Så här gjorde jag för att få frön. I skåne odlas ju sockerbetor överallt så jag tog helt enkelt två plantor på en åker. Jo det var stöld, jag borde ju ha frågat först, men jag antog att bonden kunde avvara två plantor. Sedan planterade jag dem hemma och lät dem stå till nästa år då de gav mängder med frön. En del tog jag vara på, andra föll till marken och i år fick jag massor med sockerbetsplantor. Jag lät dem dem växa och har använt bladen som spenat.
Istället för att ta plantor kan man på höstkanten lätt få tag i några betor i Skåne. Antingen frågar man en bonde eller så går man bara ut på ett skördat fält. Där hittar man alltid betor som blivit kvarlämnade. Betorna planterar man i trädgården och täcker över vintern, nästa år ger de frön. Bor man längre norrut får man förvara betorna i jordkällare och sätta på våren.
Om någon vill ha frön så delar jag gärna med mig av förra årets fröskörd. Jag vet inget om grobarheten eftersom jag i år fick självsådda betor, men vill någon prova går det bra. Ni kan i så fall skriva till mig privat.
Sockerbetan är väldigt söt och jag har inte använt den till maträtter. Jag vet att det går att göra socker själv men har inte provat. Efter att nu ha odlat sockerbeta i tre år har jag kommit fram till att jag inte har någon större användning för den. jag använder bladen och betorna får mina kaniner.
caprice