Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  laxfärgade Faverolle-kycklingar kön?  (läst 41513 gånger)

Viopet

• Västergötland
SV: laxfärgade Faverolle-kycklingar kön?
« Svar #40 skrivet: 20 maj-12 kl 21:27 »
Jag är intresserad av en faverolletupp. Jag har 6 st faverollehönor som visserligen är  ca 3 månader nu men om du vill kan vi göra ett byte, en höna mot två tupparkycklingar?  Som det är så har jag bara tänkt behålla 4 stycken hönor så för mej blir ett byte utmärkt, annars hamnar två av hönorna i grytan. Jag har andra kycklingar nu som är ca 3 veckor gamla så tupparna kan få växa upp med dem.
Var bor du? Jag bor i närheten av Herrljunga och jobbar i Borås.

Viola

MarieA

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 21 maj-12 kl 20:28 »
Azoo- Lina: hönan blir nog kvar tror jag :)

Viopet: har PMat dig för byte vore toppen!

Tösen

• Småland
« Svar #42 skrivet: 26 maj-12 kl 12:13 »
2 veckors faveroller, jag tycker då alla ser likadana ut ;D
Det blir vad du gör det till!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #43 skrivet: 26 maj-12 kl 12:13 »
Hönor :D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tösen

• Småland
« Svar #44 skrivet: 26 maj-12 kl 12:20 »
What?! Du låter säker också :) Nehepp då blir de ingen tuppgryta till hösten jag som var så pepp på att lära mig slakta.. jaja en tupp eller två ska väl inte vara så svårt att få tag i ändå o:)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #45 skrivet: 28 maj-12 kl 18:25 »
Jag tycker det ser ut som nr 5 börjar få lite mörk i vingarna. Mina Faveroller har varit lite sena men å andra sidan är de inte färgrena.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tösen

• Småland
« Svar #46 skrivet: 29 maj-12 kl 11:53 »
Hmm.. Ska hålla lite koll på nr 5 då:) klart man vill ha kycklingar nån gång.. Det är mycket möjligt att jag åker ner mot Skåneland snart då min syster bor där, hör av mig så fall:)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #47 skrivet: 30 maj-12 kl 07:57 »
Här är mina två laxfärgade Faverolle-kycklingar, 1½ vecka gamla. Man lär kunna se könet på vingarnas färg men det är första gången jag har Faverollekycklingar så jag vet inte riktigt hur de ska se ut. Först såg ju vingarna svarta ut, men nu har det börjat synas mera brunt. Ja, är de tuppar eller hönor?
Kycklingen med "svarta vingar" är en tupp och kycklingen med "ljusbruna" vingar är en höna.
« Senast ändrad: 24 sep-12 kl 09:54 av Sirpa »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tösen

• Småland
« Svar #48 skrivet: 31 maj-12 kl 19:01 »
Med risk för att låta tvivelaktig över ditt snabba svar Linkoso.. men nu börjar jag bli lite fundersam över den där "nummer 5" som på bilden är i mitten.. mörk även på benen?  ??? :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #49 skrivet: 01 jun-12 kl 20:06 »
Jaha, jag trodde det bara var 3 kycklingar på 2 olika bilder (dumskalle kollade inte siffrorna  :-[) och antog att det var skugga på andra bilden, haha! ;D Ja, då skulle det ev. kunna vara en tupp... Dock ganska "otydlig" för de brukar kunna vara betydligt mörkare än vad den där är... Så, den ser mer hönig ut än tuppig men skulle kunna vara en tupp, lär visa sig om någon vecka till. =)

Exempelbild, tupp överst, höna underst

Hönor till vänster, tuppar till höger

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tösen

• Småland
« Svar #50 skrivet: 01 jun-12 kl 21:19 »
Med de bildexemplaren tror jag mer det är en hönis.. men som sagt det märker jag nog snart :) guud så de växer!  :o

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #51 skrivet: 02 jun-12 kl 20:32 »
Jag frågade en bekant som fött upp Faverolle för utställning och hon sa att man vill ha tuppkycklingarna så mörka som möjligt men att den kan ta upp till 6 veckor innan en "för ljus" tupp avslöjar sig.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tösen

• Småland
« Svar #52 skrivet: 05 jun-12 kl 00:01 »
Aha! Då kan jag faktisk börja tro att där finns så mycket som två tuppar... uppdaterar med nya bilder snart ;)

Tösen

• Småland
« Svar #53 skrivet: 14 jun-12 kl 13:44 »
Kan vi vara överens om att här är 3 hönor och 2 tuppar?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #54 skrivet: 14 jun-12 kl 15:08 »
Ja :D Nu ser man tydlig skillnad.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #55 skrivet: 31 jul-12 kl 00:10 »
Har ett gäng faveroller som nu är ca 5 v gamla (köpta, ej hemkläckta), de är störtsköna! Mkt tuffare än vad islänningarna är, tupparna (förmodar jag) har redan börjat att mopsa upp sig o sparkar mot handen när man sätter ner den. Det slutar alltid med att de hoppar upp i handen o lägger sig att vila.  ;D

Hur o när ser man skillnad på hönor o tuppar? Färgen på vingarna har jag fått höra, har 4 st m mörka vingar, de är också lite större o kaxigare samt har lite mer "stånd" på stjärtfjädrarna. 4 st är ljusa men sedan har jag två som är ljusa men lite tuffare o har "ståndstjärt"...

De går med mina brahmor o fick komma ut o gå lösa igår, brahmorna accepterar dem fullt ut. Tror ni att det kommer att funka ihop även när faverollerna har vuxit till sig?

Har ngn erfarenhet av att kläcka fram faveroller i maskin? Går det bra?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

PetraL

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 31 jul-12 kl 06:22 »
Tupparna är precis som du skriver själv, mörkare, svart/spräckliga, medans hönorna får en ljus kola-liknande färg (alltså karamell-kola inte coca cola). Även små hönor kan vara lite mopsiga, men det är det som är så bra med laxfärgat (antar att det är den färgen du har eftersom den är allra vanligast), man vet väldigt snart om det är tuppar eller hönor man har!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #57 skrivet: 31 jul-12 kl 23:30 »
Tack för svar!

Har lyckats få mig en favorit bland tupparna så jag hoppas att han håller måttet hela vägen ut till vuxen. 2 st smet ut genom ett missat hål i hägnet o jag tror att det var denna tuppkyckling. Iaf stod han o skrek hjärtskärande utanför stängslet o jag kunde fånga in honom ganska lätt omän inte villigt från hans sida.

Han kommer sättande direkt o sparkar mot handen men hoppar sedan upp o lägger sig tillrätta på armen, vill inte alls hoppa ner. De sista ggr jag varit in till dem sparkar han inte ens utan hoppar direkt upp o lägger sig. Är totalt charmad av denna lille kille...Rocky Balboa...blir svårt att slakta honom om han inte håller måttet att bli kung över flocken. Har aldrig träffat på en "knä-tupp" förut!  ;)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #58 skrivet: 01 aug-12 kl 19:25 »
Med risk för kapning av tråden...å andra sidan handlar det ju om faveroller o det kan ju vara bra att ha det samlat...eller?

Fråga: är även den brunfärgade en tupp? Har nämligen 2 st i denna färg medan resterande (hönor då) är mkt ljusare o mindre i kroppen.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #59 skrivet: 01 aug-12 kl 19:30 »
Dålig bild...antingen vill de inte vara med el så springer de runt fötterna på mig!  :D

Den här o 6 st till är mkt ljusa både på bröst o vingar...hönor alltså? Mindre i kropparna dessutom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser