Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Datum för bete?  (läst 2646 gånger)

Ewitha

• -
Datum för bete?
« skrivet: 13 dec-07 kl 10:56 »
Vi ska hämta mer hö i helgen och jag funderar på hur mycket hö jag behöver köpa.
Ni som bor i mellansverige/norra mellansverige, när brukar ni ta bort höet/släppa på bete helt?
Ska jag köpa hö för hela maj eller räcker det med hela april?
(jag har ju lixom inte tänkt på hur mycket gräs det eg finns i april och maj) :)
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

Henning

Re:Datum för bete?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-07 kl 11:20 »
Det går inte att i förväg bestämma hur tidigt våren kommer. Det kan ju slå på flera veckor. Prata med fåruppfödare i närheten om när de släpper fåren på bete.
Jag skulle gissa att du kan behöva utfodra med hö till i mitten av maj.
« Senast ändrad: 13 dec-07 kl 12:06 av Henning »

Emmaibäcka

« Svar #2 skrivet: 13 dec-07 kl 11:54 »
Det är som Henning säger väldigt olika hur tidigt våren kommer.Dock skulle jag nog säga mitten till slutet av maj är normalt betessläpp i de regionerna. Att tänka på är att det är viktigt att släppa ut i god tid innan gräset blivit för frodigt för att undvika tex. trumsjuka och andra sjukdomar som kan slå till vid häftiga foderbyten. Naturligtvis måste man då stödutfodra med hö/ensilage tills gräset räcker till.

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 13 dec-07 kl 13:10 »
Mitten av maj+-14 dagar brukar jag här i Uppland räkna.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 13 dec-07 kl 17:00 »
Mitten av maj+-14 dagar brukar jag här i Uppland räkna.

Det räknar jag med här i Blekinge också. Ibland kanske man kan släppa tidigare men, ifall det blir frostnätter så behöver man hö i alla fall. Många gånger så mer eller mindre exploderar betet från ena veckan till andra. Jag baserar erfarenheten på hästarnas bete eftersom det är andra vintern som jag har får nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ewitha

• -
« Svar #5 skrivet: 13 dec-07 kl 18:59 »
Ok, då har jag lite bättre hum om vad jag ska köpa på mig för mängd med hö. De kommer att tillgång till hagen hela vintern och våren så de blir väl vana vid gräs av det. Tänkte göra hagen lite mindre framåt våren så inte hela betas ner så fort det gror lite. Sen får de tillgång till hela hagen när det börjar spira i andra änden.

hustran

« Svar #6 skrivet: 14 dec-07 kl 18:30 »
När de fått smak på grönt gräs så äter de troligen inget annat. Då är mitt tips. Blunda.   ;)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 14 dec-07 kl 19:09 »
Mikroklimatet spelar också roll. En södersluttning kan vara grön veckor innan andra platser. Iaf hos oss.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Henning

« Svar #8 skrivet: 15 dec-07 kl 01:10 »
De kommer att tillgång till hagen hela vintern och våren så de blir väl vana vid gräs av det. Tänkte göra hagen lite mindre framåt våren så inte hela betas ner så fort det gror lite. Sen får de tillgång till hela hagen när det börjar spira i andra änden.

Det är inte lämpligt att ha samma hage som beteshage och vinterfålla. Både ur parasitsynpunkt och för vissa svåra bakterieinfektioner tar du en stor risk. Det kan gå bra under några år men det är många som har trillat dit på det. Planera för att dela av hagen i minst en sommar och vinterhage. Lammen kan få gå ute i vinterfållan om det är torrt men det är inte bra om de betar där. Om du enbart har tackor utan lamm är det inte så noga.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #9 skrivet: 15 dec-07 kl 07:33 »
Om du enbart har tackor utan lamm är det inte så noga.

Fungerar det att flytta tackorna och lammen ur vinterhagen en vecka efter nedkomsten av lammen, innan lammen börjat smaka på gräs i någon större utsträckning?

Och hur är det med att t ex slåttra vinterhagen för vinterfoder för att sedan låta fåren och lammen efterbeta lite i augusti? Och sedan låta dem beta den igen framåt oktober (ja, inget vidare bete, men när de släpps in där i oktober så äter de prompt upp det som finns).

Eller skall vinterhagen endast vara vinterhage punkt slut?
« Senast ändrad: 15 dec-07 kl 07:34 av larso »

Martin S

« Svar #10 skrivet: 15 dec-07 kl 10:20 »
Det är inte lämpligt att ha samma hage som beteshage och vinterfålla.

Nej, en mindre vinterfålla är inte bete.
Men hur anser du, Henning, att man skal göra om fåren går på ett större areal vintertid?

De förorenar mest kring foderplatsen. Den biten kan man ju spärra av nästa säsong. Men de går ändå iväg och hittar ett och annat blad så länge vi inte har snö. Det kan ju vare det mesta  av vintern här nere. I en vinterfålla trampar de sönder marken och blir skitiga. Det undviker man på ett stort areal.

Jag byter bete till våren. Sedan går det hästar ett tag på det nuvarande vinterbete, men någon gång under sommaren återkommer fåren.

Vad anser du om detta?
« Senast ändrad: 15 dec-07 kl 11:04 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Henning

« Svar #11 skrivet: 15 dec-07 kl 10:30 »
Fungerar det att flytta tackorna och lammen ur vinterhagen en vecka efter nedkomsten av lammen, innan lammen börjat smaka på gräs i någon större utsträckning?

Och hur är det med att t ex slåttra vinterhagen för vinterfoder för att sedan låta fåren och lammen efterbeta lite i augusti? Och sedan låta dem beta den igen framåt oktober (ja, inget vidare bete, men när de släpps in där i oktober så äter de prompt upp det som finns).

Eller skall vinterhagen endast vara vinterhage punkt slut?

Det sker en ansamling av gödsel och gräset får en högre parasitkoncentration. Dessutom finns risken för infektion med clostridier (perfringens) vilket kan leda till plötsliga dödsfall i gasbrand.
Jag skulle rekommendera att du enbart använder rasthagen på vintern men du kan skörda gräset till hö utan risk.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #12 skrivet: 15 dec-07 kl 17:15 »
Det sker en ansamling av gödsel och gräset får en högre parasitkoncentration. Dessutom finns risken för infektion med clostridier (perfringens) vilket kan leda till plötsliga dödsfall i gasbrand.
Jag skulle rekommendera att du enbart använder rasthagen på vintern men du kan skörda gräset till hö utan risk.

Vår vinterhage är ca 5000kvm. Delas av en bäck i ca 1500 och 3500kvm. Fåren är mestadels på de där 1500kvm:en så här på vintern. Kanske skall sätta ett staket längs bäcken och splitta upp i två hagar. Blir ju bara 40m stängsel eller så.

Ewitha

• -
« Svar #13 skrivet: 15 dec-07 kl 17:37 »
Det är inte lämpligt att ha samma hage som beteshage och vinterfålla. Både ur parasitsynpunkt och för vissa svåra bakterieinfektioner tar du en stor risk. Det kan gå bra under några år men det är många som har trillat dit på det. Planera för att dela av hagen i minst en sommar och vinterhage. Lammen kan få gå ute i vinterfållan om det är torrt men det är inte bra om de betar där. Om du enbart har tackor utan lamm är det inte så noga.

De kommer att gå i 2 andra hagar under själva betessäsongen sedan, så de kommer inte att gå i samma hage året runt. Vinterhagen delas eg av en liten väg upp till magasinet och det är där vi tänker dela av, mest för att det underlättar snöskottning osv. :) När det sedan börjar spira så får de tillgång till bortre delen igen, mest för att de inte ska belasta det växande gräset allt för mycket innan de flyttar till beteshagarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser