Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BILDTRÅD - vindskydd och ligghallar (nu med bild...!)  (läst 4453 gånger)

Martin S

BILDTRÅD - vindskydd och ligghallar (nu med bild...!)
« skrivet: 15 dec-07 kl 14:12 »
Du som har någon typ av vindskydd eller ligghall för får som annars går ute på vintern, kan du inte ha lust att lägga in en bild här? Särskilt om du har ett mer eller mindre flyttbart system, men även om det är ett mer vanligt bygge.

Jaja, den typen av bilder kanske du inte har liggande på hårddisken, men du kan ju gå ut med kameran en av dagarna.

Det kunde vara kul att se olika lösningar och material i användning.

Skriv gärna lite praktiska erfarenheter kring det hela. Kanske också om hur det uppfyller myndighetskraven - men håll det på en konkret nivå.
« Senast ändrad: 17 dec-07 kl 19:57 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

leifhh

• Gäst
Re:BILDTRÅD - vindskydd och ligghallar
« Svar #1 skrivet: 15 dec-07 kl 15:51 »
Petter har en kul lösning som han visade i Åter nr 3/2007.

birgit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 dec-07 kl 13:40 »
Ja, fast det är ju fortfarande inte tre väggar och tak. Men det är ju säkert tillräckligt också, om man placerar den på rätt sätt i naturen.
Vad gäller djurskyddsregler, får väl var och en ta diskussionen med sin ansvariga myndighet. Det finns faktiskt vettiga inspektörer också med fexibelt tänkande.
Har tyvärr ingen bild på mina tankar att bifoga, men sidorna 44-45 i : Det goda enkla lantlivet. av Paul Heinley kan kanske ge en vink om hur jag tänker.

Martin S

« Svar #3 skrivet: 17 dec-07 kl 19:41 »
Petter har mailat en bild på sitt vindskydd, som jag gärna får lägga ut på tråden.
Han skriver så här:
------------
- Fåren har tillgång till den vanliga ladugården också, men trivs bäst i detta. Hö fyller man på i vagnen ca var 5-6:e dag.

Vänliga hälsningar
Petter
------------

Det ser ju ut att vara mobilt. Vill man invända, att vindskyddet har en vägg för lite, har fåren alltså sitt regelenliga väderskydd i ladan. Men idéen skulle ju lätt kunde modifieras med en extra vägg.

Till hornbaggar skulle man nog byte plåten i stånghöjd mot mer tåligt material. Man kan också ha synpunkter på att höhäcken sitter så högt..., men det beror ju på hur viktigt det är med ren ull.
Själva idéen är ju smart. Tack Petter.
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 02:22 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Fåraherden

• -
Re:BILDTRÅD - vindskydd och ligghallar (nu med bild...!)
« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 10:36 »
Smart annordning. Skall se till att bygga något liknande till mitt "baggförvar" Fållan där baggarna går när de inte gör tjänst. Har en gammal vagn att gå lös på. Fördelen är ju att man bara kan flytta en bit när man ska göra rent.
Tredje väggen kan man ju lätt lösa, antingen med gamla överblivna halmrullar, eller genom att backa upp mot en vägg eller mur.
Har varit inne lite på  sådan där billiga förvaringstält. Det här verkar fiffigare
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser