Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stuga av stenblock och torv  (läst 4543 gånger)

Beowulf

• Gäst
Stuga av stenblock och torv
« skrivet: 04 dec-07 kl 04:12 »
Hej
Finns det någon här som har koll på bra länkar och info om att bygga stenhus? Alltså väggar av sk kallmur, tror jag att det heter, där man bara staplar sten på sten utan murbruk.
« Senast ändrad: 04 dec-07 kl 04:14 av Beowulf »

Nypålandetsfru

• Gäst
Re:Stuga av stenblock och torv
« Svar #1 skrivet: 04 dec-07 kl 20:10 »

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 04 dec-07 kl 20:30 »
Det låter riskabelt det där, knappast tillrådligt för annat än ett litet skjul av sand- eller kalksten.
Här är iaf några utrikiska länkar, det är nog där man får leta.

http://www.stonefoundation.org/

http://www.voicenet.com/~tonyspg/page0.htm
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

davidB

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-07 kl 08:32 »
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

sivan48

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 dec-07 kl 09:14 »
Intressant ämne...
Tänker  mura in en vedkamin med stenar o taktegel.(utan torv)
För o hålla den goa värmen...  
(Vi har ett jättestort stenröse...vi får störa de små huggisarna,som bor där.Ja man får ju övervinna sin rädsla först.)
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 09:17 av sivan48 »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 05 dec-07 kl 10:47 »
Om du har tänkt att ta stenar från ett röse får du nog tänka om. Ja, är det ett yngre odlingsröse, så kanske, men är det ett gammalt röse är det ett fornminne och såna får man inte röra. Ialla fall inte ta stentäkt ifrån.

Har du problem med sten så kolla i nåt grustag eller på nåt ställe där de harpar jord och sand, de brukar ha en massa sten över som sorteras bort.

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 05 dec-07 kl 11:16 »
I princip alla rösen är skyddade, om dom är lagda med handkraft, alltså inte såna fulla av stor sprängsten.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

leifhh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 dec-07 kl 11:24 »
Finns det någon här som har koll på bra länkar och info om att bygga stenhus? Alltså väggar av sk kallmur, tror jag att det heter, där man bara staplar sten på sten utan murbruk.

Jag tror att det du egentligen är ute efter är en skalmur, dvs man bygger två stadiga "väggar/sidor" av staplade stenar. Därimellan fyller man ut med mindre sten, typ "skräpsten", samt jord, grus mm. Gammal klassisk byggteknik som känns igen från borgar, kloster, kyrkor och andra riktigt gamla byggnader.

I modernt byggande använder man lecablock eller betongblock på samma sätt. Utrymmet emellan kan fyllas med isolerande material elelr lämnas tomt.
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 11:27 av leifhh »

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 05 dec-07 kl 18:24 »
På Färöarna (mellan Shetland och Island) byggde de husen med tjocka kallmurade väggar förr i tiden. Innanför stenväggarna hade de en luftspalt och träväggar i stavkonstruktion (stavlagið). Torvtaket bars av takstolar som stod på träväggarna.
Uthusen lär ha varit helt kallmurade av sten.

I boken Färöisk Folkkultur av Jóan Pauli Joensen finns en kort beskrivning av typen och konstruktionen.
I boken finns hänvisningar till Arne Thosteinsson, som skall ha skrivit en del articklar i ämnet i Søga Og Virksemi Føroya Fornminnissavns, årgång 1975.  Den kan vara värre att få tag i för oss som inte har så mycket kontakter där i trakten.

Bilder av uthus på Svínoy
http://www.svinoy.com/index.php?%DAth%FAs

Ingenting att vilja bo i i våra dagar, men en intressant lösning på problemet att skydda de dyrbara träväggarna i ett hårt klimat där trä var dyrbart.

Vad skall du med huset till?

« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 18:47 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Beowulf

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 dec-07 kl 01:24 »
Oj, många svar. Kul. Sitter och fantiserar helt enkelt. Det kanske blir det ett experimentbygge på 10-15 kvm. Byggnadstypen som jag är ute efter är en sorts stenhus där man inte har något murbruk mellan stenarna. Som jag kommer ihåg så är det inte huggen sten man använt. Det kan vara någon form av sten som ligger i skikt i berget. Runt utomhusväggarna har man staplat torv. Jag kommer inte ihåg var jag sett dessa hus på bild. Hustypen kan finnas på Orkneyöarna, Shetlandsöarna, Färöarna, Island eller Grönland. Om de räknas som backstugor vet jag inte. Hittar inga bilder just nu. Typiskt.

uffe66

« Svar #11 skrivet: 06 dec-07 kl 11:32 »

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 06 dec-07 kl 16:21 »
Jag hittade en bild av gården Kálvalið i Miðvági på Färöarna. Ett av få bevarade hus med stenväggar på alla sidor.
http://www.visitvagar.fo/index.asp?pID=%7B80C7DB1B-A478-4981-AEEF-D4F23D7554EB%7D

På Island byggde de hus av staplad grästorv kring en trästomme. I princip A-formade takstolar som stod på halvmeterhöga långväggar av staplad torv.
Säkert finns det någon information på internet om man använder google.
Just nu kommer jag inte ihåg vad den sortens hus kallas på isländska. Jag borde veta det.

Min personliga åsikt är att den torvhus och nergrävda hus är historia och skall så förbli. Det finns en anledning till att man slutade med dem.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

sivan48

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 08 dec-07 kl 01:53 »
Jag ber om ursäkt om jag uttrycke mej fel.
Visste inte att stenröse  automatiskt betydde ett fornminne.
Ett sådant skulle jag aldrig röra...
I så fall är det inte vad jag har, utan snarare lite sprängsten o 50 års rensning...
Men eftersom jag jag inte vill störa naturen där, får huggisarna och andra djur vara ifred.
Vi har nog med sten efter ett par års grävande...

Beowulf

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 dec-07 kl 09:48 »
Där håller jag med dig TW, till varför man slutade bygga så. Men som tur är har vi idag dräneringsrör och fuktspärrsmattor att ta till.

bushwomen

« Svar #15 skrivet: 26 dec-07 kl 14:25 »
hej!!!hela tiden när jag tänkt på att köpa ett lantligt boende,har jag tänkt på att köpa bara marken,å min dröm har varit ett helt annat hus än d jag ser på olika objekt.men jag har fortsatt att finna mej i dessa andra hus objekt i tron att jag aldrig skulle hitta d som jag verkligen vill ha!!!TACK ZEKE!!!detta objekt e d jag verkligen vill ha!!!"http://www.karlshamn.se/upload/2403/stenstugan trensum 7.jpg".exact som jag vill att mitt boende ska vara.tror du att jag kan få bygg lov till ett sådant hus i vår tid???hälsar bushwomen

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 26 dec-07 kl 16:35 »
hej!!!hela tiden när jag tänkt på att köpa ett lantligt boende,har jag tänkt på att köpa bara marken,å min dröm har varit ett helt annat hus än d jag ser på olika objekt.men jag har fortsatt att finna mej i dessa andra hus objekt i tron att jag aldrig skulle hitta d som jag verkligen vill ha!!!TACK ZEKE!!!detta objekt e d jag verkligen vill ha!!!"http://www.karlshamn.se/upload/2403/stenstugan trensum 7.jpg".exact som jag vill att mitt boende ska vara.tror du att jag kan få bygg lov till ett sådant hus i vår tid???hälsar bushwomen

Hej bushwomen
Jag tror det blir svårt att få ett bra inomhusklimat i ett hus med rena stenväggar, och har det blivit utkylt tar det lång tid att få upp värmen.
Liknande problem hade man i de gamla korsvirkeshusen med lera i väggarna, dom var rätt fuktdrypande om vintrarna, och ved var ofta en bristvara, det var inte sällan därför man byggt husen av sten eller lera.
Det var nog många med reumatism och annat som led svårt i dessa kalla hus.
Jag vet inte säkert men tror att ett nybyggt hus för permanent bosättning måste ha en viss isoleringsgrad, eller gäller det bara om man söker bolån?
Och gäller det även sommarstugor?
Hursomhelst så bör man av rent egoistiska skäl bygga ett välisolerat hus.
Men är det ungefär den modischangen av hus som bushwomen tänkt sig, så kan kanske ett lerhusbygge vara något.
Ett modern lerhus brukar alltså ha isolering av hårdpressad halm med lerputs på båda sidorna,
Färdigbyggt kan det mycket väl fås att se ut ungefär som stenhuset på bilden.

http://www.naturligt-byggeri.org/

« Senast ändrad: 26 dec-07 kl 16:35 av zeke »

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser