Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tilläggsisolering: Bästa sätt?  (läst 4896 gånger)

Neiklot

• Gäst
Tilläggsisolering: Bästa sätt?
« skrivet: 24 nov-07 kl 13:53 »
Hur tilläggsisolerar jag på bästa sätt?
Vilket material ska jag använda?

Stugan kommer isoleras från utsidan, för att inte nalla på dom få kvm där är.

Är det bäst/effektivast med modern teknik ala glasfiberisolering?

Kan jag isolera taket på samma sätt som väggarna?

Anders G.

• -
Re:Tilläggsisolering: Bästa sätt?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-07 kl 17:19 »
Det där beror ju på hur väggarna är uppbyggda idag?

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 24 nov-07 kl 19:08 »
Som det står i länken nedan, isolera taket först, sen golvet om det är kallt och dragigt.
Har huset timmerväggar behövs ofta ingen extra isolering, men om panelen är dålig kan man ju isolera samtidigt vid byte av panel.
Citera
Efter att ha isolerat vind, grund och fönster blev extraeffekten av isolerade ytterväggar inte mer än runt två-tre procent.

I taket kan du ha så mycket isolering det finns plats för, helst inte mindre än 40 cm.
Sätt isoleringen på insidan av det sneda taket i övervåningen och ovanpå innertaket där det är vågrätt.
Använd cellulosafiber istället för mineral- eller glasull så kan du skippa ångspärr.
På det gamla undertaket river du bort all läkt och spikar 2-3 tums reglar från nock till takfot, cc-avstånd 60 cm blir nog bra.
Spika masonit ovanpå, det ska vara öppet vid takfot och nock så att luften kan cirkulera i luftspalten och ventilera bort ev fukt.
Det kan behövas insektsnät som täcker luftspaltöppningarna.
Läkta sen som vanligt ovanpå masonitundertaket och lägg på tegel.

http://www.did.se/ccbygg/default.asp?t=1&meny=artiklar&kat=54&article=162&avdelning=10
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 19:11 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 nov-07 kl 20:01 »
Som det står i länken nedan, isolera taket först, sen golvet om det är kallt och dragigt.

... och efter någon år har du den finaste hussvampkoloni i blindbotten  :-X

Sådana ultimativa tips á la "sen isolera golvet" kan vara rentav farligt för ditt hus (och för din hälsa med).
Tänk minst tre gånger efter innan du  tar upp hammaren  ;)
Om ditt hus har en s.k. torpargrund vore en golvisolering förmodligen dödstöten för den  :o :o :o
hur fungerar egentligen en krypgrund / torpargrund?

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 24 nov-07 kl 20:08 »
Jag ger inga "ultimativa" tips, har fö inte preciserat alls hur en ev golvisolering ska gå till.
Men jag kan hålla med om att tilläggsisolering av krypgrunder kan ge problem.
Själv skulle jag nog välja att gjuta en platta med ett isolerande lecalager, alltså ett så stort jobb att det knappast är ekonomiskt meningsfullt om inte golvet redan är dåligt (halvruttet).
Satsa på taket och tätning av fönstren i första hand är mitt ej ultimativa tips.
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 20:23 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 nov-07 kl 20:25 »
Det är timmerväggar.
Panelen ska ändå bytas/fixas så jag tänkte passa på.

Då uppvärmningen idag sker via en kamin (som värmer hela huset, ca 30kvm plus övervåning) då behöver det hålla värmen så bra som möjligt.
(Speciellt då man har en fru med 20gradersgräns.  ;))

Cellulosafiber?
Köper jag det i byggvaruhandeln?
(Aldrig hört det förut)

Det är inte så dragigt, så golvet behöver nog inte isoleras.

Hur gör jag med fönster och dyl?
Är det bara att flytta ut och göra fönsterbänken djupare?

/Neiklot - Ny(börjar)byggare

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 nov-07 kl 20:33 »
Isolera vinden är mitt ultimativa tips. Fuska inte med luftspalten, då blir det fuktskador. Masonit med läkt bakom. Behöver inte spikas fast. Masoniten hålls på plats av isoleringen.

Det är inte troligt att tilläggsisolering av timmerväggarna ger tillnärmelsevis så god valuta för pengarna och arbetet som tilläggsisolering av vinden.

Isolering av golvet är som sagt ett vanskligt företag.

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 nov-07 kl 20:50 »

Det är inte troligt att tilläggsisolering av timmerväggarna ger tillnärmelsevis så god valuta för pengarna och arbetet som tilläggsisolering av vinden.

Det ni vill komma fram till är alltså att jag borde isolera taket först, prova ut det, och se om det är nödvändigt med isolering av väggarna?

Det är rätt rejäla väggar, och timmret är inte skadat någonstans.

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 24 nov-07 kl 20:55 »
Det ni vill komma fram till är alltså att jag borde isolera taket först, prova ut det, och se om det är nödvändigt med isolering av väggarna?

Det är rätt rejäla väggar, och timmret är inte skadat någonstans.

Jag tycker det låter vettigt.
Cellulosafiber brukar blåsas in av entreprenör, känner inte till att det finns i skivform.
http://www.radron.se/templates/test____2310.asp
Använder du mineralullsskivor kan du göra hela jobbet själv, och det blir nog lite billigare också.
Men då måste det vara ångspärr av plast eller diffusionstät papp på insidan av isoleringen.
Om det finns oisolerat utrymme på sidorna om rummen i övervåningen, kan du som Ulric skriver sätta luftspalten på insidan av taket, det blir enklare så.
Men då bör det vara några luftventiler i "kattvindarna" och vid gavelspetsarna.
Beträffande fönstren kommer man rätt långt med välkittade rutor och tätningslister.
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 21:27 av zeke »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 nov-07 kl 22:37 »
Apropå det så gick jag in här:

http://www.varmahus.se/energibesparing/tillaggsisolera.php

Räknar med att vi utökar isoleringen på våra 114 kvadratmeter vind från 150 till 350 mm och har 17 grader inomhus. Då sparar vi 412 kronor per år och det tar 34 år innan investeringen betalar sig. Det är ju inte speciellt imponerande. Då har de dessutom räknat på köpeved.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #10 skrivet: 24 nov-07 kl 22:59 »
Bor man i närheten av ett Byggnadsvård centrum brukar de vara pålästa om hur gamla hus fungerar. Tyvärr kan många bebyggelseantikvarier bara yta, typ färgval och så, men de kan tipsa om produkter och visa  litteratur.
www.bvn.nu finns för den som bor i GBG-regionen.
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 23:00 av ylvak »
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 24 nov-07 kl 23:28 »
OM man har plast, så måste det väl också vara helt tätt, som jag förstått det. Man kan tex inte plasta en vägg och inte de andra, eller plasta väggar men inte tak. Det måste vara hundra procent tätt i hela huset för att inte riskera fuktskador. Som att bo i en plastpåse. Därtill krävs god ventilation, gärna kontrollerad till- och frånluft så att man ständigt håller rätt tryck inomhus.
Möss får inte gnaga hål på plasten, inga spikar får slå hål på plasten, för då fallerar hela systemet.

Det kan vara vanskligt att plasta, men OM man lyckas få ett fungerande tätt och välventilerat system utan läckage så är det ett utomordentligt alternativ.

Ett icke-plastat hus kombineras helst med många eldstäder som det eldas regelbundet i.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

jenses

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 nov-07 kl 23:51 »
Jag ger inga "ultimativa" tips, har fö inte preciserat alls hur en ev golvisolering ska gå till.
Självklart gjorde inte du det.
Dessa tips fanns däremot på sidan du hänvisade till med länken i ditt inlägg:
Citera
Nästa ställe att isolera är golvgrunden. Antingen isolerar man underifrån om krypgrunden är tillräckligt hög. Går inte detta så kan man bryta upp innergolvet. Oftast måste då golvbjälkarna höjas, så man får plats med 200 mm tjock isolering – vilket branschen rekommenderar.

Nu är bara frågan: om vilken bransch pratas det här egentligen? Svampodlarnas Riksförbund?  :-X  ;D

kolaren

« Svar #13 skrivet: 25 nov-07 kl 11:14 »
Det mesta har ju redan avhandlats i den här tråden, men ändå, varm luft stiger uppåt, börja med vinden/taket!

Jag har ecofiber (gammalt tidningspapper och diverse) på vinden, 30 cm ungefär, på kutterspånet som låg där innan, och jag sparar faktiskt hälften av veden jämfört.

Börja där, sen kanske en vindskyddsväv utanpå väggarna kan räcka. Var försiktig med diffusionsspärrar, plast är inte nyttigt!

Ett utvändigt isolerat hus kan ju dessutom se lite konstigt ut, lite "svävande" eftersom väggarna hamnar utanför grunden (intrycket förstärks på ett litet hus) och med djupt sittande fönster.

Men estetiken är ju inte det viktigaste, hellre lite konstigt än energislöseri förstås!

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 nov-07 kl 17:08 »
Det mesta har ju redan avhandlats i den här tråden, men ändå, varm luft stiger uppåt, börja med vinden/taket!

Jag har ecofiber (gammalt tidningspapper och diverse) på vinden, 30 cm ungefär, på kutterspånet som låg där innan, och jag sparar faktiskt hälften av veden jämfört.

Börja där, sen kanske en vindskyddsväv utanpå väggarna kan räcka. Var försiktig med diffusionsspärrar, plast är inte nyttigt!

Ett utvändigt isolerat hus kan ju dessutom se lite konstigt ut, lite "svävande" eftersom väggarna hamnar utanför grunden (intrycket förstärks på ett litet hus) och med djupt sittande fönster.

Men estetiken är ju inte det viktigaste, hellre lite konstigt än energislöseri förstås!

Mjo, förståss, men ett svävande hus, det vore något!
;)

Isolerar jag invändigt, försvinner förmycket space!
..

Minus 10cm på tre väggar i vardagsrummet skulle göra en hel del, i mitt fall: 1,6kvm runt om.
Och samma sak i köket vilket totalt på nedevåningen, 3,2kvm...
Skulle jag dessutom isolera väggarna på övervåningen så fösvinner MYCKET, speciellt i sovrummet då det är snedtak ner till .. ca 50cm.

Så det går inte, kan jag säga!  ;) ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 25 nov-07 kl 21:47 »
Som sagts ovan. Isolera vinden/taket först. Att isolera väggarna kostar mer än det smakar. Däremot som kolaren var inne på, vindskyddsväv eller vindpapp kan vara idé på väggarna. Det bygger ju bara ngn mm och det borde ju inte ställa till något. Se också till att fönster och dörrar är täta, kolla även att drevningen runt fönster och dörrar. Alltså mellan fönsterkarm/dörrkarm och själva timmerväggen. Ju mindre dragigt huset blir desto mindre värme försvinner ut.

Jag skulle prova ovanstående innan jag gav mig på att tilläggsisolera väggarna som ofta kostar mycket mer än vad det sparar in på en livstid. Dessutom förfular det huset rejält.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ToJo

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 25 nov-07 kl 23:02 »
Jag har isolerat taket på utsidan med cellplast.  Utrymmet på övervåningen tillät inte en invändig isolering.
läs på http://www.thermisol.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare (1 dolda)
corona

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser