Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sojabönor  (läst 2617 gånger)

Sommartorparn

Sojabönor
« skrivet: 30 nov-07 kl 06:49 »
Håller just på att läsa om konsumentmakt. Ett kapitel handlar om sojabönsodling i sydamerikanska regnskogen. Det är inte så länge som det har gått att odla soja där, men sedan de har tagit fram en ny sort, hotas både ekologin och den infödda befolkningen. Storföretagen hugger ner skogen och driver bort indianerna för att odla soja. Nästan all soja blir till djurmat. Ofta är den också genmanipulerad.

Läste om en annan möjlighet att ge grisarna bra mat. En framgångsrik tysk korvproducent slogs av eftertankens kranka blekhet, sålde sin stora firma och gick över till eko-odling (numera också framgångsrik inom det området). Hans grisar får nämligen vasslan från ostproduktionen och mår hur bra som helst utan soja. Skulle det inte gå att få köpa vasslan billigt från ostproducenter (Arla)? Troligen häller de bara ut den i avloppet i alla fall.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Sojabönor
« Svar #1 skrivet: 30 nov-07 kl 07:11 »
appropå vassle..
i sydamerika så säljer de vassle med lite citron i som hälsodryck.
Vet inte hur det gör den men den säljs i butik och är jääätte gott.

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 30 nov-07 kl 07:32 »
Ja, okej, även här säljs det vassle, men hur mycket går det åt då? Utgår från att det mesta helt enkelt bara slängs och att bara en liten del säljs svindyrt för att lura av hälsomedvetna konsumenter deras pengar. Har ju sett hur mycket vassle det blir bara av att göra en egen liten färskost någon gång.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 nov-07 kl 07:41 »
jag har faktiskt ingen aning om hur mycket...är totalt okunnig när det gäller osttillverkning.
drycken utomlands säljs mycket billigt. om det är just för att det är en biprodukt vågar jag inte svara på. det skulle vara intressant att få reda på mer.
se bara på poppisdryckerna som redbull..och coca cola.
en vasslebaserad produkt är ju både hälsosam och kanske till och med bärande ekonomiskt sett.  

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 30 nov-07 kl 07:45 »
Skulle det inte gå att få köpa vasslan billigt från ostproducenter (Arla)? Troligen häller de bara ut den i avloppet i alla fall.
Tror du ?
Att hälla sånt i avloppet är troligtvis förbjudet  ;D

Dom säljer det på tankbil till grisfoder, (men Ekologiska grisar kommer inte att få äta det framöver då EU.reglerna om det ändras om något år). Eller gör proteinpulver av det.
Norrmejerier (Umeå) eldar upp sitt vassle (biogas).
« Senast ändrad: 30 nov-07 kl 07:52 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

åsnemor

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 nov-07 kl 07:49 »
så du tror inte att det skulle kunna användas till drycker då?
det vore ju förfärligt...den som har smakat på den vet...
och magen blev mycket bättre...
blev lite ledsen nu, för jag tycker inte om när det slösas på sådant som kan användas..
och absolut inte matvaror :-\

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 30 nov-07 kl 09:37 »
Tror du ?
Att hälla sånt i avloppet är troligtvis förbjudet  ;D

Dom säljer det på tankbil till grisfoder, (men Ekologiska grisar kommer inte att få äta det framöver då EU.reglerna om det ändras om något år). Eller gör proteinpulver av det.
Norrmejerier (Umeå) eldar upp sitt vassle (biogas).

Vassla + potatis är såvitt jag minns ett beprövat svinfoder.

Det låter som vasslan även idag tas tillvara. Däremot verkar det slösaktigt att göra biogas av den. Tar bara tillvara energiinnehållet låter det som, inte näringsinnehållet.

Varför skulle inte vasslan kunna användas i ekologisk svinuppfödning? För att den inte (bara) kommer från ekologisk mejerihantering? Jag tycker vassla från ekologisk ostproduktion borde vara OK.

Ursus

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 30 nov-07 kl 22:06 »
jag har faktiskt ingen aning om hur mycket...är totalt okunnig när det gäller osttillverkning.
drycken utomlands säljs mycket billigt. om det är just för att det är en biprodukt vågar jag inte svara på. det skulle vara intressant att få reda på mer.
se bara på poppisdryckerna som redbull..och coca cola.
en vasslebaserad produkt är ju både hälsosam och kanske till och med bärande ekonomiskt sett.  

Ungefär hur mycket kostar sådan vassledryck där den säljs?

Man får till en hel del vassle när man gör ost. Av tio liter mjölk blir det ett kilo ost och nio liter vassle i runda slängar. Jag misstänker att hållbarheten inte är särskilt många dagar + att det är en kylvara, så det är en försvårande omständighet i kampen mot läskeblask.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 dec-07 kl 04:55 »
den kostar 6-7 kronor litern och säljs i påfyllningspåse till sportflaska och i tetrapak till matbordet.
hållbarheten ..vet inte.. men den opastöriserade mjölken som jag köper i affären håller ju inte länge den heller...den går åt "som smör i solsken" i alla fall ..
så med rätt reklam så skulle det nog gå.
« Senast ändrad: 01 dec-07 kl 04:58 av åsnemor »

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare
sälen, Mr.O, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser