Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Revirkissande hund inne  (läst 12041 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Revirkissande hund inne
« skrivet: 16 dec-07 kl 12:05 »
Finns det ngt. bra att spraya när lille vovven kissar inne.
Miljövänligt.
Han är rumsren men vill markera revir,
 mot vår andra hanhund.
Blir så less på allt pinkande.
Hedemorahöns

Sia

• Dalarna
Re:Revirkissande hund inne
« Svar #1 skrivet: 16 dec-07 kl 12:13 »
Ättika eller vinäger brukar rekommenderas, tar bort dom mesta lukterna.
nackdelen är att han förmodligen kommer att vilja spä på sin revirmarkering igen när den inte luktar längre. :-\
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 17 dec-07 kl 19:05 »
"Tvångstrøja" om inte annat hjælper...

Antagligen kommer han inte att ge sig med pinkandet.
Det enda sækra sættet som jag vet om ær att ta på homom en tunn
hundtrøja i "tikmodell" då han ær inne. Då han mærker att det helt enkelt inte går så kanske han vænjer sig av och låter bli då han ær naken också.
Hunddagiset i Karlstad rekomenderar kastrering. Dom menar att det inte ær værre før en hanhund att vara kastrerad æn før en katt eller en hingst. Dær ær det massvis med vovvar och dom kastrerade har inte
problem med att komunisera med de andra. ( Att dom skulle få kommunikationsproblem før att dom andra vovvarna inte vet om dom ska behøta den som vuxen eller valp ær en førdom. Det ær i alla fall mycket vanligare med problem
beroende på att hanarna førsøker dominera øver varandra.))

Lycka till med din lilla goa vovve!
« Senast ändrad: 17 dec-07 kl 19:43 av Nina W »

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #3 skrivet: 18 dec-07 kl 15:24 »
Våran pyrre pissade inne förut när han var själv men slutade då vi stängde in han i hallen.

Pissar han när ni är hemma också eller om ni är borta?

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 15:43 »
Jag har sprayat svärmors hund med blomsters-sprutan med vatten. Han vill gärna markera revir hos mig som har två tikar. Har funkat faktiskt! Men man får passa honom och spruta just när han lyfter benet, har sprayat "bak" med klen stråle vatten! Det gör inte ont och är helt miljövänligt. :) Han ser mest förvånad ut.

Min husky blev inte ordentligt rumsren förrän långt efter 2-års dagen!!!
Det var INTE kul!!! Och vilka pölar det blev.....Mer som sjöar :-\
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Veztra

« Svar #5 skrivet: 18 dec-07 kl 20:49 »
Pissa revir själv, funkar 10 av 10.

Behöver bara ta en pytteliten skvätt i varje hörn som han kissar i och ofta bara en gång.

Det är ju DITT revir, inte hans.

Visst jäkligt äckligt med det funkar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 19 dec-07 kl 09:04 »
Han har en maggördel som han har då tiken löper, för då är han alldeles omöjlig.
Kastrering gör vi inte, då det är en prisbelönt
utställningshund.
Jag provar just nu med ättika , få se hur det går.
Min andra hanhund kissar aldrig inne.
Hedemorahöns

Lusa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 dec-07 kl 20:16 »
"Tvångstrøja" om inte annat hjælper...

Antagligen kommer han inte att ge sig med pinkandet.
Det enda sækra sættet som jag vet om ær att ta på homom en tunn
hundtrøja i "tikmodell" då han ær inne. Då han mærker att det helt enkelt inte går så kanske han vænjer sig av och låter bli då han ær naken också.
Hunddagiset i Karlstad rekomenderar kastrering. Dom menar att det inte ær værre før en hanhund att vara kastrerad æn før en katt eller en hingst. Dær ær det massvis med vovvar och dom kastrerade har inte
problem med att komunisera med de andra. ( Att dom skulle få kommunikationsproblem før att dom andra vovvarna inte vet om dom ska behøta den som vuxen eller valp ær en førdom. Det ær i alla fall mycket vanligare med problem
beroende på att hanarna førsøker dominera øver varandra.))

Lycka till med din lilla goa vovve!

Det är inte alls en fördom :) Doften av testosteron avtar i stort sett helt och hållet och andra hundar kan få svårt att läsa av din hund på doften vilken är det enda sättet hundar kan luska ut kön på varandra.

« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 20:18 av Lusa »

birgit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 dec-07 kl 08:23 »
Håller inte helt med dig Lusa, för en av våra boskapsvaktare har vi kastrerat, just för att få lugn i flocken. Men hans revirpinkande har inte slutat. Det luktar också helt annorlunda än vanligt pink! Hans revir gäller även när vi släpper in hans far i samma hage.
Kul idé Veztra ;) Det är lite såna metoder man får praktisera på flockvaktarna som ju är ganska självsäkra individer, som vet "bäst".
Läste om en i USA som inte fick sin flockvaktare att sluta göra dummheter med djuren och brydde sig inte om när ägaren (flockledaren) sade ifrån. Han hade fångat hunden, slängt honom på rygg (ca: 60 kg) och pinkat på honom. efter det respekterade han husses: NEJ!
Hundar som inte uppför sig i en hundflock får oftast ganska hårdhänta tillrättavisningar av andra hundar. Men det är tydliga signaler. Tror vi människor är lite för otydliga många gånger.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 28 dec-07 kl 09:44 »
 Kastrering är inte alltid en lösning på alla problem...
Jag har själv aldrig ägt en kastrerad hund men jag tycker att det verkar som om de önskade resultaten av kastreringen uteblir ungefär lika ofta som de uppnås. Det är nog lika ofta en "uppfostringsfråga" som en "könsdriftsfråga". Man hade ju en hel del väluppfostrade och lugna hundar i Sverige även när det var förbjudet att kastrera annat än av veterinärmedicinska skäl. Jag kan känna lite att risken med att kastrera alla "problemhundar" kanske till slut blir att det bara finns en massa "testosteronstinna", "biffiga", "snygga" hundar som bara experter kan äga okastrerade. Om jag inte bara har hört osanna rykten så är väl tex UtställningsLabbarna rätt "jobbiga"?
 Jag skulle nog prova med stänkskydd och noga passning som första åtgärd.
Mina hundar märker gärna över varandras kiss så att själv pinka inne skulle jag inte prova, hellre då försöka städa bort all kisslukt och lära att hela huset är en "pinkfri-zon".
 Jag har aldrig sett mina hundar slänga omkull varandra för att sedan pinka på "förloraren" så den uppfostringsmetoden köper inte jag som "naturlig", kanske effektiv??? Men ganska äcklig och inte något som min hundflock praktiserar på varandra i alla fall...
 Jag har för mig att det var ett himla rabalder om en hundtränare för något år sedan som lärde ut Pinkmetoden, eller kommer jag ihåg fel?
                            Mvh
                           Charlotte
« Senast ändrad: 28 dec-07 kl 10:03 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

birgit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 dec-07 kl 10:45 »
Att "slänga" på rygg är säkert inte naturligt, men en hund som visar undergivenhet i flocken lägger sig på rygg! Eftersom jag har en flock på idag 4 vuxna hundar och periodvis upp till 8-9 valpar också så ser jag ganska tydligt hur de behandlar varandra.
Det har varit många valpköpare som förfasat sig över att vi låter pappan gå kvar LÖS hos valparna när de föds.
Så här går det till i vår flock: Tiken föder valparna, hanen är då väldigt nyfiken, men motas direkt bort av tiken. När de börjar lämna boet vid 2-4 veckors ålder tillåts han nosa på dom, men tiken är fortfarande väldigt bevakande.
När hon börjar stöta bort dom vid 7-8 veckors ålder, tar hanen över uppfostran. Vad han gör då är att lära valparna att uppföra sig i flocken. Han är väldigt tolerant med lek o bus, men när han säger ifrån, så gäller det BUMS! Morrar han till åt dom så tvärnitar dom, bråkar de med honom lägger de sig ofta på rygg. De som inte lyder åker i backen och rygg blir det tills han låter dom gå. Han håller inte fast dom, det är mentalt, hans hållning o blick som styr.
De som vi haft kvar vid 3-4 mån. ålder vill gärna gå längre turer och se sig om. I början motar han dom, sedan följer han med o bevakar dom. Jag lovar, ingen kan gå i närkamp med hans valpar när han är med.
Så hurvida det är naturligt eller inte kan jag inte uttala mig om, men våra hundar lever ett fritt liv, vilket väldigt få hundar gör idag. Att hålla hundar inomhus större delen av dagen, endast rasta dom i koppel ett par timmar om dagen osv, bara ge dom fabriksmatm.m är INTE naturligt för ett hunddjur.
För att återgå till ursprungsproblemet, så är det viktigt att hundar vet sin plats i flocken oavsett om flocken är människor, får (som i mitt fall) eller andra hundar.

Lusa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 dec-07 kl 16:30 »
Håller inte helt med dig Lusa, för en av våra boskapsvaktare har vi kastrerat, just för att få lugn i flocken. Men hans revirpinkande har inte slutat. Det luktar också helt annorlunda än vanligt pink! Hans revir gäller även när vi släpper in hans far i samma hage.
Kul idé Veztra ;) Det är lite såna metoder man får praktisera på flockvaktarna som ju är ganska självsäkra individer, som vet "bäst".
Läste om en i USA som inte fick sin flockvaktare att sluta göra dummheter med djuren och brydde sig inte om när ägaren (flockledaren) sade ifrån. Han hade fångat hunden, slängt honom på rygg (ca: 60 kg) och pinkat på honom. efter det respekterade han husses: NEJ!
Hundar som inte uppför sig i en hundflock får oftast ganska hårdhänta tillrättavisningar av andra hundar. Men det är tydliga signaler. Tror vi människor är lite för otydliga många gånger.

Jag sa aldrig heller att revirpinkandet upphör vid kastrering  :) Och inte heller att hundar som känner varandra sedan tidigare inte redan har bestämd rang och alltså redan vet vart dom står jämfört med varandra.

Jag vet av egen erfarenhet att påståendet inte alls är en fördom. Eftersom jag stött på det med en av mina egna hundar flertalet gånger :) hanhundilskna hanhundar som betett sig som om min hane vore en tik, kalaskära och smöriga som om dom avgudade honom. Tikar som reagerat som om han vore en annan tik, genom tex aggressivitet. Dom har helt enkelt missuppfattat honom genom hans vaga doft av testosteron.
Sen att det inte gäller Alla hundar, det har jag heller aldrig påstått :)
« Senast ändrad: 28 dec-07 kl 16:36 av Lusa »

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 28 dec-07 kl 17:48 »
Att "slänga" på rygg är säkert inte naturligt, men en hund som visar undergivenhet i flocken lägger sig på rygg! Eftersom jag har en flock på idag 4 vuxna hundar och periodvis upp till 8-9 valpar också så ser jag ganska tydligt hur de behandlar varandra.
Det har varit många valpköpare som förfasat sig över att vi låter pappan gå kvar LÖS hos valparna när de föds.
Så här går det till i vår flock: Tiken föder valparna, hanen är då väldigt nyfiken, men motas direkt bort av tiken. När de börjar lämna boet vid 2-4 veckors ålder tillåts han nosa på dom, men tiken är fortfarande väldigt bevakande.
När hon börjar stöta bort dom vid 7-8 veckors ålder, tar hanen över uppfostran. Vad han gör då är att lära valparna att uppföra sig i flocken. Han är väldigt tolerant med lek o bus, men när han säger ifrån, så gäller det BUMS! Morrar han till åt dom så tvärnitar dom, bråkar de med honom lägger de sig ofta på rygg. De som inte lyder åker i backen och rygg blir det tills han låter dom gå. Han håller inte fast dom, det är mentalt, hans hållning o blick som styr.
De som vi haft kvar vid 3-4 mån. ålder vill gärna gå längre turer och se sig om. I början motar han dom, sedan följer han med o bevakar dom. Jag lovar, ingen kan gå i närkamp med hans valpar när han är med.
Så hurvida det är naturligt eller inte kan jag inte uttala mig om, men våra hundar lever ett fritt liv, vilket väldigt få hundar gör idag. Att hålla hundar inomhus större delen av dagen, endast rasta dom i koppel ett par timmar om dagen osv, bara ge dom fabriksmatm.m är INTE naturligt för ett hunddjur.
För att återgå till ursprungsproblemet, så är det viktigt att hundar vet sin plats i flocken oavsett om flocken är människor, får (som i mitt fall) eller andra hundar.
Nu var det ju egentligen inte "Alfarullningen" i sig jag ifrågasatte, det är förmodligen något som aldrig vissa hundtränare kommer att sluta med oavsett hur mycket forskningen går framåt....
 Det jag verkligen undrade över var när beteendet att pinka på den man besegrat naturligt förekommer i hundvärlden? Jag har aldrig iakttagit det hos mina hanhundar, dom kan råka pinka på varandras ben om dom står bredvid varandra och märker revir. Men jag har aldrig märkt att någon hane som är mer hög i rang har pinkat på de andra för att visa vem som är boss. Kanske beror det på att mina hundar får bo inne i huset med oss människor (deras flock) och att de därmed lever "onaturligt"? ;)
  Det är intressant att man numera mer och mer ändrar inställningen hur det fungerar i vargflockar tex, alla dessa rangstrider vissa hundägare utkämpar med sina hundar förekommer inte ens i vargfamiljen (flockarna är ju familjer). Man slösar inte energi på att puckla på och trycka ner varandra  eller hela tiden gå omkring och "dominera" i flocken. Det är väl endast vid svält och parningstid som bråk kan förekomma.
                                                 Mvh
                                             Charlotte

« Senast ändrad: 28 dec-07 kl 17:54 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

filurfigur

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 dec-07 kl 21:12 »
Om jag hade en hund som kissmarkerade inne så skulle jag först fundera över varför. Vad är det som gör att den hunden har behov av att markera inomhus, är det något som den hunden känner som ett hot eller som gör att han/hon känner sig osäker på något sätt och vill hävda sig?!

Oavsett vad jag kom fram till för orsak/orsaker så skulle jag aldrig någonsin komma på tanken att kissa på min hund eller att själv sprida mitt kiss inomhus.

Och såvida det inte är ett rent hormonellt betingat beteende så skulle jag heller inte tro att en kastrering skulle lösa det beteendet.

Däremot så skulle jag oavsett orsak göra som Charlotte redan skrivit, passa hunden så att den inte kunde kissa inne, och hellre ta den på bar gärning, tex med att spruta vatten med en vattenpistol och kanske "harkla" lite dovt. Hur mycket man behöver använda röst i ett sånt läge är ju alltid beroende på hunden. En del hundar förstår kanske inte utan att man snabbt tar tag i den i nacken, och mullrar rejält med rösten.

MEN jag skulle också se till att min hund fick utlopp för sitt revirbeteende, som finns i alla hundar mer eller mindre och som är helt naturligt. Jag skulle välja en runda som jag promenerade med hunden VARJE dag, och där låta hunden få lov att markera in sitt revir. Hjälpa hunden att få utlopp för sitt naturliga revirbeteende och då kan man också begära att den inte sätter revir inomhus.

Jag har svårt för när vi människor vill förbjuda ett för hunden naturligt beteende utan att erbjuda en hyfsat likvärdig ersättning. Det blir lite som att sätta locket på och en dag så rinner det ändå över och då kan det bli ganska sorgliga konsekvenser, eller väldigt svåra stereotypa beteenden. Nu menar jag givetvis inte att man ska tillåta en hund revirkissa inomhus, men att man kanske får se till orsaken och också erbjuda ett annat ställe att revirmarkera på, tex på en bestämd runda.

OT: Det där med att ha en hanhund bland valpar är ju bara bra, och personligen så är det en av de sakerna som jag tittar på när jag ska köpa valp.  :) Skulle nog vara lite försiktigt att köpa valp hos en uppfödare där valparna inte fått vara med en hanhund, om det fanns fler hundar än tiken där. Tikar kan lukta skillnad på egna och andras valpar och det har väl hänt att en tik bitit ihjäl en annan tiks valp. Men hanhundar kan inte lukta om det är hans egen eller en annan hanes valp, och hanens uppgift i det naturliga är att uppfostra valparna. Mamman diar, tvättar och vårdar valparna, men när de börjar bli äldre så tar hon avstånd från dem genom tex morrningar liksom för att säga att "ni får börja klara er lite mer själv nu".  Så valpar som enbart fått växa upp med mamman får inte samma uppfostran som valpar som haft tillgång till andra hundar också och då helst även en hanhund. Så för mig som valpköpare är det ett enormt plus om valparna fått vara tillsammans med en hanhund under sin uppväxt, så som du beskriver Birgit. Att en del valpköpare fasar över det är väl ren och skär okunskap, som säkert finns hos en hel del uppfödare också tyvärr.

birgit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 dec-07 kl 14:18 »
För att återgå till Charlottes ALFA-Rullning. Det fall jag nämnde var ju en hund som vägrade inordna sig i ledet. Han accepterade inte A-R som ett undergivet tecken. Jag har inte sagt att det är normalt, eller ska användas. I detta fall var det en ung boskapsvaktare som börjat jaga sin flock. I dessa smmanhang en dödssynd. För att få bukt med detta måste man tydligt tala om för hunden var i flocken han befinner sig. Jag skrev också att det funkade, han jagade inte fåren mer.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 29 dec-07 kl 14:23 »
För att återgå till Charlottes ALFA-Rullning. Det fall jag nämnde var ju en hund som vägrade inordna sig i ledet. Han accepterade inte A-R som ett undergivet tecken. Jag har inte sagt att det är normalt, eller ska användas. I detta fall var det en ung boskapsvaktare som börjat jaga sin flock. I dessa smmanhang en dödssynd. För att få bukt med detta måste man tydligt tala om för hunden var i flocken han befinner sig. Jag skrev också att det funkade, han jagade inte fåren mer.
Ja, jag såg vad du skrivit ;) Och jag vet inte om du Alfarullar dina eller inte, men jag vet att många hundtränare (som jag skrev) använder det så det är ingen mening att ifrågasätta det, var och en blir salig på sin tro. Men jag tror inte det har ett dugg med lydnaden att göra att ägaren pissade på hunden.
                                           Mvh
                                         Charlotte

birgit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 dec-07 kl 18:12 »
Det vet inte jag heller, men på sidan jag talade om var de flesta överens om att det mest förnedrande en sådan hund kunde utsättas för och därför ifrågasatte han inte ägaren mer.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 04 jan-08 kl 13:37 »
Där vi bor och prommerar finns nästan inga andra hundar.
Pojkarna kissar över varandras och rävens kiss.
När vi bodde i stan var det mycket att kissa över
men han kissade även då ngn gång inne.
han har en böjjelse för plast, men det har blivit alldeles omöjligt sen vi skaffade en tik.
Han kissar då vi både är hemma eller borta.
Våra hundar får många och långa prommenader i skogen .
Våran kisshund lär vi nog dras med :-\
Tack för att ni har skrivit så mycket. ;D
Hedemorahöns

Veztra

« Svar #18 skrivet: 09 jan-08 kl 09:20 »
Där vi bor och prommerar finns nästan inga andra hundar.
Pojkarna kissar över varandras och rävens kiss.
När vi bodde i stan var det mycket att kissa över
men han kissade även då ngn gång inne.
han har en böjjelse för plast, men det har blivit alldeles omöjligt sen vi skaffade en tik.
Han kissar då vi både är hemma eller borta.
Våra hundar får många och långa prommenader i skogen .
Våran kisshund lär vi nog dras med :-\
Tack för att ni har skrivit så mycket. ;D

Ge mitt tips en chans, vet ett flertal som provat det och det har varit lyckat alla gånger.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 11 jan-08 kl 08:30 »
Jag har inte kissat inne ännu ;D
Undrar vad min man säger eller ska jag be honom  ;)
Jag skurar suck vidare.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 2 användare
kaninohöns, Tobias Eriksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser