Jag har aldrig rökt vanlig tobak, men jag röker då och då (var tredje månad?

) en pipa örttobak, som jag gjort på (tobaken, inte pipan) blad eller blommor (blommor är starkare, tycker jag, rekommenderar bladen) av kungsljus.
Man kan använda andra örter som bas, t.ex. tussilago, men den är inte att rekommendera, då det påvisats att den kan vara cancerframkallande.
Kungsljus är bättre, blandat med aromatiska örter, som kamomill och andra "ludna" örter, som salvia. Du kan egentligen använda vad du vill (som inte är hälsovådligt).
De torkas, men inte så de är snustorra, bara tills de är "lagom".
De ska hackas och blandas jämnt, t.ex. rullas mellan händerna, och kanske smaksättas med lite honung för en mildare smak. Blanda då ut honungen i lite ljummet vatten, häll det över örterna, och torka i solen.
Förvaras helst i tättslutande burk, så de inte torkar helt.
Själv har jag ännu inte hittat någon riktigt bra blandning.
De rökare jag givit blandningen till har både tyckt den varit för svag resp. för stark. Själv tycker jag den är för stark, smaken är för sträv. Men jag tar inga halsbloss själv, och röker pipa så sällan, att jag har inte så mycket referens.
Att dra halsbloss med vilken sorts tobak som helst, även örttobak, rekommenderar jag inte för de som inte gör det för att sluta röka. Om man vill använda örterna för deras helande egenskaper så fungerar det oftast bättre som té eller dekokt.
Dock sägs kungsljus rena lungorna, så är man rökare så kan det vara effektivt att röka kungsljus istället för vanlig tobak, och det har även hjälpt folk som haft astmaanfall att komma ur dem genom att inhalera rök från kungsljus.
Kungsljus är bra att röka för att minska på nikotinet (har jag läst), så det går fint att blanda i vanlig lösviktstobak om du ska sluta röka. Lite till en början, och sedan mer och mer efter hand, tills du är av med begäret.