Sen undrar jag relativt vad avverkningsnettot är lägre idag?
I absoluta tal har avverkningsnettot troligen aldrig varit högre. Effekten av mekaniseringen är avsevärd. Under 70-80-talet var det svårt att få något netto i tidiga gallringar. Idag ger även 1a gallringar ett hyggligt netto, trots att virkespriserna inte alls stigit i takt med exempelvis löneökningarna, utan snarare fallit realt, precis som du säger.
Jag får återkomma nästa år på den punkten. Har 1:a gallring (25-35 år, varav mycket är konfliktbestånd) på hela mitt utskifte nästa år (plus fyra hektar frötallar). Nettot borde existera iaf. Med tanke på att
1) Massavedpriset höjdes drygt 10% av södra (30-40:- beroende på tall eller gran)
2) Gallringspremier om man beställde gallring innan visst datum +10-20:-
3) Storlekspremie +10:-
4) Certifieringspremie +3:-
5) Efterlikvid (10%?) för medlemskap i Södra
Så om 1:a gallring gick plus/minus noll förut, så borde den nu ge åtminstone 50:- per kubik. Fast tidigare lär förstagallring gett 30-50:- i netto, så då landar nettot på 80-100:- (i princip en dubbling alltså). Enligt Södra har inte avverkningskostnaderna höjts. Fast de kan inte lova något netto förstås. Så det blir väl 20-30:- i slutändan, plus efterlikvid, plus förhoppningsvis frötallarna som borde ge ett ordentligt netto. Får jag över 50:- i netto per kubik så blir iaf jag väldigt, väldigt nöjd. På "köpet" får jag lite mer lättarbetad skog utan fastfällningar framöver, med därefter ny skogsbruksplan så kan vidare gallringsbehov de kommande 10 år kanske skötas i egen regi istället. Hemskiftet är betydligt mer lättarbetat eftersom det inte är eftersatt. Så det ser jag fram emot.
Blir intressant att se om jag får ett netto på egen gallrad och skotat tall ålder 50+ om ca 25 kubik som är större än nettot från utlagd förstagallring om 300 kubik...