Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjarfråga  (läst 6566 gånger)

bosseslena

nybörjarfråga
« skrivet: 15 dec-07 kl 21:55 »
om jag skulle skaffa en kvigkalv eller kviga
att ha som blivande hushållsko.

hur går det till att få henne seminerad
kan man få nån som kommer och gör det för bara en ko?

hur går det till ? har sett att det finns en massa sidor där man kan välja tjurar
och beställa tjursperma.

men om man beställer så vart ska den skickas kan ju inte direkt komma hem i brevlådan till mig för då blir den ju förstörd!

hur hittar man dom som utför semineringar?
jag bor utanför umeå

kanske dumma frågor men jag fattar nada  ;D

anette i bugared

• -
Re:nybörjarfråga
« Svar #1 skrivet: 15 dec-07 kl 22:33 »
Du skulle kunna ta kontakt med Hushållningssällskapet
http://www.hush.se/
i det distrikt du bor.De kan säkert ge dig massor av info. Kanske håller de kurser också om du har tur.

Du kan också vända dig till Semin som utför insemineringar här nere i sydväst,
http://www.semin.se/
och fråga efter om de har motsvarande verksamhet i Norrland.

Ytterligare en "kunskapsbank" är rasföreningarna för respektive koslag, eller husdjursföreningarna
http://www.kunskapsbonden.svenskmjolk.se/pages/hforeningar.asp.

Och kom ihåg att inga frågor är dumma när man är ny(även om det ibland händer att man får dumma svar :-X)

Lycka till :D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 16 dec-07 kl 10:08 »
Vad jag förstår så är det norrmejerier som du till hör... seminföreningen alltså..

http://www.norrmejerier.com/default0.asp?reason=bigscreen

du kan gå in på sveska avelshemsida... o kolla på länkar på husdjursföreningar... de är dem som seminerar kor..

gå in på svensk avels hemsida
www.svenskavel.com

Hos din husdjursförening finns det telefon nummer som man kan få kontakt med personalen... om du har frågor...
semin beställer man via fröken semin en telefonsvarare ... mend enna information hittar du på hemsidan...

det kostar ca 1500 kr att gå med i semin föreningen och ca 500 kr per gång man seminerar... ibland kan de behövas mer än en gång om det inte tar...  det är viktigt att man seminerar under högbrunsten annars blir kossan inte dräktig..

Har man bara en ko så är det inte alltid så lätt att se brunsten...
under hög brunsten så står kossan för upp hopp av andra kor... flytningarna är klara som äggvita, rinner lätt o bildar sträng...

men har du bara en kossa så kanske du skulle skaffat dig en lite tjur kalv i stället ... blir han bara ett år till sommare så fixar han detta... och du kan sen sklata honom o lägga honom i frysen...

köpa en ny lite kalv... som kanske är ca 3-4 månader och äter kraftfoder o hö...
då får du både sälskap till kossan o kött i frysen o en dräktig ko...

man kan även ha en stut  som sälskap till kossa.. då ser du när kossan är parningsvillig o ofta så betäcker ju stuten också då är det bara att ringa semin till dagen efter...

;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 16 dec-07 kl 10:19 »
Priset på en seminering kan ramla upp på 1000 kr också idag.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 16 dec-07 kl 19:20 »
Vi har bara en ko och det har varit omöjligt att fånga upp när hon skulle börja brunsta. Följden blev att vi aldrig hann ringa Semin eftersom koskrället :-* brunstar över på bara ½dygn. Då hjälper det inte att hon brunstskriar samtliga 12 timmar som brunsten varar, hon hade behövt ropa lite ett par dagar innan också ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 16 dec-07 kl 22:02 »
ofta råmar korna i förbrunsten..  och det är altså ungefär dan efter som man skall seminera...
MEN ( et stort MEN) det är oerhört olika från ko till ko hur lång förbrunsten är...

flera av min rödkullor o fjällkor ha lång förbrunst o då är de lätt att seminera för tidigt.. de rider då i minst ett dyng till på den brunstiga kon  och blod flytningen syns inte förrän ca 2 dygn efter seminering...
Så på dem måste man vänta minst ett dygn till.. än man egentlgen vill.

andra väldigt kort förbrunst ...

jag brukar försöka föra nogranna antekningar hur flytningarna ser ut, när man har seminerat o när man sett blod flytning på kossa,..

då lär man sig hur just sin egna kossa funkar.. hat tex kor som har väldigt korta brunst intervall.. ca 15 dygn...

så med en liten tjur så är det betydligt enklare .. man skall ju hinna ringa fröken semin före kl 8 på morgonen om semin skall komma samma dag..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 16 dec-07 kl 23:20 »
ofta råmar korna i förbrunsten..  och det är altså ungefär dan efter som man skall seminera...
MEN ( et stort MEN) det är oerhört olika från ko till ko hur lång förbrunsten är...

flera av min rödkullor o fjällkor ha lång förbrunst o då är de lätt att seminera för tidigt.. de rider då i minst ett dyng till på den brunstiga kon  och blod flytningen syns inte förrän ca 2 dygn efter seminering...
Så på dem måste man vänta minst ett dygn till.. än man egentlgen vill.

andra väldigt kort förbrunst ...

jag brukar försöka föra nogranna antekningar hur flytningarna ser ut, när man har seminerat o när man sett blod flytning på kossa,..

då lär man sig hur just sin egna kossa funkar.. hat tex kor som har väldigt korta brunst intervall.. ca 15 dygn...

så med en liten tjur så är det betydligt enklare .. man skall ju hinna ringa fröken semin före kl 8 på morgonen om semin skall komma samma dag..

Det är SÅ bra att seminera själv  ;D ;)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 17 dec-07 kl 16:06 »
Det är SÅ bra att seminera själv  ;D ;)
Allvarligt, får man lov att utföra denna ädla handling själv numera ?
Hade varit perfekt med lite tjursperma i frysen (eller hur man nu förvarar den) och ha till hands när koskrället :-* brunstar.

Nån som vet?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 17 dec-07 kl 17:50 »
Allvarligt, får man lov att utföra denna ädla handling själv numera ?
Hade varit perfekt med lite tjursperma i frysen (eller hur man nu förvarar den) och ha till hands när koskrället :-* brunstar.

Nån som vet?

Japp, klart man får, varför skule man inte få det, jag seminerade senast för fem minuter sedan. ;)

Men man måste förståss först gå godkänd kurs för egenseminörer, sen behöver man ett kvävekärl med flytande kväve -196 grader, och sperma.
Tror inte att det är nåt att tänka på om man har för få djur, kursen är rätt dyr, kärlet likaså och så behöver man träna mycket och ganska ofta åtminstone i början.

Jag har hållit på sen hösten -95 och är nu nere på ca 1,5 semineringar/dräktighet. Nåt som jag är SÅ stolt för och tackar oxå en god brunstpassare (sambon mest) för hjälpen.

« Senast ändrad: 17 dec-07 kl 17:52 av Anna Ho »

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 17 dec-07 kl 17:56 »
Låter kanonbra, även om jag inser att min enesta ko inte motiverar investeringarna (kurser+utrustning) som krävs.

Anledningen till att jag frågade, var att då det var aktuellt för oss att använda oss av Semins tjänster, så frågade jag damen i andra ändan av luren om möjligheterna att själv inseminera och fick nästan frostskador i örat. Men det är som sagt några år sedan och jag blir glad när jag ser att tiderna förändras.

bosseslena

« Svar #10 skrivet: 17 dec-07 kl 22:10 »
tack för hjälpsamma svar

känner nog att jag vågar mig på att skaffa en ko eller kviga snart
det är det djur jag dragit mig för längst (känns mest komplicerat)
trots att jag mycket gärna vill ha en så har jag känt att jag måste lära mig mer först.
måste säga att gimskogens förslag om att skaffa en tjurkalv låter lättast.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 18 dec-07 kl 02:54 »
Anledningen till att jag frågade, var att då det var aktuellt för oss att använda oss av Semins tjänster, så frågade jag damen i andra ändan av luren om möjligheterna att själv inseminera och fick nästan frostskador i örat. Men det är som sagt några år sedan och jag blir glad när jag ser att tiderna förändras.

Aha, då förstår jag, bemötandet är nog jätteolika beroende på i vilken del av landet man bor.
Vi bor i den delen av Skara Semins område med högst andel egenseminörer och har alltid blivit bra bemötta av dem, jag gick t.o.m. kursen i deras regi.

soleskog

« Svar #12 skrivet: 30 dec-07 kl 23:09 »
Ett litet tips om man har svårt att se brunst på en mjölkande ko - skicka in progesteronprov med tio dagars mellanrum. Små plaströr med några ml mjölk, tillsammans med övriga brunsttecken kan det ge god vägledning. Att ha en tjur till att betäcka, tja enkelt, men mycket mindre olycksrisk med snälla seminörer...
« Senast ändrad: 30 dec-07 kl 23:11 av soleskog »
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 30 dec-07 kl 23:12 »
Ett litet tips om man har svårt att se brunst på en mjölkande ko - skicka in progesteronprov med tio dagars mellanrum.  

Vad kostar det per prov och kan vem som hellst göra det eller bara de som är med i semin/kokontrollen  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

soleskog

« Svar #14 skrivet: 30 dec-07 kl 23:46 »
Det kostar unt 30 kronor per prov, och medlem eller inte tror jag inte spelar roll. Däremot är det ju Skara Semins/BKH:s område som det funkar så, andra Husdjursföreningar har kanske liknande upplägg. Svaret får man på SMS, om man vill.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 jan-08 kl 23:32 »
Vi hade tänkt köra på semin i år, hade tjur i fjol och i förfjol. Men var tvungna att skicka iväg honom innan årets kvigkalvar blev för gamla.

Men det låter ju jättekrångligt med semin...kanske får bli tjur igen?
Självhushåll till nytta och nöje

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Semin..
« Svar #16 skrivet: 09 jan-08 kl 13:41 »
Det är inte speciellt krångligt.  :)
Man seminerar när kossan är brunstig bara.

Med Semin kan du välja tjur och slipper risken för att köpa in några sjukdommar. Slipper kostnaden för foder och hålla plats för en tjur.

pima

• Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #17 skrivet: 21 jan-08 kl 11:27 »
Här är en till som funderar på att skaffa ko (ngn liten ras) och har funderat mkt på det här med betäckning/semin.

Det där med att skaffa en tjurkalv lät ju som en superbra idé.
En liten kostnad med foder om man tänker på att man får frysen full med kött sen  :D och om semin ändå kostar såpass som 500-1000kr.

Och så får ju kon sällskap tills den får en egen kalv.
Och den kalven kan man sälja eller slakta innan man skaffar en ny tjurkalv. (Ev behålla om det blir en kvigkalv).

En tjurkalv av rasen fjällnära eller någon annan liten ras kan väl inte äta så fasligt mkt hö/bete under några månader.

Fast det är klart, blir ju mindre kött på dem också.  :-\
Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 21 jan-08 kl 12:54 »
En tjurkalv av rasen fjällnära eller någon annan liten ras kan väl inte äta så fasligt mkt hö/bete under några månader.

De ska iaf ha mer foder än en häst i samma storlek (måste ju finnas näring till tillväxten oxå), inte ens lantrasnötter kan leva på luft........... :-\

pima

• Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #19 skrivet: 21 jan-08 kl 19:50 »
Okej, hur mkt väger en fjällnära tjurkalv på ett ungefär?
Den lär ju väga mer än en ponny i samma storlek antar jag...

I Åter såg jag bilder på såna kor och bonden stod brevid, såg ut som de var runt 120cm i manken...

Vår ponny var så stor, vägde 250kg, hon åt ca 4kg hö/dag.
Hur mkt mer äter en fjällnära tjurkalv och en ko?
Kan väl inte äta mer än max 8kg hö/dag  ???
Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser