Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbjud kalhuggen för klimatets skull.  (läst 8664 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #20 skrivet: 14 dec-07 kl 16:28 »
Innan skogarna började utnyttjas av människan var det mycket vanligt att gamla skogar med mycket torr ved tog eld av åsknedslag.
Dagens kalhyggen är på sätt och vis en modern ersättning för skogsbrand.
Det hjälper dock inte de organismer som är beroende av skogsbrand för förnyelse.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #21 skrivet: 14 dec-07 kl 18:04 »
För att återgå till den ursprungliga frågan. Tycker själv inte att stora kalhygen är något bra sätt att driva skogsbruk. Dels är det fult, djur- och växtliv försvinner

Nej. Djur och växtliv stimuleras av kalhyggen. Kalhygget svämmar över av liv efter något år, både fåglar, insekter och däggdjur och kräldjur, och massvis med växter. Iaf om man tillåter naturlig föryngring.

Att göra ett granplantage av ett kalhygge är inte samma sak däremot. Men då är det planteringen av monokulturell gran som är problemet, inte kalhygget.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #22 skrivet: 15 dec-07 kl 17:53 »
Nu finns det ju en lag som säger att inom fem år skall det finnas en säkerställd föryngring! Och om marken inte lämpar sig för naturlig föryngring så är man illa tvungen att plantera, annars blir det  rättsliga åtgärder. Även på en plantering av gran förekommer andra växter som växlar beroende på höjden av plantorna, i och med detta växlar även arterna bland djuren.Problemet med andra trädslag är ju betning från rådjur och älg, samt boniteten och det lokala klimatet.
Jag gillar kalhyggen! ;D
Särskilt om jag får skapa dom som jag vill, och inte är tvingad att gå efter en sniken markägare (oftast de som sätter käppar i hjulen för vårat miljötänk :P) eller en inköpare som inte har riktig koll!
Ni skulle blivit förvånade om ni visste hur många gånger jag fått återvända till ett hygge, för att markägaren har klagat över att det står träd kvar vid ån/sjön/vattendraget ( vilket det är lag på att det ska göra...) att det står högstubbar på hygget vilket han tycker är fult (oxå lag på att lämna ett visst antal...)
Man blir så TRÖTT och FRUSTRERAD, när man inte får sköta sitt jobb!!! >:(
I sista änden är det jag som maskinförare som bär ansvaret för det jobb jag gjort. Mina favvo markägare är dom som bor i Stockholm och bara har ärvt eller investerat i skogen. Dom har inte tid att komma ner alt. begriper föga och säger åt oss att vi får göra som vi tycker!
Underbara människor!!! :-[
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #23 skrivet: 16 dec-07 kl 09:04 »
Man blir så TRÖTT och FRUSTRERAD, när man inte får sköta sitt jobb!!! >:(
I sista änden är det jag som maskinförare som bär ansvaret för det jobb jag gjort. Mina favvo markägare är dom som bor i Stockholm och bara har ärvt eller investerat i skogen. Dom har inte tid att komma ner alt. begriper föga och säger åt oss att vi får göra som vi tycker!
Underbara människor!!! :-[

Kul att höra om folk som brinner för sitt jobb och verkligen är engagerade!
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #24 skrivet: 16 dec-07 kl 12:47 »
Det kan väl eventuellt vara så att den kol som är bunden i humusskiktet frigörs i högre grad vid hyggesbruk än vid ett kontinutetsbruk? Men i det långa loppet tror jag inte att det spelar någon större roll ur klimatsynpunkt. Jag är inte så förtjust i stora kalhyggen däremot, det ser inget vgidare ut med sådana kalhyggen som träcker sig så långt man kan se, men upp till ett par ha är ok.

Storskogsbrukets framtid? Jag tror att virket kommer att bli allt värdefullare framöver och efterfrågan på skog kommer att blir allt större. En sak jag inte kan förstå är hur det kan komma sig att entreprenörerna kan ha en så pressad ekonomisk sitution. FInns det för mänga maskiner? Så att de måste ta dåligt betalda uppdrag för att hålla maskinerna rullande? Antar att större delen av pengarna hamnar hos banken...

Personligen skulle jag hellre slita med en motorsåg tillsammans med ett gäng andra huggare än sitta ensam i en skördare dagarna i ända, men jag är väl lite konstig antar jag...  :)

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #25 skrivet: 16 dec-07 kl 14:42 »
Personligen skulle jag hellre slita med en motorsåg tillsammans med ett gäng andra huggare än sitta ensam i en skördare dagarna i ända, men jag är väl lite konstig antar jag...  :)

Inte ett ett dugg konstig!,,,, ;D

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #26 skrivet: 16 dec-07 kl 15:03 »
Nu finns det ju en lag som säger att inom fem år skall det finnas en säkerställd föryngring! Och om marken inte lämpar sig för naturlig föryngring så är man illa tvungen att plantera, annars blir det  rättsliga åtgärder. Även på en plantering av gran förekommer andra växter som växlar beroende på höjden av plantorna, i och med detta växlar även arterna bland djuren.Problemet med andra trädslag är ju betning från rådjur och älg, samt boniteten och det lokala klimatet.
Jag gillar kalhyggen! ;D
Särskilt om jag får skapa dom som jag vill, och inte är tvingad att gå efter en sniken markägare (oftast de som sätter käppar i hjulen för vårat miljötänk :P) eller en inköpare som inte har riktig koll!
Ni skulle blivit förvånade om ni visste hur många gånger jag fått återvända till ett hygge, för att markägaren har klagat över att det står träd kvar vid ån/sjön/vattendraget ( vilket det är lag på att det ska göra...) att det står högstubbar på hygget vilket han tycker är fult (oxå lag på att lämna ett visst antal...)
Man blir så TRÖTT och FRUSTRERAD, när man inte får sköta sitt jobb!!! >:(
I sista änden är det jag som maskinförare som bär ansvaret för det jobb jag gjort. Mina favvo markägare är dom som bor i Stockholm och bara har ärvt eller investerat i skogen. Dom har inte tid att komma ner alt. begriper föga och säger åt oss att vi får göra som vi tycker!
Underbara människor!!! :-[

Får maskinlaget "hugga som dom vill" så blir det tvärt om för lite skog kvar i tex kantszoner mot myr/bäck och sjö,,, det är iaf min erfarenhet,
Därför snitslar jag alltid själv och tar "skördarförarn" i örat INNAN!, de kör igång med avverkningen.
Jag får därefter hugget som jag vill, och maskinlaget får "sköta sitt" utan att ha mig drällandes runt maskinen, topp tunnor förbannad.

Sedan är det ju faktiskt så, att maskinlaget är "uppdragstagare" åt den som säljer skogen, och markägaren är "uppdragsgivare".
Därför tycker jag att  det låter lite "bakvänt", att man inte vill se röken av dem man kör åt, även om det naturligtvis kan förekomma "besvärliga j-vlar".
Kanske skulle den kategorin minska om man bara tog sig tid att kontakta markägaren innan man kör igång och avverkar???,,,,




Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #27 skrivet: 16 dec-07 kl 19:39 »
Får maskinlaget "hugga som dom vill" så blir det tvärt om för lite skog kvar i tex kantszoner mot myr/bäck och sjö,,, det är iaf min erfarenhet,
Därför snitslar jag alltid själv och tar "skördarförarn" i örat INNAN!, de kör igång med avverkningen.
Jag får därefter hugget som jag vill, och maskinlaget får "sköta sitt" utan att ha mig drällandes runt maskinen, topp tunnor förbannad.

Sedan är det ju faktiskt så, att maskinlaget är "uppdragstagare" åt den som säljer skogen, och markägaren är "uppdragsgivare".
Därför tycker jag att  det låter lite "bakvänt", att man inte vill se röken av dem man kör åt, även om det naturligtvis kan förekomma "besvärliga j-vlar".
Kanske skulle den kategorin minska om man bara tog sig tid att kontakta markägaren innan man kör igång och avverkar???,,,,




Då har du dålig erfarenhet av maskinförare, så funkar det INTE här! Sedan är det faktiskt så att det är Sydved som är våra uppdragsgivare, de bestämmer åt vilka vi ska hugga, det kan vi inte styra själva... Så är det för ALLA som kör som underentreprenörer åt ett bolag. Vi tar alltid kontakt med markägaren innan vi kommer till deras skog...
Jag vet inte vilka som hugger åt dig, men du har bra kass koll på läget i allmänhet... ::)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #28 skrivet: 16 dec-07 kl 22:26 »
Då har du dålig erfarenhet av maskinförare, så funkar det INTE här! Sedan är det faktiskt så att det är Sydved som är våra uppdragsgivare, de bestämmer åt vilka vi ska hugga, det kan vi inte styra själva... Så är det för ALLA som kör som underentreprenörer åt ett bolag. Vi tar alltid kontakt med markägaren innan vi kommer till deras skog...
Jag vet inte vilka som hugger åt dig, men du har bra kass koll på läget i allmänhet... ::)

Nåja!,,,, har du den inställningen att det är Sydved som ställer fram "mat på bordet" åt dig, och att du helst vill slippa se
privatskogsägarna som du kör åt så ska inte jag försöka "omvända" dig.
Sådan s-k-i-t, orkar jag inte dryfta efter ha sett hur det funkar under mina + 25 år inom det här med skog och virke.

Ett gott och uppskatta samarbeta har jag dock alltid haft med de maskinlag som huggit åt mig, men det är ju långtifrån alla privatskogsägare som har liknande erfarenhet i bagaget.

sunken

  • Inlägg: 34
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #29 skrivet: 17 dec-07 kl 00:22 »
Det som irriterar mig är den ovilja som verkar finnas mot att förädla skogråvaran. Bara det att Danmark har fler möbelfabrikanter än Sverige manar till viss eftertanke.

Att däremot tro att vi skulle klara oss utan skogsindustrin är nog lite väl starkt.

Det är väl som med allting annat, om man brukar i stället för att missbruka så funkar det.


Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #30 skrivet: 17 dec-07 kl 19:04 »
Nåja!,,,, har du den inställningen att det är Sydved som ställer fram "mat på bordet" åt dig, och att du helst vill slippa se
privatskogsägarna som du kör åt så ska inte jag försöka "omvända" dig.
Sådan s-k-i-t, orkar jag inte dryfta efter ha sett hur det funkar under mina + 25 år inom det här med skog och virke.


Fel uppfattning! Men jag gitter inte förklara för dig... :P ps. Att man jobbat länge inom en bransch innebär inte med automatik att man är bra på det man gör...  Jag sa att jag vill få utföra mitt arbete efter de lagar som vi har att rätta oss efter. Försökte även förklara för dig att vi inte väljer markägare själva (vilket du oxå missuppfattade). Du är nog lite trög, men det kanske är medfött... Jag förlåter dig för det. ;)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #31 skrivet: 17 dec-07 kl 19:34 »
Försökte även förklara för dig att vi inte väljer markägare själva (vilket du oxå missuppfattade). Du är nog lite trög, men det kanske är medfött...

Trög, där känner jag igen mig. Varför kan en entreprenör inte välja sina uppdragsgivare? Ingen vettig människa kan väl driva ett företag så?

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #32 skrivet: 18 dec-07 kl 13:42 »
Fel uppfattning! Men jag gitter inte förklara för dig... :P ps. Att man jobbat länge inom en bransch innebär inte med automatik att man är bra på det man gör...  Jag sa att jag vill fåutföra mitt arbete efter de lagar som vi har att rätta oss efter. Försökte även förklara för dig att vi inte väljer markägare själva (vilket du oxå missuppfattade). Du är nog lite trög, men det kanske är medfött... Jag förlåter dig för det. ;)


Eftersom du undviker sakfrågan och hänger dig åt rena personangrepp så ska jag bemöta ditt skitsnack en sista ggn,,,,

Ja, jag förstår att du kör åt alla förekommande markägare inom Sydveds fångstområde, men dina favorituppdrag var väl åt "Stockholmare som varken syns ute på deras egen mark eller kan något om sin skog"?.
Ett högst märkligt förhållningssätt både mot Sydved och privatskogsägarna som du (upplysningsvis) faktiskt arbetar åt.
Dessutom vet ju de flesta skogskunniga, hur det brukar se ut på "utbors/okunniga skogsägares", skiften efter avverkning, oavsett lagar och miljöcertifikat, men det lämnar jag HELT utan vidare kommentarer eller hänvisning till just dig, Gräbban.

Avslutningsvis så verkar du däremot leva i någon fantasivärld att det uteslutande är "Sydved" och ingen annan som förser dig med jobb, men att tankekapaciteten inte räcker längre än 1 steg i råvarukedjan är förlåtet från min sida, och därför vill jag ge dig ett välmenat samt gott råd såhär i juletid,,,,
Slå dig inte på att jobba med logistik eller något serviceyrke i framtiden där du kanske måste "samarbeta", med folk varje dag.
Är ditt "kall i livet", att skala av skiften tillhörande "utbor" eller "miljonärer på Strandvägen", som enbart dumpat investeringskapital i skogen utan att kunna se skillnaden på en skogsbruksplan eller skördare?, så fortsätt med det!.
Där får du säkert köra i din ensamhet och bestämma allt efter ditt egna "miljöcertifierade" huvud i jakten på m3,,,änsålänge!

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #33 skrivet: 19 dec-07 kl 16:44 »
Trög, där känner jag igen mig. Varför kan en entreprenör inte välja sina uppdragsgivare? Ingen vettig människa kan väl driva ett företag så?
Det kallas för underentreprenad, och det funkar så på de större bolagen. Meningen är väl i princip att maskinägarna inte ska behöva "jaga" jobb själva, utan få uppdragen av sitt bolag och på så vis kunna köra mer effektivt.
Dessutom har vi ju alltid avsättning för vårt virke eftersom det har köpts av Sydved från markägaren, sedan utför vi huggningen efter deras kontrakt.

Vad gäller "Lumberjack", så tycker du ju bara att det är kul att missuppfatta och jäklas :P
Vad jag menade med att jag gillar utsocknes markägare, är för att där kan jag arbeta efter regelboken utan att dom  prompt ska ha ner all skog vid skyddsvärda biotoper tex.
Jag förstår mycket väl vikten av att utföra ett fint och effektivt arbete, för att markägare och uppdragsgivare ska bli nöjda, och för att själv va nöjd med mitt jobb. Det är det som syns när vi lämnat platsen, som är vårt betyg. Och jag arbetar därefter.
Mitt arbete innefattar även logistik och samarbete, mitt förnuft är mycket gott, mitt yrkeskunnande väl tilltaget. Och vad jag har försökt säga genom hela diskussionen är att jag inte alls "skalar av skogsskiften" för folk som inte begriper bättre.
Du är okunnig och läser inte vad jag skriver utan tolkar efter ditt eget klena förstånd.
Om folk har gjort dåliga arbeten i din skog, så har jag nu förstått varför... ::)
Vi får väldigt sällan klagomål på våra jobb, utan istället markägare som vill att vi ska återkomma vid nya avverkningar. Men VI har INGET att säga till om, när markägaren vill skövla sin egen skog för att tjäna pengar. Vi får inte mer betalt ju mer skog vi hugger på ett skifte!
Det är ju DET jag vill säga!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #34 skrivet: 20 dec-07 kl 19:56 »
Vet inte om jag törs ha några synpunkter här, med risk för för att bli kallad det ena och det andra.
Ähh, skiter i det.

Hoppas du klarar av att inte ta detta personligt Gräbban, då jag inte har en aning om hur du sköter ditt i skogen kan jag ju inte kritisera dig heller utan detta gäller sånt jag vet och sett med egna ögon riktigt ofta.
 
Frånsnitslade biotoper, surdråg, mossar/myrar, sjökanter får titt som tätt påhälsning av skördaren.
Utan markägarens goda minne, endast på skördarens eget  bevåg, högstubbar lämnas inte alls i den utsträckning som var stämplat, utan markägarens goda minne.
Att endast skylla på markägare håller inte.

Förklaringen man får av skördaren är ju givetvis att man vill få så mycket m3 när man ändå är där, klart att förtjänsten blir större med mycket m3 på få platser än lite m3 på en massa småavverkningar.
Allt enligt skördarförarna själva.
Det går bra att ha synpunkter. Nej, jag skyller inte enbart på markägarne. Men för vår del (kan ju inte yttra mig om andra) Så är det markägaren eller inköparen, som talar om för oss hur det ska bli hugget. Och givetvis måste vi göra markägaren till viljes, oavsett om det strider mot skogsbrukslagen och/eller sunt förnuft.
Det är egentligen bara det jag ville få fram.
Själva är vi tacksamma om vi slipper köra ut i blötmarker där vi förutom att vi lämnar hemska spår dessutom riskerar att köra fast. När vi gjort det har hela vinsten på en huggning gått om intet...
Jag kan ju bara svara på vad vi gör, på det företag som jag jobbar på. Och på de jag har jobbat på. En markerad gräns är helig. Träd uppmärkta som högstubbeobjekt huggs aldrig ner. Dåliga yrkesutövare finns överallt, dom kommer man aldrig undan. Men jag personligen föredrar antingen att markägaren intresserar sig för sin skog, märker ut vad som ska sparas eller för en dialog med mig som förare så att jag vet vad som ska göras, eller ( om alternativet är den vanligaste markägarsorten här i krokarna, den som vill att allt ska bort och tycker att högstubbar är ett otyg :P) att markägaren lämnar alla sådana beslut åt mig som förare. Då kan jag visa hänsyn, där detta bör göras och skapa ett vackert hygge! :)
Jag är inte nöjd när jag åker ifrån ett hygge där allt tagits ner, trots att jag velat spara både grova löv högstubbar, dungar vid kärr osv. Men om jag inte får bestämma hur det ska göras, så kan jag bara skylla på markägaren när det ser för djävligt ut.
Har jag förklarat så ni som läser begriper?
 Den här diskussionen får väl snart va avslutad.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #35 skrivet: 20 dec-07 kl 19:58 »
Och givetvis måste vi göra markägaren till viljes, oavsett om det strider mot skogsbrukslagen och/eller sunt förnuft.

Får man det?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #36 skrivet: 20 dec-07 kl 21:54 »

Personligen skulle jag hellre slita med en motorsåg tillsammans med ett gäng andra huggare än sitta ensam i en skördare dagarna i ända, men jag är väl lite konstig antar jag...  :)

Det är ingen nämnvärd slillnad, vad den sociala biten anbelangar.
Såvida man inte snackar om huggarlag utkommenderade av AMS, där tempot är lite laidback, om man säger.
När jag jobbade manuellt åt ett bolag på 80-talet, var det inte mycket snack huggarna emellan som hanns med.
Jag högg på rent ackord också, så att traska lång väg till kojan för att käka var det inte tal om, det blev några mackor och fika på en stubbe mol allena.
Klart, om det inte var för långt till de andra så kunde man snacka en stund, men vi körde så hårt som möjligt och gjorde kortare dagar istället.
Jag skulle mycket hellre sitta i en skördare än att slita med genomsura kläder och stövlar, inte så romantiskt i verkligheten.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #37 skrivet: 21 dec-07 kl 20:08 »
Får man det?
Ja, det får man... Vi måste göra markägaren till viljes. Strider han mot lagen, så är det han som blir åtalad vid en eventuell koll av skogsvårdsstyrelsen.
Det tråkiga är, att alla som ser det vi huggt inte kan veta att markägaren velat ha det så, utan maskinlaget får dåligt rykte för att skövla skog!
Och det kommer man aldrig ifrån. Därav hela min diskussion. Därav min längtan efter markägare som låter mig bestämma! ;)
Äntligen!
Fått sagt prexis vad jag hela tiden velat få fram! :-[
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #38 skrivet: 21 dec-07 kl 20:10 »
Det är ingen nämnvärd slillnad, vad den sociala biten anbelangar.
Såvida man inte snackar om huggarlag utkommenderade av AMS, där tempot är lite laidback, om man säger.
När jag jobbade manuellt åt ett bolag på 80-talet, var det inte mycket snack huggarna emellan som hanns med.
Jag högg på rent ackord också, så att traska lång väg till kojan för att käka var det inte tal om, det blev några mackor och fika på en stubbe mol allena.
Klart, om det inte var för långt till de andra så kunde man snacka en stund, men vi körde så hårt som möjligt och gjorde kortare dagar istället.
Jag skulle mycket hellre sitta i en skördare än att slita med genomsura kläder och stövlar, inte så romantiskt i verkligheten.

Skönt med människor som inte bara romantiserar utan vet vad det handlar om oxå!
Tack! ;)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Westan

  • Inlägg: 236
Re:Förbjud kalhuggen för klimatets skull.
« Svar #39 skrivet: 21 dec-07 kl 21:23 »
Efter att läst genom veckans svar på denna tråd roade jag mig med att rådfråga nätet hur det var ställ med frågan om kalhuggen och klimatet.
Med tanke på svaren behöver jag inte skämmas över att ha ställt frågan. Googla kalhyggen,  se och lär.

Blev överraskad på en träff:
"Skogsstyrelsen har stoppat en skogsägare som vill slippa kalhyggen i byn Norrbäck utanför Lycksele. Beslutet är överklagat och skogsnäringen kommer att följa rättsprocessen med stort intresse."

Rättsligt dock lever vi i upp och nedvända världen. Här förs förespråkare för kalhyggesfri avverkning inför skranket. Det är en fördel att ha sinne för galghumor.

Jag vill inte göra någon besvliken men jag tar inte titlen romantiker som förolämpning, tvärtom.

Att använda begreppet raomantiker har sina risker. Motsatsen - realisten - är ju ett borgerligt ideal. Hej på dej "borgarbracka" var du nu befinner dig.






borgerligt ideal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser