Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmagjord el?  (läst 16384 gånger)

ulf

Hemmagjord el?
« skrivet: 12 jan-05 kl 18:53 »
Kanske är det inte så illa ändå med lite storm. Ingen el eller telefon fick mig att inse hur annorlunda det är att bo på landet. Jag var tvungen att fly in till stan för att kunna göra mitt jobb som kräver dator, men tursamt nog har alla inte flyttat därifrån. Jag har tänkt mig att skaffa lite hemmagjord el så att det inte blir total förlamning nästa gång det blåser till. Kanske är det någon som känner till något bra och billigt alternativ för mindre effekt, min vattenpump drivs på el så det finns inget sånt nu heller. ???

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Hemmagjord el?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-05 kl 21:31 »
Skaffa dubbla system, en solpanel med ett tolvvoltsbatteri eller två för ström till enkel belysning och kanske en radio. En dator, ia f en laptop kräver inte mycket ström, ett par batterier kopplade till en solcell + att du kanske sätter i dem på en extra laddplats i bilen när du kör ngnstans, kan i kombination med en omvandlare till 220 volt, eller kanske bara en adapter driva en dator länge.
Sen köper du en Bensindriven generator som du endera kör som den är, eller konverterar till E85drift. Se till att enkelt kunna koppla över vitala system såsom vatten, kyl, frys och dator till denna,
Om du har en vedspis i huset så räcker nog den för matlagning, annars så är ett tvåplattors gasol eller hellre fotogenkök en god investering, lite varm mat och en kopp kaffe gör underverk för humöret.
Skaffar du ett elverk så se till att ha två jeepdunkar drivmedel hemma, omsätt dessa i bilen varannan eller var tredje månad.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Monica

« Svar #2 skrivet: 16 jan-05 kl 18:25 »
När du skriver "solcell" vad menar du då? Som du förstår så kan jag inte mycket om solenergi, men jag kan väl lära  :D. För det mesta hör man ju mest om solpanel....så vad är skillnaden. Har du tips på hos vem man kan inhandla dylika ting på också, vore det bra. Verkar som det finns en hel uppsjö av folk som säljer solenergi i olika former.....känns som att en del inte vet riktigt vad de säljer......

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #3 skrivet: 16 jan-05 kl 18:49 »
Solcell är sådant som gör el av sol, i en soldriven miniräknare sitter det en eller flera solceller till exempel.
Med solpanel menar man i allmänhet också solceller, även om vattenburen solfångare för värme ibland benämns solpanel. En solcellspanel är i princip underhållsfri och levererar energi länge. Tyvärr är den dyr i inköp i relation till installerad effekt.
JAg kan tyvärr inte ge dig några länkar, men om du söker på forumet så kan du förhoppningsvis hitta länkar.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Wolverine

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 jan-05 kl 19:41 »
Kanske är det inte så illa ändå med lite storm. Ingen el eller telefon fick mig att inse hur annorlunda det är att bo på landet. Jag var tvungen att fly in till stan för att kunna göra mitt jobb som kräver dator, men tursamt nog har alla inte flyttat därifrån. Jag har tänkt mig att skaffa lite hemmagjord el så att det inte blir total förlamning nästa gång det blåser till. Kanske är det någon som känner till något bra och billigt alternativ för mindre effekt, min vattenpump drivs på el så det finns inget sånt nu heller. ???

Hej!
Har du vanlig brunn är nog militärens handdrivna pump ett bättre alternativ. Billig på militärt överskott och snabbt uppsatt.
Visserligen inte bekvämt, fast det skall ju vara en nödlösning vad jag har förstått.

Precis som föregående debattör påpekade är solcell är dyrt för att användas som en trygghet om att man kan använda datorn vid elavbrott. Å andra sidan är det självreglerande. Man har solcell, en regulator (styr laddningen), batteri och en omvandlare (12 volt till 230).
Det kanske skulle vara bättre om du alltid hade något bilbatteri uppladdat?
Man skall dock komma ihåg att ett bilbatteri inte kan hålla så mycket energi plus att man inte kan "köra" det i botten. Normalt får du ut ca 1 kwh (1000 watt timmar) vilket driver en dator med förbrukningen 40 w i 25 timmar (1000wattimmar/40 watt). Skall du ha en pump också, blir tiden för att driva dator mindre, här är anledningen till min inledning.
Denna lösning kräver visserligen en regelbunden tillsyn, men kostar inte så mycket. Dessutom får man en regelbunden rutin till att se över andra sårbarheter i hemmet som kan uppstå vid naturens härjningar.

Ovädren lär bli fler med klimatproblematiken, sedan har elavregleringen ledit till svagheter i långsiktigt underhåll av elnätet varför en god beredskap inte är helt fel.

Mvh Jordlöpare
« Senast ändrad: 26 apr-05 kl 17:43 av Jordlöpare »

ulf

« Svar #5 skrivet: 01 feb-05 kl 11:37 »
Hej. Tack för era svar. JAg tänkte mig inte till dator utan mest om mina akvarie fiskar som jag tyvär fick spola vidare till en ny tillvaro efter fem dagars eluppehåll. Kanske ett bilbatteri hade fungerat, jag tror att pumpen är på fem watt och då skulle det täcka 1000/5=200h. Det hade fungerat. Lampan behövs inte i lika stor utsträkning som pumpen, så den hade fått stå släckt några dagar. Roligt att det finns alternativ. Jag hörde om att man kan skaffa sig mycket el genom ett s.k. dragkraftverk där man leder in luft i ett rör genom lufttrycksskillnader. Sen fångar man upp luftflödet med en proppeler och generator. Tydligen ska detta få ihop en hel del el, kanske till och med till att bli helt oberoende av elbolagen. Är det någon som hört något om det här eller kanske testat. Jag tänkte sätta upp en liten prototyp för liten produktion, men det är kanske någon som redan testat. Skriv gärna eller tipsa mig om något.
Ha d
Ulf :D

Wolverine

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 feb-05 kl 23:02 »
Hej!

Självklart går det att bli självförsörjande.
Problemet är främst att man behöver stora och dyra doningar för en "normal" livsstil.
Vad man först bör göra (jag sitter i en lgh) är att kolla sina vanor och välja bort onödiga prylar.
Elspis får man välja bort eftersom den slukar en massa el. Vedspis är bra, gasspis är ocskå bra, men går den på gasol är det en försämring jämfört med elspisen miljömässigt.
Man måste se över sin "effektförbrukning" (när har man sina prylar igång samtidigt).
Kruxet är ofta att man räknar med att kunna ha igång nästan allt på en gång, då krävs stora doningar.
Fördelar man användningen, tvättar på nätterna, laddar batterier till radio, bärbar data på nätter o.s.v. gör det möjligt att leva med ett mindre system.
Kombinerade kyl/frys drar lika mycket som en stor frysbox och ett kylskåp. Placeras frysboxen i garaget eller kallt utrymme drar den mindre el.
Med jordkällare kan kylskåpsstorleken diskuteras varvid elförbrukningen kan skäras ner ytterliggare.
Ändrade vanor är sådant som att släcka ljuset i rum man inte vistas i, att inte ha stereo och tv igång samtidigt. Behövs micron?
Behövs dammsugaren? Behövs brödrosten? Var kritisk!

Jag planerar att flytta till skogen om några år, finslipar på mitt energisystem. Mer än 3 - 4 kWh per dag skall jag inte använda.
Förmodligen blir det ett system med solceller och en s.k. stirlingpanna, eventuellt ett litet vindkraftverk. Det beror på hur många som kommer att bo där.

Om du börjar undersöka detta närmare upptäcker du ganska snart ett och annat angående vårt samhälles energiförbrukning, man lär sig en massa.

Har inte hört om den typ om "kraftverk" du nämner, men det skall till med stora luftflöden för att vara gångbart. Skall kolla upp det.

Må väl!

Jordlöpare
« Senast ändrad: 26 apr-05 kl 17:43 av Jordlöpare »

torparn

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 02 feb-05 kl 11:55 »
stirlingpanna låter spännande. Vad pratar vi för investeringskostnader respektive prestanda?

för- och nackdelar?!

nyfiken på allt sånt här ???
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Wolverine

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 feb-05 kl 17:41 »
Kolla tråden "el från elden" där stirling pannor diskuteras. Jag har lagt in länkar till tillverkare och andra sidor.

Det är en motor som kopplas till en panna, man kan köpa de separat eller som kompletta system från små effekter upp till 8 kw.
Kruxet är att det blir svårt att inte använda sig av batterier, utan dessa måste pannan gå vid all förbrukning vilket kostar energi.
De är dyra, men ett bra alternativ för dem som bor utanför tätorter och har tillgång till billigt bränsle.
Har man redan en kökspanna eller vedspis får man ett värmeöverskott med en stirlingpanna, jag är kritisk eftersom energin skall utnyttjas maximalt. En stirlingmotor har ca 30 % verkningsgrad, dvs 30 % av värmen från veden blir el resten förblir värme som kan användas till varmvatten och uppvärmning.

/Wolverine

torparn

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 04 feb-05 kl 11:10 »
OK, tack för info skall titta igenom länkarna

Winwin

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 feb-05 kl 01:00 »
Nu finns det en ny sorts vindkraftverk att skaffa. Den är vacker och tar mycket mindre plats än "gammaldags" konstruktioner. Fungerar bra även i snöiga oväder med mycket minus och stormvindar. Se länken nedan:

http://www.windside.com/sweden/swefram.htm

Den dödar inga fåglar och är totalt tyst i drift.

Den är väldigt driftsäker och långlivad.  

Pontus

« Svar #11 skrivet: 22 mar-05 kl 00:17 »
Windside!

Jag är absolut en amatör på det här området men det ser helt klart intressant ut.
Jag fick en liten tanke när jag tittade på bilderna och ritningarna på windside sidan, den kan med lite fantasi likna de små snurror som man kan ha på skorstenen för att öka draget, skulle man kanske kunna få ut lite el på en sådan konstruktion och fortfarande få ett ökat eller åtminstone bibehållet drag.

Eller skulle jag bara få sitta med ljuset släckt och fönstren öppna för att vädra ut röken...

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #12 skrivet: 22 mar-05 kl 00:56 »
Jag tror på att köpa saker begagnat. Och på att se till att ha pengar tillgängliga när goda affärer dyker upp.
Tyvärr har jag inte pengar just nu, annars skulle jag köpa denna och magasinera i väntan på att jag införskaffar en gård någonstans.

http://www.blocket.se/view/4607938.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

torparn

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 22 mar-05 kl 10:20 »
mm, en egen vindsnurra hade varit fint. Här är ganska friska vindar där jag bor, i Skånes 'Highlands'  ;D

Fast det är ju några pengar + transport å montage

windside se ju skoj ut. Skulle vara intressant att se en sån IRL

ekoStina

« Svar #14 skrivet: 13 maj-05 kl 22:06 »
det där med at ta vara på luftströmmar har jag hört om. jag tror att man leder in varm luft från södersidan av huset och leder ut den på norrsidan som är kallare. temperaturskillnaden ska tydligen ge el på något sätt... annrs kan jag rekommendera om en bra bok som tar upp mycket av dessa frågor om alternativ till vanlig el och "ekologiskt byggande och boende" -som boken också heter. isbn:3829019564. mycket bra bok om husbyggen och saker att tänka på vid byggande.

jalakas

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jun-05 kl 12:28 »
Winwin: Windside verkar grymt intressant. Problemet med de "gamla" konstruktionerna är ju just att rotorbladen får en helt fantastisk hastighet längst ut, vilket gör att de låter och blir direkt livsfarliga. Att bygga på "andra ledden" ("höga blad" isft "breda") måste ju vara VägenFramåt :)

Jag googlade en hel del på windside - men lyckades inte hitta någon säljer dem (jag kan ju naturligtvis ha missat något helt uppenbart). Det skulle vara intressant att veta på ett ungefär var priserna ligger (små vindkraftverk av gammal modell som tex Air går ju att få för samma pris som en normal solpanel). Alltså; har du (elller någon annan) länkar till någon som säljer dem?

Eulalia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 jul-05 kl 16:35 »
späckad sajt om vindkraft ,  gör-det-själv , ritningar och beskrivningar

http://www.scoraigwind.com/index.htm

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 23 sep-05 kl 10:20 »
Windside lovar för mycket, finns på många "Svarta listor"
Många horisontella verk på nätet bluffar, söker investerare och kan knappast räknas som seriösa.

Dock menar jag inte att horisontella vindkraftsverk i sig är en dålig ide, det finns situationer där de är att föredra.

Har själv byggt en experimentrotor en liten rotor, som startar själv.

Den har inte samma prestanda som ett proffsigt horisontellt, men  det ska det inte jämföras med, den är gjord av några svetsade rör och lite plåt.  De va riktigt snurr när Gudrun drog fram.

Fick iden när jag fick klart för mig att det inte blir lätt att få byggnadstillstånd för ett verk där jag bor.

Nu krävs det inte byggnadstillstånd för en rotordiameter på max 2 meter. Detta ger för lite ström (max 2 kw vid stark vind, som sällan förekommer).

Ett horisontellt verk med en diameter på två meter, skulle kunna ha ganska höga blad, och därmed kunna kringå begränsningen.

Modellen jag gjorde verkar lovande, men en full storlek dvs 2m diameter och fyra meter höga rotorblad, kräver mycket hög hållfasthet, det blir rejäla påfrestningar.

Jag har det endast på ritbordet ännu, och vet inte om jag har kunskap att förverkliga det än, vi får se, nåt måste dock göras, då sydkraft hela tiden försöker skinna mej. Först ska jag försöka minska förbrukningen så långt det går, och när jag vet det, kan jag  kanske bygga eller köpa ett verk.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ulf

« Svar #18 skrivet: 29 sep-05 kl 09:54 »
Hej.
Många svar på min fråga. Angående windside så ringde jag dem. Det var enda sättet att få tag i dem. Den apparat som jag var intresserad av skulle producera 9A och kostade runt 60`000 kr. Jag tycker att det är väl ganska hyfsat pris om den gör vad den ska, men jag tänkte ändå skapa en egen med lite ideér från dem. Jag tänkte köpa en vindmätare och se var som det blåser mest runt mitt hus. Sen ska jag montera den här luftskruven på väggen. Troligtvis i en hörna. Med hjälp av batterier, transformatorer och en inverter hoppas jag sedan kunna skapa 230V, 50Hz. Går det?

En annan sak som jag stött på är att genom en fabricerat drag ta nytta av vinden. T.ex. genom att sätta ett rör genom loftet. P.g.a. att det troligtvis är olika lufttryck på vardera sida om gavlarna på huset så kommer ett drag att skapas. Detta får sedan fångas upp av en proppeler likt en gammal vilda västern vindsnurra för maximal effekt. Kanske det fungerar. Till våren har jag tänkt mig att snickrandet blir färdigt.

Ulf

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 okt-05 kl 10:07 »

Hej.
Leverantörer av vindkraftverk talar också om att man ska sätta upp sin vindsnurra i ett område där vinden inte är turbulent. Just för att turbulent vind bryter sönder, stressar sönder vindsnurror.

Turbulent vind får man dels för nära marken, dels i närheten av objekt som stör vinden, tex ett hus.

Jag har sett beskrivningar där man säger att området med turbulent vind sträcker sig 2x upp mot husets tak, och ca 5 gånger husets tak som vindskugga i vindens riktning av huset.

Träd och andra saker åstadkommer också turbulent vind, men inte lika markerat som hus.

Kanske något att kolla upp närmare?

Mikael Perman.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare
conny, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser