Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inköp av billig havre - Göteborgsregionen  (läst 3282 gånger)

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
Inköp av billig havre - Göteborgsregionen
« skrivet: 29 nov-07 kl 12:43 »
Namaste,

Vi köper just nu all vår havre från Granngården (LRF) i Kungälv. Dom där stora gul-vita 30kg säckarna. Först och främst så tror jag inte att den är godkänt för ekologisk fåruppfödning, sen så är den ganska dyr.

Jag har googlat runt lite, men jag har inte hittat nåt bra ställe där man kan köpa rejäla lass havre, helst ekologisk. Det är ingen bonde i närheten som odlar heller vad jag vet.

Så ni som har får, eller egentligen alla djur som behöver kraftfoder och spannmål, vart köper ni er havre? Vi kan tänka oss att åka en liten bit för att köpa det, så allting inom säg 10 mil radie från Göteborg är acceptabelt.

Jag vet att det är en ganska specifik fråga, så jag förväntar mig inte så mycket svar :-)

Frid,
/Turbo
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

birgit

• Gäst
Re:Inköp av billig havre - Göteborgsregionen
« Svar #1 skrivet: 29 nov-07 kl 13:22 »
Vi bor utanför Jönköping och har massor av eko-havre. Vet inte pris, ska kolla med ekonomiansvarig först, om det verkar intressant? Vi är anslutna till SMAK.

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 nov-07 kl 13:51 »
Skene valskvarn är billigare än Granngården. Och trevligare. Om de har ekologiskt havre vet jag ej. De ligger typ 6 mil SO om GBG.

http://www.121.nu/onetoone/foretag/ab-skene-valskvarn

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 29 nov-07 kl 15:30 »
Hör med Mille hon har ekologisk havre, fast den kanske inte är certifierad ???
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 29 nov-07 kl 16:17 »
Hej,

Vi har ekologisk havre, men som bondelinda skriver så är den inte certifierad och därmed funkar den inte om man har ekologisk djuruppfödning.

Vi är med i den tidigare stödformen av ekologisk odling och har valt att stanna kvar där än så länge.

Vi köpte av Skene valskvarn förrut och då hade de inte ekologiskt foder, men det kan ju ha ändrats. Kravmärkt socker i bulk (biodling plus ihärdigt marmeladkokande ;) ) och ekologiskt utsäde köper jag där!

Förtydligande: När jag skriver ekologisk djuruppfödning så menar jag ju sådan som man får stöd för, vår havre är odlad med ekologiska metoder.
« Senast ändrad: 29 nov-07 kl 16:20 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 29 nov-07 kl 17:22 »
mille,

vad tar ni för erat havre? Okrossat, så det fungerar till får?

Och vad gäller ekologisk djurhållning enligt EU-bidragregler, vad krävs då?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 29 nov-07 kl 17:32 »
Kraven för ekologisk djurhållning  ;)
vill man sen ansluta sig till KRAV gäller ännu flera krav.

/Rosa

Jag har noterat att man kan få bidrag för ekologisk icke-certifierad djurhållning. Frågan gällde bara vad det är som gäller då. Inte vad reglerna för KRAV är.

Just för hållning av betesdjur så skulle det ju i princip kunna räcka med att man inte besprutar sin vall eller bete, och gödslar vall med naturgödsel. Så enkelt kan det väl inte vara?

Och sedan finns det ju även ekologisk certifiering enligt EU också, och inte KRAV.

Naturligtvis är det bara att läsa på reglerna för dessa EU-bidrag. Men jag ställde en fråga. Har inte med tråden att göra, så vi kanske skall släppa det.
« Senast ändrad: 29 nov-07 kl 17:35 av larso »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 29 nov-07 kl 17:42 »
Det är väl klart att det förutsätter att man uppfyller kraven, vilka de nu är. Så du kan ju fundera på, Rosa, om jag undrade om vilka kraven var eller om jag ville höra  en plattityd som svar.

Kanske skall uttrycka mig tydligare:

För EU-bidrag för icke-certifierad ekologisk produktion, villka regler och krav gäller då? Vore tacksam att jag inte får ett svar som är "att man uppfyller reglerna och kraven".

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 29 nov-07 kl 18:06 »
Och vad gäller ekologisk djurhållning enligt EU-bidragregler, vad krävs då?

Att man följer Kraven för ekologisk djurhållning  ;)

man ska följa:
http://www.sjv.se/download/18.1ee2ea81117a7a944180001632/Ekologisk+djurh%C3%A5llningLmeko07.pdf
mera att följa:
http://www.sjv.se/download/18.1ee2ea81117a7a94418000662/Milj%C3%B6ers%C3%A4ttning+f%C3%B6r+ekologiska+produktionsformer.pdf
och så ska man följa tvärvillkoren:
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Jordbruksstod/JS12.pdf

vill man sen ansluta sig till KRAV gäller ännu flera krav.
/Rosa

Ersättning för ekologisk djurhållning lämnas i form av en extra ersättning för ekologiskt odlad slåttervall, betesvall och grönfoder. Ersättningen baseras på tackor inom företaget.
1,00 djurenhet(=7 tackor) kvalificerar för ersättning för 1,00 hektar.
« Senast ändrad: 30 nov-07 kl 08:33 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 29 nov-07 kl 18:15 »
Och sedan finns det ju även ekologisk certifiering enligt EU också, och inte KRAV.

Nej ! EU certifierar ingen. Däremot finns "Svenskt Sigill" som godkänd certifikatsutfärdare. Sigill handhas av LRF.

Raggarbonden  :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
« Svar #10 skrivet: 29 nov-07 kl 18:46 »
Efter lite missbruk av det sk "kontaktnätet" så har vi fixat fram ett ton lokalodlad havre för 1:50:- kilot. Det är väl ett ganska hyfsat pris?

For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 29 nov-07 kl 19:20 »
Här verkar det ligga på 1.70 och uppåt i år.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 29 nov-07 kl 20:39 »
larso: Vi tar 1,5 + moms/kilo. Okrossat funkar bra för får, skall t.o.m vara bättre än kross.

Det finns även andra certifieringar än KRAV o Svenskt sigill, t.ex. SMAK som nämns högre upp i tråden. Sen är jag lite osäker; räcker Svenskt sigill som cerifiering om man vill ha ekologsik djurproduktion?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 29 nov-07 kl 23:04 »
larso: Vi tar 1,5 + moms/kilo. Okrossat funkar bra för får, skall t.o.m vara bättre än kross.

Det finns även andra certifieringar än KRAV o Svenskt sigill, t.ex. SMAK som nämns högre upp i tråden. Sen är jag lite osäker; räcker Svenskt sigill som cerifiering om man vill ha ekologsik djurproduktion?

Svensk Sigill är godkänt för EU-certifiering.

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 30 nov-07 kl 07:57 »
Tack för svaret Raggarbonden! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser