Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta gammal bagge??  (läst 4056 gånger)

prillan

• Skåne
Äta gammal bagge??
« skrivet: 08 dec-07 kl 12:26 »
Det finns säkert nån gammal tråd i samma ämne men ändå; Är det gott att äta gammal bagge?? Inte lastgammal men sisådär 2, 3 år är det ätbart kött?

Martin S

Re:Äta gammal bagge??
« Svar #1 skrivet: 08 dec-07 kl 12:49 »
Jag äter nu för andra gången en sådan bagge. Inget fel på köttet alls. Det smakar inte als som bagge luktar.

Det är ganska mörkt, magert kött som påminner om någon blanding av ox- vilt- och lammkött.

Om du hittar et rökeri kan du få rökt stekarna och kanske bogarna. Det är väldigt gott!
« Senast ändrad: 08 dec-07 kl 13:28 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

prillan

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 dec-07 kl 13:42 »
Tackar för svaret! Bra att det går att äta. Såg att du bor i skåne. Jag har några värmländska skogsfår och söker efter en bagge till nästa säsong, kanske du har en? Vet du månne var jag hittar ett rökeri i skåne?

Martin S

« Svar #3 skrivet: 08 dec-07 kl 13:53 »
...söker efter en bagge till nästa säsong, kanske du har en?

... nä, jag har just atit upp den. Nej skojar bara, det finns två baggar till. Men vi har ju det där problem med skyddszonen kring bluetongue, så om det är möjligt beror på var du bor. Jag skriver et PM till dig.

Tyvär har lokala rökerier i både Tomelilla och Sjöbo lagt ner i år. Det blev för dyrt med alla myndighetskrav.

Jag har hittat ett på Bjäre, men har inte levererat till dom, då jag tyckte det blev för långt att köra. Kommer inte ihåg vad de hette.

« Senast ändrad: 08 dec-07 kl 13:54 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 08 dec-07 kl 14:22 »
Nu verkar det ju inte lika hopplöst att flytta djur för er längre :):
http://www.sjv.se/presskontakten/pressmeddelanden/pressmeddelanden/5.71828f571158338f31a80007803.html
                            Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 08 dec-07 kl 14:56 »
Så hungrig jag blir!! :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 08 dec-07 kl 21:22 »
Vi slaktade en bagge född -04 nu i höst. Gjorde en hel del färs av de "sämre" bitarna. Tyckte det var lite koftasmak på färsen. Fick tips om att lägga den mjölk så jag ska prova. Jag blandade också hälften med nötfärs men, det smakade igenom ändå. Tänkte prova att blanda med fläskfärs för att se hur det smakar. Låren och bogarna rökte vi. Har bara smakat på bogen ännu så länge men, den blev väldigt god!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #7 skrivet: 08 dec-07 kl 21:29 »
Vi äter ofta gamla djur. Inga problem,tvärt om det är mycket bra mat.De ger mer kött än lamm och tar man dem i rätt tid.( ingen brunst) så är de bättre än lammkött.....och mer.En bagge på bara 3-4 år är ett fint djur.Inga problem alltså. ;)

Westan

« Svar #8 skrivet: 08 dec-07 kl 22:49 »
Instämmer till 200 %. Vi har slaktat baggar över två år. Köttet är mycket fastare, rödare och godare. Efter denna underbara upptäckt kallar vi lamkött för  08. Det borde vara så att det gick att få betalt för den kvalitet som ett äldre djur står för. Det kostar ju också. Men tyvärr har producenter av kött i detta land ensidigt inriktat sig på att tillhandahålla billgt kött, dvs unga djur.

Hälsar Westan

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 08 dec-07 kl 23:48 »
Men tyvärr har producenter av kött i detta land ensidigt inriktat sig på att tillhandahålla billgt kött, dvs unga djur.

Hälsar Westan

Men nu är du väl fel ute.
Vi producerar det konsumenterna vill ha; dvs lamm som har en ganska neutral smak och ljust kött.

Serverar du Fårkött från vuxna djur till vanliga konsumenter så säger dom att det smakar för mycket får om köttet. (dvs kofta)

Vuxna får finns det idag inte avsättning för ute bland konsumenterna tråkigt nog utan äldre får ses som problem inom slaktindustrin just eftersom ingen vill äta gamla får.

Vi som är vana fårköttsätare kan nog uppskatta köttet från vuxna djur, vi vet ju att det ska smaka så....

Raggarbonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 08 dec-07 kl 23:53 »
vi brular göra hundmat av gamla får! :'(
Ja, inte lär hundarna protestera!   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fåraherden

• -
« Svar #11 skrivet: 11 dec-07 kl 15:21 »
En gammal bagge blir gärna överfet, det tycker inte jag är så gott.

Är den inte det blir det dock utmärkt kött. Speciellt stekarna, som ju blir enorma, är delikata att röka. En extra mustig smak. Det går ju också att göra färs av mycket. Lite lyxigt att ge hunden, även om den säkert uppskattar det.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1203 gäster, 2 användare
maiz, Jagaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser