Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mignon  (läst 7248 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Mignon
« skrivet: 16 dec-07 kl 00:00 »
Har velat ha såna så länge. Nu kunde jag inte hålla mig, hade tänkt att kläcka fram själv ur avelsägg men nu har jag bokat två par så nu skulle jag vilja veta lite om mignonanka:

Kan de gå ihop med silkisarna?
Kan de gå lösa utan att flyga iväg? Hade tänkt att de skulle vara ute dagtid och simma i dammen.

Samsas de el bråkar de mycket med varann?

sallyomolly

• Gäst
Re:Mignon
« Svar #1 skrivet: 16 dec-07 kl 00:07 »
....funderar...hur ser man skillnad på hane och och hona om de är vita?

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 16 dec-07 kl 00:44 »
....funderar...hur ser man skillnad på hane och och hona om de är vita?

Har för mig att de flesta drakar har "knorr" på stjärtfjädrarna.
Men ankor är tyvärr inte mitt specialområde. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 16 dec-07 kl 08:58 »
Hanarna får kryll dvs en liten lock i stjärten. Men det lättaste sättet att skilja dem på är ändå lätet. En mignonhona är oftast väldigt pratsam och honorna är ju ganska gälla och högröstade. Hanarna däremot är mer tysta och hesa i sitt läte.

Du kan säkert ha dem med sikeshönsen under vintern men dela dem i god tid före ankornas avelssäsong. Mignoner kan döda höns och gör det om de klarar av det när det är avelssäsong. Jag har fått en del japanska vaktlar uppätna helt och hållet av mina mignoner och min kompis fick ett par dvärgleghornshönor dödade av sina. Jag har mina långt ifrån vaktlarna nu och bara med mina stora höns om de måste dela plats.

Det kan även bli så att du måste dela upp mignonerna i par under säsongen för att hanarna kan slåss ganska rejält med varandra om de kommer på den iden. Andra ankor är snällare mot höns och mot varandra än vad just mignonerna är.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 16 dec-07 kl 09:40 »
jag har mina mignoner ihop med mina silkeshöns och de har gått bra även udner anveössäsong. dock går de ju lösa ute året runt, endast instängda på natten. Mina flyger en del och att efter 2 blev överkörda på vägen när de flög dit så vingklipper jag mina mingoner.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #5 skrivet: 16 dec-07 kl 14:02 »
Även jag har mina Mignoner ihop med dv.silkes. Sen är det väl olika hur dom beter sej , jag har 3 drakar och det har aldrig varit något problem, lite smånyp i parningshettan men inga slagsmål. Men jag har en "herre på täppan" som heter TORSTEN och det är han som sätter reglerna och dom andra drakarna rättar sej efter honom. När det gäller dv,höns under parningstid har jag heller inte haft problem från Mignongernas sida, därimot har jag haft dv. silkeshönor som helt sonika motat bort Mignonghonorna fr sina ägg för att sen ta över ruvningen och sen lyckats ruva fram små ällingar. Men ingen av mina Ankor har stridit för sina ägg utan när en "surhöna" tagit över så har Mignongerna bara "släppt" det och gått vidare.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Prosit

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 dec-07 kl 22:44 »
Jo, torsten har vi träffat ;) Fin kille!
Men ingen av mina Ankor har stridit för sina ägg utan när en "surhöna" tagit över så har Mignongerna bara "släppt" det och gått vidare.
De tycker väl att det är bekvämt att få generna spridda utan att behöva göra jobbet själva! ;D
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 dec-07 kl 23:27 »
Funderar...går de in själva till natten som hönsen?

Ska de vara inne ett par veckor när de kommer så de vet var de bor?

När de sedan kommer ut tänkte jag vingklippa tills de vant sig vid gården, de är ju tydligen kända för att flyga iväg. Men hur lär man sig att vingklippa? Är det lätt, nån kanske vet en bild som visar hur man gör?

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 17 dec-07 kl 09:34 »
När jag vingklippte mina myskisar så klippte jag bara på ena sida .Mannen håller & så drar jag ut vingen & klipper av en bit på fjädrarna håll koll så man inte klipper i själva vingen !
Så gör jag & det fungerar bra , sen växer dom ju ut igen men då stannar dom ju hemma .

När jag fick mina myskisar i våras blev jag av med en av honorna hon flög över staketet till hönsgården (3m högt) när jag var & hämtade saxen samt gubben ! Vi fick aldrig tag på henne trots att vi försökte  :'( ,men hon har blivit sedd i dammarna härom kring med vilda ankor så hon trivs nog med det  ;).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #9 skrivet: 17 dec-07 kl 15:59 »
Nja nu har ju jag som sagt TORSTEN ;Dsom är en liten "envåldshärskare" i höns o ankgården och han verkar vara av åsikten att hönsluckan är lite som en "köksingång" ::) och som alltid när det gäller Herrskap o Tjänstefolk så andvänder INTE herrskap köksingången ;D
Ut på morgonen kan han väl nedlåta sej till att ta luckan( kan vara för att jag är oresonlig där , GÅ UT genom luckan elle stanna inne ;))..... MEN.....aldrig in på kvällen. Han sitter framför stora dörren o tjattrar när det blir mörkt och ingen av hans "undersåtar" skulle ens våga tänka tanken att ta luckan :o(dom gjorde det INNAN Torsten flytta in) så jag får snällt gå ut o öppna dörren för att släppa in dom ;D(den matchen vinner Torsten då jag inte vill ha dom ute över natta....1-1 VARJE dag ;D)
Torsten visar heller inget intresse av att nedlåta sej till att flyga och samtliga försök från övriga flocken har han OVÄNLIGT o bestämmt plockat ur dom, han på sin höjd tillåta små flaxiga skutt på gräsmattan så mina är oklippta.Men alla har ju inte en TORSTEN så...... ;)
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Happy Phantom

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 dec-07 kl 17:37 »
det som är skittråkigt med mignonger tycker jag - är att de är *svindyra*, ruvar inte sina ägg och det är inte vidare mycket kött på dem.....
stor anka - högt pris, tycker jag. men tydligen inte.
jaja, världen är väl inte känd för att vara logisk.  :-[

amarantus

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 dec-07 kl 17:42 »
det som är skittråkigt med mignonger tycker jag - är att de är *svindyra*, ruvar inte sina ägg och det är inte vidare mycket kött på dem.....
stor anka - högt pris, tycker jag. men tydligen inte.
jaja, världen är väl inte känd för att vara logisk.  :-[

Mignon har man för trevnads skull vet du väl ;) gosigare anka finns inte...

amarantus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 dec-07 kl 17:50 »
Det är fördel att vingklippa på båda sidorna. Eftersom de kraschar illa om oturen är framme...När man drar ut vingen så klipper man 3-4 i mittenraden.
 Akta för att klippa för långt in, alltså håll dig ca 2 cm ut från kroppen.

Man klipper 1 ggr om året och kanske ta ngn extra om de tränat upp sig efter en vingklippning!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 17 dec-07 kl 20:05 »
Det är fördel att vingklippa på båda sidorna. Eftersom de kraschar illa om oturen är framme...
de verkar inte ha så starka ben så om de krachlandar, så är risken stor att de blir halta eller rent av bryter benen.
ALLA är välkomna !

Happy Phantom

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 dec-07 kl 11:34 »
Mignon har man för trevnads skull vet du väl ;) gosigare anka finns inte...

ja, men en gosanka för flera hundra kronor när man kan få en gosig annan anka slängd efter sig ...?
som sagt var -v ärlden ter sig stundom obegriplig.  :-[

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 18 dec-07 kl 11:40 »
Självhushållningsanka? Det är ju inte mkt. kött på en sån krake. Fast, så lite som det gosas människor emellan så antar jag att man behöver en söt liten anka som kan göra en självförsörjande på gos också.

amarantus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 dec-07 kl 11:48 »
ja, men en gosanka för flera hundra kronor när man kan få en gosig annan anka slängd efter sig ...?
som sagt var -v ärlden ter sig stundom obegriplig.  :-[

Aldrig ngn som slängt en anka över mig ;) Varför den kostar är väl att den är lite svårt att få tag i, och folk som har den tar samma pris för Mignon likt en Roen, Svensk gul, Blå etc....samma pris för en anka alltså.

Jag köper en ankras som jag vill ha....

Att få en gratisanka är lika lätt som att få en gratis get,ko,häst,hund,katt,papegoja etc 8) same same ;) det e som det e med det :P

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #17 skrivet: 18 dec-07 kl 11:56 »
vad tycker ni att ankorna bör kosta då ???
jag har lyckats få fram 2 mignonungar under detta året, framruvade av an höna så ska man slå ut kostanden på de två så blir de ju dyra. medna myskankorna blir billigare, eftersomd et har blivit runt 40 ällingar i år. det handlar väl om efterfrågna oxå. har lågna köer på folk som vill köpa mignoner, då kan man ju ta betalt. de ska ju löna sig att hålla på med de små sötnosarna, även om man inte går med nån direkt vinst, bara täcka en del av fodret.
Där finns ju en anldening till att man ska ta betlalt för sina djur. för att täcka foderpriset som bara stiger och stiger.
ALLA är välkomna !

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 18 dec-07 kl 12:06 »
foderpriset som bara stiger och stiger.

Efter årets prishöjningar på köpefoder blir man ju mörkrädd. Snart kan vi ta 400:- för en blandsraskyckling  ;)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #19 skrivet: 18 dec-07 kl 12:07 »
Efter årets prishöjningar på köpefoder blir man ju mörkrädd. Snart kan vi ta 400:- för en blandsraskyckling  ;)
kanske lite överdrivet..... ;)
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 5 användare (2 dolda)
Hans Hultén, mulle mullvad, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser