Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ett litet djur blir gammalt  (läst 1856 gånger)

drakvinga

• Småland
När ett litet djur blir gammalt
« skrivet: 05 dec-07 kl 08:09 »
i går kväll när jag skulle natta alla mina djur, så kom aldrig min lilla marsvinshona fram som hon brukar i boxen. Jag gick in och lyfte på huset och där låg hon apatisk och stirrade. Plockade upp henne och upptäckte att hon var kall och alldeles lealös  :-X
Plockade in henne och lade henne i en låda med värmeflaskor, gav henne vätske ersättning i plastpipett som hon drack gladeligen.
Men hon är så trött så trött och apatisk
Sex år gammal, det är väl en ålder på marsvin, men det är alltid tråkigt när någon är på väg att traska vidare till en grönare marsvinshimmel.

Har henne inne nu och försöker ge henne det jag kan. Värme och vätska. Annat vill hon inte ha.
Kan bara hoppas att hon inte har ont

Många kan säga att det bara är en liten råtta.
Men jag älskar alla mina djur. Allt från min häst på 1,75 till mitt lilla marsvin.

Jag hoppas hon blir lycklig på andra sidan  :'(
för hon har gett mig lite ljus i en tråkig och grå människovärld
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Polghara

Re:När ett litet djur blir gammalt
« Svar #1 skrivet: 05 dec-07 kl 10:30 »
Även ett litet djur har ett liv och storleken på liv och värdet på detsamma är, åtminstone vad jag vet, inte mätbara... Absolut inget du behöver försvara att du sörjer... Förstår helt och fullt din sorg över att behöva skiljas från din vän. Ta så väl hand du kan om henne - och om DIG.
Stadsbo med hjärtat lämnat kvar på landet. Handarbetare. Växtälskare. Läsare. Sökare efter harmoni och mening i tillvaron.

Lena A

« Svar #2 skrivet: 05 dec-07 kl 11:56 »
Självklart att alla ens djur har ett liv. Man fäster sig naturligtivs vid dem alla, stora som små.

Du tar ju väl hand om ditt lilla marsvin och gör vad du kan för henne. Hon har säkert haft ett bra liv hos dig. Man sörjer alla sina djurvänner, när de inte finns längre.  :'(

Tänker på dig.

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 dec-07 kl 08:45 »
Hur går det? Jag förstår dig fullt ut, samma sak hände med min gamla guldhamster när jag var tonåring. Hon låg och tryckte i sitt hus och matvägrade. Jag tvångsmatade med pipett. Vi tog henne till veterinären som sa att det inte var mycket liv kvar i henne. Hon fick en spruta och somnade in.

Utan att på något sätt vilja vara elak måste jag påpeka att din omtanke om henne förlänger hennes sista svåra tid. Hon förbereder sig för att dö och du håller henne kvar. Om det drar ut på tiden, hjälp henne över till andra sidan! Vi är skyldiga våra djur att förstå när det är dags att släppa taget.

Stor kram på dä! Jag hoppas innerligt att du inte tar illa upp.

/Dandelia

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-07 kl 11:41 »
Det är detta som är baksidan med att ha djur - man får oftast inte så många år med dem som man skulle vilja...  :(  Tänker på er...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 07 dec-07 kl 01:03 »
Lilla gumman, visst måste det vara skönt med värme och vatten!  Men om hon inte blir bättre, så bör Du väl ändå rådgöra med Din vanliga veterinär?  Hur ser man på marsvin om de har ont eller plågas på annaat sätt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 dec-07 kl 09:01 »
Ett marsvin som ligger och trycker och är apatisk mår inte bra. Om djuret "slokar", inte verkar vara sig självt riktigt, är nåt fel.

/Dandelia

drakvinga

• Småland
« Svar #7 skrivet: 07 dec-07 kl 11:06 »
Hej
Pratde med veterinär direkt när hon blev dålig, och fick rådet att avvakta.
Blev hon inte bättre skulle jag höra av mig dagen efter.
Men hon somnade in några timmar senare
Det var historien med det lilla djuret.
Och självklart ska man söka veterinär, men man måste ju även följa deras råd Dandelia, antar jag?  :'(
« Senast ändrad: 07 dec-07 kl 11:08 av drakvinga »
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 dec-07 kl 12:36 »
Vad skönt ändå att hon fick somna in stilla och fint därhemma. Och att det inte dröjde så länge! Det är svårt att stå bredvid och titta på...

Kram

Dandelia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 dec-07 kl 12:37 »
Och självklart ska man lyssna på sin veterinär!

/Dandelia

Lena A

« Svar #10 skrivet: 07 dec-07 kl 12:37 »
Känner med dig för ditt lilla marsvin.  :'(  Du får leva i förvissningen att hon hade det bra hos dig under den tid du hade henne.

Det är trist med våra husdjur att de lever en relativt kort tid med oss. Kan vi ge dem ett gott liv under den tiden, har vi trots allt hjälpt dem leva ett gott djurliv.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 07 dec-07 kl 19:35 »
Och vad hette den lilla damen?  Klart Du saknar henne.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

birgit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 dec-07 kl 19:17 »
Drakvinga! Jag tycker du gjorde helt rätt som lät henne somna in hos dig. Där var hon ju lugn o trygg. Ett gammalt marsvin som beter sig så har inte långt kvar. Har haft massor själv. Då är det ju bara stressande att fara iväg till vet.
Jag vet också att man kan sakna ett marsvin rejält. Alla andra djur också.

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 26 dec-07 kl 21:07 »
Jag vet vad du går igenom........ :'(
Förra månaden dog mitt marsvin, min älskade Mercedes. Har nu kvar lilla Penny(även det ett marsvin)
Det som dog går aldrig att ersätta, men du har kärlek att ge till ett till, jag lovar.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Lena A

« Svar #14 skrivet: 27 dec-07 kl 10:39 »
Drakvinga! Jag tycker du gjorde helt rätt som lät henne somna in hos dig. Där var hon ju lugn o trygg. Ett gammalt marsvin som beter sig så har inte långt kvar. Har haft massor själv. Då är det ju bara stressande att fara iväg till vet.
Jag vet också att man kan sakna ett marsvin rejält. Alla andra djur också.

Ja, precis, håller med om det du säger, Birgit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 5 användare (1 dolda)
Be, torbjorn, Vildjäntan, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser