Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmagjord el?  (läst 16359 gånger)

Skytten

• Skåne
Re:Hemmagjord el?
« Svar #20 skrivet: 10 okt-05 kl 12:23 »
En hemmagjord snurra är inte oöverstigligt svårt att göra.
Jag har sett exempel som är byggt på en volvobakaxel med en propeller av limfogat trä. Den var balanserad på sin axel så att den vek undan vinden automtiskt vid för hög vind.
Generatorn bestod av starka fasta magneter och statorn var lindad trefas delta.
Det finns gott om ritningar och böcker på nätet.

Själv har jag testat med en vertikal snurra, eftersom det inte går att få byggnadstillstånd för en snurra här. En rotordiameter max två meter behöver inte byggnadstillstånd.
Jag tänker att det kanske går att få ut mer av en vertikal med två meter i diameter fast hög.

Min modellrotor funkar bra, men hur jag ska reglera för för hög hastighet har jag inte löst än, fungerar på att använda centrifugalkraften. Att få den att stalla i för stark vind verkar svårt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #21 skrivet: 10 okt-05 kl 14:57 »
Det blåser också mer ju högre upp man kommer, men 10-15, kanske 20 meter är vad vi hempulare kan nå upp till.

Jag kan varmt rekommendera Hugh Piggott´s bok "How to build a wind turbine" för dem som funderar på ett eget vindkraftsbygge och vill lära sig hur det hela fungerar. Boken är egentligen en byggbeskrivning där man i detalj får lära sig hur allt ska göras, som turbinblad, generator, mast, o.s.v. Den är så välskriven och rik på illustrationer att man måste ha tummen mitt i handen för att misslyckas. Byggbeskrivningarna på de kraftverk som behandlas i boken har en turbindiameter på 2,4, 3,0 och 3,6 meter.

Samme man har också skrivit en bok som heter "Windpower Workshop". Den behandlar allt lite mer ingående och är bra att läsa för dem som vill lära sig mer.

Köp båda, det gjorde jag! Jag skickade 40 Euro i ett kuvert (!) och en vecka senare trillade böckerna ner i brevlådan.

Hugh Piggot är inget blåbär. Han har hållit på med vindkraft i 25 år och är en guru inom det här området, världen över.
Hans hemsida är den Eulalia skrev ovan
http://www.scoraigwind.com/index.htm

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 10 okt-05 kl 16:46 »
Hugh Piggot vet vad han skriver om, och är inspirator för många, han håller kurser världen över, de är dock dyra.
Du har rätt att ska man bygga ett verk följande hans instruktioner är det inte särskillt svårt att lyckas.
Hans ideer är välprövade, ibland dogmatiska.
Den som är lagd åt att experimentera och göra nytt, kanske ska våga prova även andra lösningar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #23 skrivet: 10 okt-05 kl 22:40 »
Att testa något nytt är ju ännu roligare och även om man försöker undvika tankar åt "Perpetuum mobile-hållet" är det svårt att låta bli. Man vill gärna försöka hitta den där extra energin som inte finns.  :)

johole

« Svar #24 skrivet: 02 mar-06 kl 11:43 »
Hej Ulf
Citera
Angående windside så ringde jag dem. Det var enda sättet att få tag i dem. Den apparat som jag var intresserad av skulle producera 9A och kostade runt 60`000 kr.

60 000 tycks vara lite mycket för en 100 watts snurra.
Har du reknat på hur lång tid det vil ta att betala snurran med
egenproduserad ström ? 100 år eller 300 år ?

I denna länken talar man om et pris på 2200 Euro, 16000 norska kronor ? Det er ju en viss skillnad.  

http://www.otherpower.com/cgi-bin/webbbs/webbbs_config.pl?read=14209

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #25 skrivet: 02 mar-06 kl 14:01 »
Hej.

Det krävs byggnadstillstånd för vindsnurror över 2 m diameter.

Men kan jag sätta upp 10 st, 2 m diameters verk, på tomten, ute på landet utan byggnadstillstånd?
« Senast ändrad: 02 mar-06 kl 14:02 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Vitis

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 02 mar-06 kl 15:44 »
Skicka ett mail till Samhällsbyggnadskontoret i din kommun så får du klara besked. Jag plågar min kommun med alla tänkbara konstiga frågor och får i regel svar inom nån dag.

Bara dom vet och så slipper du alla våra spekulationer, det skiljer dessutom lite mellan kommunerna i deras tillämpning av såna här regler.

Bo

Snurra med vertikal axel
« Svar #27 skrivet: 02 mar-06 kl 18:27 »
kan lämpligen ordnas vid en blåsig husknut där man kan ordna ett lager upptill som är fäst i väggen.

Man får väl leta upp den blåsigaste platsen med en vindmätare. I Skåne kommer alla stormar från sydväst.

tp

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 16 mar-06 kl 11:06 »
Någon som köpt en windside snurra och testat/använt den?
Vore ju väldigt intressant att se om den faktiskt funkar irl
« Senast ändrad: 16 mar-06 kl 11:08 av tp »

Ajon

• -
« Svar #29 skrivet: 22 mar-06 kl 12:38 »
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Bo

Jag har en
« Svar #30 skrivet: 22 mar-06 kl 13:16 »
som inte behövs här eftersom det blåser för dåligt. Gav 7500 ca vill ha 2000 om ni hämtar den: AIR wind module marin 45 tum http://www.kansaswindpower.net/air_wind_generators1.htm
« Senast ändrad: 22 mar-06 kl 15:10 av Bo »

grutt

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 22 mar-06 kl 15:51 »
Jag är kanske lite spekulant - var bor du? är det 12v eller 24v? är det inlusive monteringsmaterial - i så fall vad, mast, väggfäste?

Bo

12 volt
« Svar #32 skrivet: 22 mar-06 kl 18:44 »
den är monterad på ett två tums galvat ställningsrör som är lätt att skaffa. Sen är det bara en manual och ett par nycklar som hör till.

30 mil från Jönköping.

« Senast ändrad: 22 mar-06 kl 18:50 av Bo »

grutt

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 30 mar-06 kl 08:36 »
30 mil åt vilket håll - i närheten av någon stad som man kan tänkas passera ibland, typ Stockholm eller Malmö?

johnnyfg

• Louise Kuhne
SV: Re:Hemmagjord el?
« Svar #34 skrivet: 29 sep-08 kl 15:13 »
Nu finns det en ny sorts vindkraftverk att skaffa. Den är vacker och tar mycket mindre plats än "gammaldags" konstruktioner. Fungerar bra även i snöiga oväder med mycket minus och stormvindar. Se länken nedan:
http://www.windside.com/sweden/swefram.htm
Den dödar inga fåglar och är totalt tyst i drift.
Den är väldigt driftsäker och långlivad.  

Den har dock en nackdel ... det är en fri-energimaskin ... alltså att den ger mer energi än vad man "stoppar in" i den.
Och därför har kontrollmänniskor på denna satt "rätt" att stänga ner denna tråd ...  Fatta ironin ...

Men allvarligt ... Vindkraft är intressant för den finns när den behövs. Man har gjort tabeller över energibehovet över året och jämfört dom med vind-tillgången över året, och sett att dom följer varandra perfekt! Alltså är vindkraft en väldigt praktiskt metod att täcka energibehovet i en bostad.

« Svar #35 skrivet: 29 sep-08 kl 17:17 »
Den har dock en nackdel ... det är en fri-energimaskin ... alltså att den ger mer energi än vad man "stoppar in" i den.
Och därför har kontrollmänniskor på denna satt "rätt" att stänga ner denna tråd ...  Fatta ironin ...

Du är mig en rolig prick.
Vad vore energiforumet utan sådana som du.

johnnyfg

• Louise Kuhne
« Svar #36 skrivet: 30 sep-08 kl 22:59 »
Du är mig en rolig prick.
Vad vore energiforumet utan sådana som du.
Tråkigt? Dött? Alvarligt alltså. Vill belysa att man kan behöva titta utanför det vedertagna för att hitta nya saker.
Påstår inte att jag har alla lösningar ens EN frienergimaskin i dess nuvarande betydelse. Har ett brinnande intresse att lära mig mer om detta. Har en el-moped som jag väldigt gärna skulle vilja byta ut dessa tunga blybatterier mot något "annat" nytt som inte behöver laddas eller belastar naturen negativt.

Fluidistor

• MB
« Svar #37 skrivet: 06 okt-08 kl 23:46 »
Har en el-moped som jag väldigt gärna skulle vilja byta ut dessa tunga blybatterier mot något "annat" nytt som inte behöver laddas eller belastar naturen negativt.

Pedaler kanske?  ;)   

skämt åsido..  det här tjatet om nedstängda trådar vad är ursprunget till det??? ???
Lever på räntan.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hemmagjord el?
« Svar #38 skrivet: 07 okt-08 kl 06:27 »
Jag tror att en del trådar som mest handlar om religion och friafantasier eller önsketänkande har flyttats till ljugarbänken eller låsts.

Men jag orkar inte leta upp något exempel. Men de ligger säkert och skvalpar i listan över övergivna trådar. Leta efter låsta trådar så behöver du inte läsa allt.

A.

EDIT: Jag orkade leta upp ett exempel iaf: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=35672.0
« Senast ändrad: 07 okt-08 kl 06:33 av (Anders) »

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Hemmagjord el?
« Svar #39 skrivet: 07 okt-08 kl 20:36 »
Jag tror att en del trådar som mest handlar om religion och friafantasier eller önsketänkande har flyttats till ljugarbänken eller låsts.

Men jag orkar inte leta upp något exempel. Men de ligger säkert och skvalpar i listan över övergivna trådar. Leta efter låsta trådar så behöver du inte läsa allt.

A.

EDIT: Jag orkade leta upp ett exempel iaf: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=35672.0

Oh, kul, vi drar upp någon gammel död ko och sparkar lite till på den. Mmmm, undrar vilken tråd jag ska ta.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser