Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur stor yta odlar ni på?  (läst 3634 gånger)

ödetorpet

hur stor yta odlar ni på?
« skrivet: 15 dec-07 kl 19:25 »
Är nyinflyttad på en gård som saknar trädgårdsland. När jag nu börjar planera ett så uppstår det lite frågor.

Hur stort land har ni och hur självförsörjande är ni på grönsaker? (vilka grönsaker/kryddor och hur stor del av året)

Hur stort land skulle ni vilja ha?

Kan ni inte berätta lite hur era land ser ut, vad ni har för upplägg och planer..

jag tycker det är jättesvårt att sitta och försöka räkna ut hur mycket morötter som ska sås till exempel  ???  jag tänkte börja lite mindre och utöka år för år men det är ju kul att ha en plan för hur det ska se ut.  :D
« Senast ändrad: 15 dec-07 kl 20:14 av ödetorpet »
Ett par med nyinköpt förfallen gård i skogen och många drömmar som vi hoppas blir sanna

Nypålandetsfru

• Gäst
Re:hur stor yta odlar ni på?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-07 kl 19:34 »
I sommar kommer det bli vår första riktiga odlingssommar sedan vi flyttade in.
Förra året odlade vi lite mest på prov.
Vi ska odla i växthus i år. Göra en liten "munkaträdgård" för bl a örter.
Sedan ska vi göra en odlingstunnel.
Hur stor yta det blir vet jag inte men det blir mest gurka, tomat, olika löksorter,
morötter, rödbetor,squash,pumpa...ja och så potatis såklart. :)

växthusjonte

« Svar #2 skrivet: 15 dec-07 kl 23:16 »
Om du ska ha en hyfsad växtföljd och vara självförsörjande på de vanliga grönsakerna och rotfrukterna så bör ju landet vara ganska stort. I synnerhet om du vill köra lite eko och har brist på stallgödsel så är det ju bra att kunna odla gröngödslingsgrödor, och då ökar ju arealbehovet snabbt. Om man tänker sig en låg avkastning av potatis på säg 15 ton/ha, så blir det ju 300 m2 om familjen äter 450 kg/år, med 4-5 årig växtföljd så blir det 1200-1500 m2.
Själv odlar jag rena grönsaker på 100 m2, medan ca 500 m2 potatis flyttar runt på en spannmålsåker.

ödetorpet

« Svar #3 skrivet: 16 dec-07 kl 11:20 »
jag tänkte försöka göra varmbänkar av glasrutor, vi har massor i ladan, men är lite osäker på om jag kommer bränna växterna då, plast skulle kanske vara bättre men det känns onödigt att köpa nytt innan jag har testat med glaset.

Potatisen får som du säger vara utanför själv landet efter några år, nu i år ska jag försöka införa potatisätande hos min man som slutade äta potatis när han gick på dagis, det är ju stor smakskillnad på hemmaodlad och skolpotatis!! så det landet hoppas jag får växa efter hand som vi inser hus stort behov vi har.

jag är uppe i 300 m2 land inklusive tomater, bär, kryddor och gångar.... undrar hur lång tid det kommer ta att fixa till 5 - 10 år kanske ::) :-[
« Senast ändrad: 16 dec-07 kl 11:21 av ödetorpet »
Ett par med nyinköpt förfallen gård i skogen och många drömmar som vi hoppas blir sanna

caprice

• -
« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 13:50 »
Jag tycker man ska börja i liten skala och utöka efterhand om man inte har odlat tidigare. jag är uppvuxen på en gård så för mig var det naturlgit att slå på stort redan från början. Fick två ton potatis första året = överdimensionerat för tre personer.
Så jag har istället börjat att odla på mycket mindre yta. Genom att odla i bäddar får man stora skördar och kan utnyttja marken optimalt. Idag har jag 300 kvm med grönsaker och bär. Detta ger ungefär halva årsbehovet för fyra personer. Men jag skulle rekommendera att man börjar bygga bäddar och odlar på högst 50 kvm första året för att börja få koll på hur det funkar. Det känns bättre att lyckas med en liten odling än att börja i så stor skala att man tappar kontrollen och kanske förlorar skörden.

Vill man räkna ut hur mycket man får så kan man räkna med 1-2 kilo per sträckmeter av rotfrukter. Lök, kål, sallad osv kan man räkna styckevis. T ex en sträckmeter lök ger tio lökar etc. På så sätt kan man ganska väl räkna ut hur mycket man får. Fast man får ju räkna med att en del misslyckas förstås.

caprice
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 13:52 av caprice »

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 dec-07 kl 14:37 »
...8<...
Vill man räkna ut hur mycket man får så kan man räkna med 1-2 kilo per sträckmeter av rotfrukter. Lök, kål, sallad osv kan man räkna styckevis. T ex en sträckmeter lök ger tio lökar etc. På så sätt kan man ganska väl räkna ut hur mycket man får. Fast man får ju räkna med att en del misslyckas förstås.

caprice

tack för detta enkla sätt att räkna på! Ingen större risk att jag odlar för mycket, men bra för att planera uppdelning mellan olika grödor när man har liten odlingslott..

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 dec-07 kl 14:44 »
Håller verkligen med Caprice, det är roligare och mer inspirerande att lyckas med en liten odling än att misslyckas med en stor.  :)

Det är ofta bra att göra misstagen i liten skala och sedan låta det växa efterhand som kunskapen och rutinen kommer.

Att anlägga upphöjda bäddar är ett mycket bra tips, utöka sen med några bäddar för varje år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser