Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt med kräksjuka?  (läst 3481 gånger)

bonntösen

• Halland
Katt med kräksjuka?
« skrivet: 04 dec-07 kl 07:40 »
Är det någon som haft problem med en katt som helt plötsligt börjar kräkas? Han får samma foder, inte ändrat några rutiner. Började förra veckan, kräks för det mesta på morgonen men inte varje dag. Han äter, inte lika mycket som förr men han äter. Han ser inte sjuk ut. Någon som har några erfarenheter?
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Dandelia

• Gäst
Re:Katt med kräksjuka?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-07 kl 08:12 »
Kan han ha hårbollar i magen som han försöker få upp? Hur ser kräket ut? Kan det vara mask? Även innekatter får parasiter.

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 04 dec-07 kl 14:04 »
Tycker också det låter som hårbollar...

Jag har en ung katt på 1 år. Han har i två omgångar kräkts under några dagar, först stora hårbollar och sedan bara galla, typ. Efter kräkdagarna har han varit som vanligt. Han är annars frisk och pigg så jag antar att det är som det ska.
Ingen av mina tidigare katter har tagit flera dagar på sig, utan kräkts upp en hårboll och sedan har det varit bra.

Hoppas att allt blir ok med din kisse!
Landsflykting i storstan...

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 04 dec-07 kl 14:27 »
Några av mina katter spyr upp torrfoder ibland, det mesta är osmält.
Det verkar som att dom har en släng av bulemi, eller kanske missunnar dom de andra katterna att få maten och föräter sig.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sivan48

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 04 dec-07 kl 15:34 »
Katter(och andra djur) kan få de flesta sjukdomar som människor kan få(mina katter hade diabetes de 5 sista åren av sina liv).
Högst antagligen kräks din katt på grund av hårbollar.

(-vem skulle inte göra det om man hade päls,o var tvungen att slicka sig ren?)

Vet inte hur du bor,men du skulle kunna ge kissen lite färskt gräs(kanske ta in en liten grästuva o plantera i en kruka?då kommer hon att käka av det,och kräkas upp hårbollarna, men bli av med dom)
Alternativt kan du odla lite havre, till det växer upp till gräs(=det som oftats säljs som sk.kattgräs)

Katten kommer instinktivt att tugga på gräset,kanske dagligen,du kan ju klippa lite och ge henne då o då,eller odla i nått mindre skräpigt än jord-bomull,kanske?

Sen bör man helst inte ge katter vanligt torrfoder...
Men det är en annan tråd...men som sagt känsliga magar kan djuren oxå ha/få...

bengtssonlina

« Svar #5 skrivet: 06 dec-07 kl 23:00 »
Hej!

Alla katter kräks någon gång och vanligtvis är det inte någon fara. Jag har själv en katt som kräks då och då men jag tror att hon bara hetsäter/är lite stressad ibland och då kommer det liksom upp igen (hon ser hemskt snopen ut efteråt).
Jag skulle dock dra öronen åt mig om det var flertalet gånger under en kortare tid och om det inte gick över på ngr dagar, det kan vara allvarligare orsaker än en hårboll.
Nu vill jag inte göra dig orolig men eftersom jag kom med fler frågor så skrev jag inom parentes varför jag undrar om du undrar.

Hur gammal är din katt? Har han tacklat av på något sätt? Pälsen - är det fortfarande fin? Hur mycket dricker han, mer eller mindre?
Kräks han bara efter måltider eller även annars? (kommer det bara/mest mat eller slem typ)? (om äldre illamående katt, kan vara tecken på lever/njursjukdom)

Gillar han att tugga på saker? Trådar? Presentsnören? (kan ha ätit något som ligger och irriterar, ett snöre kan fastna under tungan)

Är han vaccinerad? Har han diarré också? (kattpest)

Hoppas han vid detta laget är pigg och kry igen.

/Lina

bonntösen

• Halland
Tack
« Svar #6 skrivet: 19 dec-07 kl 08:19 »
Tack för alla svar! Gustav mår bra nu, har inte spytt på över en vecka. Verkar som det var hårbollar som ni trodde. Känns bra att bolla lite här på nätet. Tack för att ni finns.
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Sally

« Svar #7 skrivet: 19 dec-07 kl 12:53 »
Intressant det där med att spy upp torrfoder...det gör nämligen en av mina katter också emellanåt. Har inte riktigt förstått varför...men det kan ha med "hetsätande" att göra. Som liten fick hon inte äta torrfoder alls eftersom vet trodde hon var allergisk...Och de får inte torrfoder någon av dem i några större mängder nu heller...även om de föredrar det framför blötmat.

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare
gorlan, fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser