Råkade hitta hit, härlig diskussion om brickvävning!
 :)
Min standard för att beräkna varplängd är att 50 cm går bort för knutar m.m. , sedan måste man lägga på för invävning, d.v.s. det där som går åt för att tråden inte går raka vägen. Det innebär att lingarn krymper ca. 10%, tjockare ullgarn 15%, sytråd någon enstaka procent. Skall man ha et tfärdigt linneband på 30 cm behöver man sätta upp 30 cm + 50 cm + 3 cm = 83 cm varp.

Kurs i Umeå var det någon som önskade, jag bor inte där, men tågen går dit tror jag. Man kunde ju hålla den en helg i sommar.

Helgen före midsommar är det brickvävningskurs på Vikigagården i Årsunda, fast det är rätt långt från Umeå.

Jag har en hel del material om brickvävning på min hemsida,
www.spangmurs.se
Kanske finns något som kan vara av intresse, bl.a. har jag ett exempel på hur mycket man kan variera ett och samma band.

Med vårliga vävhälsningar
Louise Ström

Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Shadow

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 07 maj-08 kl 22:40 »
Välkommen hit, Louise!!  :D

Humle

• Västerbotten
« Svar #57 skrivet: 08 maj-08 kl 11:51 »
Oj trevligt med ett (eller ännu ett för det finns säkert fler)  brickbandsproffs här :). Jag ser att du tar 500 kr/metern för dina brickband Spångmurs och efter att ha prövat enklare band så har jag full förståelse för det priset. Väldigt snygga band som sagt. Jag tror jag ska "fuska" med lekan så man slipper snodden bakom trådarna :-[.

Humle

• Västerbotten
« Svar #58 skrivet: 18 maj-08 kl 21:51 »
Äsch jag hade helt missförstått dubbelväven, standard är ju två gånger framåt sen två gånger bakåt så då blir det ingen rest-snodd om man speglar halva mönsterrapporten. Ett 32 brickors svart/blått band är nu klart för vävning men den får vänta tills imorgon då jag har märkt att det går dåligt att väva sent på kvällen...

Humle

• Västerbotten
« Svar #59 skrivet: 20 maj-08 kl 18:02 »
Då jag vet hur roligt det är med bilder så kommer här en bild på ett pågående band i blått och svart. 3.2 cm brett.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser