Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utevänjning av innekatt - hur?  (läst 1581 gånger)

love

utevänjning av innekatt - hur?
« skrivet: 28 nov-07 kl 14:04 »
   Vi har just skaffat vår första katt, en ettårig honkatt som hitills har levt som innekatt. Nu är tanken att hon ska få gå både inne och ute, helst mest ute, för att jaga gnagare och hålla koll på gården (hönshus och vårat bohus).
   Hon har ingen erfarenhet av att gå ute och jaga, vi har ingen erfarenhet av katter och uppfostran - känner oss ganska osäkra.

Våran plan är att gå på promenad i koppel och försöka få henne att vänja sig vid att kissa, bajsa, klösa och jaga ute så snart som möjligt.

Hur ska vi gå tillväga med utevänjningen?

När vi gick ut på promenad i morse första gången, så ville hon först in, men sen verkade hon bli ganska intresserad av alla fåglar och andra ljud och gick en runda. Efter tio minuter bar jag in henne. När vi försökte gå ut tre timmar senare var hon livrädd och ville inte alls. Vi försökte locka ut henne med lite tonfisk som flyttades nämare och närmare ytterdörren, men hon vågar inte gå dit nu när den står 20 cm från dörrn.
Hur lång tid tar det för pälsen att anpassa sig och bli tjock?
Är det för hårt att bära/köra ut henne när hon gör något inne som vi vill att hon ska göra ute(typ klöser på en stol)?
Hur ska vi gå tillväga med bajs/kissdelen? Ställa kattlådan utomhus?

nån som har tips? Love och Elin

Filipin

Re:utevänjning av innekatt - hur?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-07 kl 14:32 »
Jag har tagit hand om en innekatt hon var 10 år då nu är hon 13 det gick jätte bra hon älskar att vara ute men sover alltid inne på nätterna det kommer säkert att gå bra ta det lite varligt i början så fixar det sej nu får den ett bra kattliv. ;D

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 28 nov-07 kl 17:02 »
Jag kan rekommendera kattlucka!
Om man håller i katten och "låter den" knuffa upp luckan med huvudet några gånger så fattar den snabbt poängen.  :D
« Senast ändrad: 28 nov-07 kl 17:44 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Pianja

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 nov-07 kl 17:25 »
Kattlucka är praktiskt. Min gammelkatta förstod aldrig hur den funkade men hon var ju 12 år också. Mina småkillar har precis lärt sig hur det funkar. Det var lite meck i början. Fick stå och hålla luckan på glänt för att de skulle förstå knepet. Men nu springer de ut och in helt som de själva vill, i allafall dagtid. :)
Tror inte du behöver kopplet på katten. Gå med ut i början bara och prata med henne så hon känner sig trygg. Då märker hon att det inte är något farligt ute. Hon kan också springa antingen in eller upp i ett träd om något läskigt faktiskt händer. I början kanske du får lyfta ut henne. Vet inte om katter förstår sammanhanget att de blir utkastade när de klöser på fel ställe eller liknande. Jag "fyar". Sprayflaska med vatten brukar också vara bra.
Just kisseriet ute har jag inte fått någon kläm på heller. Mina kan vara ute hela förmiddagen och sedan komma IN och gå på lådan. GRRR! Men är de ute när jag åker hemifrån kommer de inte in där lådan står. Än så länge har jag inte hittat några kiss- eller bajsspår någon annanstans inne, så det kan ju vara så att de helt enkelt går ut och gör vad de ska när inte mysiga lådan står där och är tillgänglig.
Lycka till och ha det så mysigt med katten. :)

love

« Svar #4 skrivet: 29 nov-07 kl 12:06 »
Tack för alla svar.
Nu, ett dygn senare, har många framsteg gjorts.
Hon har frivilligt börjat söka sig mot ytterdörrn, och när vi öppnade och ställde ut lite tonfisk så gick hon, väldigt sakta, ut och åt. Såg till en början jätterädd ut, men när hon fick syn på en talgoxe blev hon upphetsad och hoppade mot den och sen var det igång. Luktar på allt, tittar efter fåglar och ljud och gör precis det vi vill att hon ska göra. Nu blev vi istället oroliga att hon skulle sticka ifrån oss.
Är det viktigt att ge mat vid regelbundna tider för att motverka rymningslust och få henne att komma in varje dag? Hon äter föresten inte upp sin deciliter torrfoder som hon får morgon och kväll - ska vi fylla på matskålen fast den är halvfull?
Love & Elin

Lena A

« Svar #5 skrivet: 29 nov-07 kl 22:00 »
Det verkar gå jättebra för er katt.   :)

Vår katt är alltid inne på nätterna. Nu när det är vinter ropar jag in honom vid 20-tiden och då kommer han.  ;)  Jag brukar klappa om honom, ge honom litet filmjölk, vilket han gillar och säga att han är en "braaa katt".   ;D.

I början när vi släppte ut honom ropade jag på honom och när han kom fick han en liten godbit. Då blev det en positiv upplevelse för honom när han kom.

Vi har en kattpåle inomhus där han kan klösa klorna. När han gör det, får han mycket beröm. Skulle han försöka klösa på andra ställen, ignorerar jag honom. Man kan också lyfta honom till pålen och visa hur han ska göra.  ;)

Jag har alltid torrfoder stående och fräscht vatten. Han får äta hur mycket torrfoder han vill.

Vi har en sandlåda inne, men för det mesta använder han den inte. När det är riktigt kallt ute kissar han utomhus men kommer in och bajsar i sandlådan.  :-\ Jag tror han gör det för att han inte kan gräva ner det utomhus in den hårda marken.

Jag känner flera som har kattlucka och det verkar fungera bra. Vi bor emellertid på landet och vår katt har möjlighet att gå in i ett stall genom en liten öppning, så det finns alltid möjlighet för honom att söka skydd inomhus.

Berätta hur det går för er lilla katt i fortsättningen.
« Senast ändrad: 29 nov-07 kl 22:04 av Lena A »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 29 nov-07 kl 22:05 »
Sedan vi flyttade till gård har vi utevänjt två st gamla kastrerade avelshonor, den ena hade varit innekatt i 7 år, den andra i tre.

Inga problem alls. Visserligen har de haft tillgång till kattgård och kattlucka när de var avelsdjur, men det är ändå inte samma sak.

Det kan knappast vara ett problem att utevänja en ettåring. Min syster har utevänjt en 7-månaders kastrathane som aldrig varit ute. Så här års är utmärkt, för vädret gör att de inte ger sig ut några längre perioder om de är ovana, utan håller sig nära dörren som berättar om mat och värme.

Vi brukar rekommendera kattungeköpare att ha katterna inne upp till ett år innan man börjar utevänja dem, eller iaf tills de är kastrerade. Det farligaste för en utegångare är könsdriften, är den väl borta så finns oftast instinkterna om hur man skall uppföra sig utomhus kvar.

Lycka till.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 29 nov-07 kl 22:19 »
Hur ska vi gå tillväga med utevänjningen?

När vi gick ut på promenad i morse första gången, så ville hon först in, men sen verkade hon bli ganska intresserad av alla fåglar och andra ljud och gick en runda. Efter tio minuter bar jag in henne. När vi försökte gå ut tre timmar senare var hon livrädd och ville inte alls. Vi försökte locka ut henne med lite tonfisk som flyttades nämare och närmare ytterdörren, men hon vågar inte gå dit nu när den står 20 cm från dörrn.

Lyft ute henne i sele , vare sig hon vill eller inte. Lek med henne med ex fjädervippor ute, få katter som kan motstå. Håll på så tills hon tycker det är roligt att vara ute. Efter någon månad kan ni skippa selen och gå ut med henne utan sele och hålla henne sällskap. Någon vecka på det viset, och sedan är det klart.

Aldrig mat utomhus. Hon skall veta att mat, det får man bara hemma. Om man inte skaffar den själv. Det är maten och värmen som får henne att komma hem igen. Ut skall hon gå om hon vill ha kul/leva ut instinkter, in skall hon för att vila, äta eller fortsätta tro att hon är kattunge och ni är hennes mamma.

Kattsandlåda inne, oavsett.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

siddelina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 dec-07 kl 16:37 »
Jag har tre stycken små pälsdjur som är innekatter, men som får gå ut emellanåt. Jag gjorde så att jag gick ut och så fick de följa med ut, det funkar jättebra.  Nu bor ju jag i lägenhet och de vill helst vara inne just nu eftersom det är kallt. Annars till sommaren skulle de kunna vara ute dygnet runt ... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser