Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilgenerator koppling?!  (läst 35590 gånger)

Fridolf2

• Gäst
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #20 skrivet: 15 dec-07 kl 22:41 »
Har varit och tittat på ett sågverk som drivs med vattenhjul, och för att utnyttja hela tyngden i vattnet så sitter det ju fack med sidor som fångar upp vattnet så det åker med hela vägen ner. Det är rätt kul att stå och titta på det, direkt när man hör att stocken går in i sågen så ser man att facken fylls helt med vatten, och ökar vridmomentet, när sen stocken gått igenom så ökar farten lite och facken går bara halvfulla.. :)

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #21 skrivet: 16 dec-07 kl 00:37 »
Tanken var ju att lära mig hur det fungerar inför kommande lite mera seriösa projekt. Räddade en höejektor från att hamna i skrotkontainern. Bil generatorn hade jag sedan innan liggandes. Visste ju att en bilgenertor behöver ganska höga varv så jag fick göra ett eget trähjul för att få lite utväxling på det. 75 cm i diameter. Yttre hjulet på generatorn är på 7,5 och det inre 4,5. Det stora problemet var att hitta en lämplig rem. Det får ju inte kosta något när det är på test stadiet. Så det fick bli att skarva ihop två gamla cykelslangar. Hittils så har det inte kostat en krona. Trodde nästan att det skulle fungera när jag fått upp vattenhjulet och med nöd och näppe gick att bromsa med handkraft.

Alltså måste jag upp i över 84 v/min på vattenhjuls axeln för att det skall ge något. Det känns som om det blir svårt med nuvarande konstruktion. Har några Bifor hinkar jag skulle kunna skruva på skovlarna. Får vi testa i morgon.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 16 dec-07 kl 15:52 »
Det är riktiga takter, fortsätt experimentera.  :D
If it doesn't work, chrome it!

ollebolle

« Svar #23 skrivet: 16 dec-07 kl 22:58 »
Moderera gärna effekten på generatorn med fältströmmen. Lätt gjort med några förkopplingsmotstånd i fältledningen. Enklast är ett större vridmotstånd på 50W och 0-100 Ohm el likn. Eller några mindre glödlampor i serie. Det har en avgörande inverkan på vridmomentet.  

Strider

« Svar #24 skrivet: 19 dec-07 kl 22:11 »
Om du sedan vill mäta strömmen från generatorn rekommenderar jag att du får fram den genom att mäta spänningen över ett litet men tåligt motstånd, kanske 0,1 ohm och 5 watt (7 kr hos ELFA artnr 60-035-29). Välj så låg resistans som du kan uppbringa för att inte störa mätobjektet och så att du har en mätbar spänning.

Det är säkrare än att koppla in din dyra multimeter i serie...

Kul projekt! Lycka till!
When mountains speak, wise men listen - John Muir

Tompas11

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 19 dec-07 kl 22:32 »
Finns ju billiga multimetrar. ;)
Annars är det ju riskfritt att använda en tångamperemeter.
If it doesn't work, chrome it!

ollebolle

« Svar #26 skrivet: 20 dec-07 kl 09:31 »
Ett sätt att mäta strömmen i en ledare är att mäta spänningsfallet över ledaren. Det ger en opåverkad ström och förstör inte instrumentet. (som man så lätt gör vid strömmätning)

Man kan kalibrera med en känd belastning, t.ex en 50W strålkastarlampa. Sen är det bara att approximera.

T.ex man får spänningsfallet 100 mV över hela ledaren vid strömmen 4,17A (belastning 50W, P=U*I).

Mäter man då 200 mV så är strömmen 8,34A.

Vill man vara händig så kan man flytta mätpunkterna på ledaren så det blir lättare att läsa av ström. Man flyttar ena punkten efter ledaren (sticker genom isoleringen) tills man läser av 41,7 mV i första exemplet med 50 W lampa och 4,17A. 41,7 mV är då 4,17A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 2 användare
Staem, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser