Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hankatt eller honkatt - vem jagar bäst?  (läst 7840 gånger)

Vildvittra

• Värmland
Hankatt eller honkatt - vem jagar bäst?
« skrivet: 23 nov-07 kl 10:29 »
Vad är er erfarenhet om vilket kön som jagar bäst - hankatt eller honkatt? Jag har en kastrerad hankatt som nu är 7 år och som jag haft sen han var kattunge. Han är väldigt social och trevlig och jagar bra - när han är hemma. För det är just det att trots att han är kastrerad går han på ganska långa walk-abouts och kan ibland vara borta i flera dagar.
När han sen är hemma vill han hellre ligga inne och mysa än att vara i stallet och ta möss, även om han gör det också. Han kommer aldrig in med bytet för att visa utan när han tagit en mus tuggar han i sig den på några sekunder, och det oavsett om han tar flera möss i rad (han har varit med mig i hönshuset en del i höst och varit bra på att ta möss där).

Men han är allt ganska lat. Hur är det med honkatter? Jag har aldrig haft någon då detta är min första katt. Honkatter håller sig väl hemma mer kan jag tänka. Berätta gärna skillnaderna ni som har bägge sorter.

Vildvittra
« Senast ändrad: 23 nov-07 kl 10:31 av Vildvittra »

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Hankatt eller honkatt - vem jagar bäst?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-07 kl 11:54 »
Det vill jag också veta.  ;D

Jag är ju på jakt själv efter två råttfångare och har fått lite olika svar. En del säger att honkatter är bäst eftersom de jagar till sina ungar. Men jag vill inte ha några kattungar. :P

Andra jag pratat med säger att det är en myt.  ???
-Kastrater jagar lika bra som honkatter.

Jag hade tänkt att skaffa mig hankatter (kastrerade) eftersom jag inte vill ha några kattungar.

Berätta för oss vad som är bäst eller om könet spelar någon roll över huvudtaget.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 23 nov-07 kl 13:18 »
Har alltid haft intrycket att honkatter är bra jägare. Och tanken när mina föräldrar skaffade katt till stallet var en hona. Men efter några veckor såg jag nåt konstigt mellan lilla signes bakben.. Signe var i själva verket en Simson! Simson kastrerades före ett års ålder, och är en utmärkt jägare. De enda möss som är i stallet är de som katten burit in.. Det är ju lättare att kastrera en hankatt, men jag skulle nog satsa på att sterilisera även en hona om jag hade katt..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 23 nov-07 kl 13:23 »
Tja det är nog himla individuellt från katt till katt verkar det som .Våra kastr. hon katter är suveräna på att jaga medans han katten (kastr.) är lite bekvämare ser honon sällan med nåt byte ibland med nån mus unge.Grannarnas kastr.han katter tar däremot allt ,ena grannens duva satte livet till  :(,skönt inte min var skuld till det .
Kännde oxå en stoor han katt som tog stoora råttor & gav kattungarna på gården .
Men när jag skaffar katter igen blir det nog en av var .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Sanna95

« Svar #4 skrivet: 23 nov-07 kl 19:08 »
Jag håller med Taggis Det är nog individuellt!

Jag har en hona som tycker att det är onödigt att jaga när det går att få maten serverad på fat.
Hanen däremot (kastrerad) tar allt som rör sig!!
Det är tur att det verkar som han fattar att kycklingar hör till gården  :-\

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 23 nov-07 kl 23:02 »
Min kastrerade raskatt fick börja vara ute vid 1,5 års ålder (efter vi flyttat till hus långt från vägen) då hade han aldrig sett en mus innan. Det tog bara ett par dagar innan han stolt kom traskande med en mus i munnen. Nästa dag en liten fågel och sedan stora råttor. Han är en fantastisk jägare och minst lika duktig som vår honkatt...
Så att kastrerade hanar skulle vara dåliga jägare vill jag inte hålla med om.
Gris-Eva: jag har ev. en fin hane till salu. Men han säljes endast till helt rätt hem, han är speciell för mig eftersom hans pappa dog för en månad sedan. En katt som jag älskade fruktansvärt mycket..

soulis

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 nov-07 kl 13:02 »
Min gamla etologilärare sa att honorna i regel har större lust till att jaga, och också är bättre på det, pga införskaffande av föda till ungarna, medan hanarna har i generna att bara jaga till sig själva. Men jag tror också att det är från katt till katt..

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 24 nov-07 kl 14:53 »
Kanske har att göra med huruvida honorna får ungar också.. I ett stall där vi hade hästen fanns en ung katthona. Hon fick ungar innan de hann sterilisera henne, hon var alltså inte ett år. Och hon kom in med en mus var femte minut ungefär.. Därav min bild av att honor är goda jägare.. Men som sagt.. Mina föräldrars kastrat är ganska effektiv han med. Ligger ofta halva möss på gårdsplanen.. :P Det finns ju katter som tycker det är kul att jaga, även om de inte äter upp bytet om de inte är nog hungriga..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Vildvittra

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 24 nov-07 kl 16:14 »
Tack för så många svar!
Om jag skaffar en ny katt så kommer jag kastrera den oavsett kön (min syrra är veterinär så kostnaden blir typ en vinflaska ;D). Jag förstår att det är individuellt men tänkte ändå höra om det finns nåt kön som utmärker sig mer när det gäller jakt.
Hur är det med honkatter, håller de sig hemma eller vandrar de också omkring? En katt som är hemma har ju större chans att ta de möss som finns jämfört med en som bara behagar visa sig ibland...

Vildvittra

ela84

« Svar #9 skrivet: 24 nov-07 kl 17:36 »
Dom katter vi haft så tycker jag att honkatterna varigt mer på allärten, men när jag vi kastrerade min hona slutade hon me de nästan helt
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #10 skrivet: 24 nov-07 kl 18:19 »
I dag har vi köpt 2 jättetrevliga råttjägare :D

En 2-årig kastrerad honkatt vid namn Elvis :o
och en okastrerad (kommer att kastreras) hankatt på ca 8 månader som heter Yatzy.
Fast det borde väl vara tvärt om.  :-\ ;D

Det ska bli intressant att se vem som jagar bäst, men huvudsaken är att de tar några råttor i alla fall.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Ehrenstorp

« Svar #11 skrivet: 24 nov-07 kl 23:43 »
Kanske har något med att dem är släkt med lejon att göra..
Där jagar ju honan.
 :D
Har Vit leghorn, Svart Leghorn och Skånsk blommehöna

Balbina

• -
« Svar #12 skrivet: 25 nov-07 kl 10:31 »
I dag har vi köpt 2 jättetrevliga råttjägare :D

En 2-årig kastrerad honkatt vid namn Elvis :o
och en okastrerad (kommer att kastreras) hankatt på ca 8 månader som heter Yatzy.
Fast det borde väl vara tvärt om.  :-\ ;D

Det ska bli intressant att se vem som jagar bäst, men huvudsaken är att de tar några råttor i alla fall.

Har du köpt hos Sofia??? Såg att hon hade en del katter inne just nu.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 25 nov-07 kl 11:41 »
Har du köpt hos Sofia??? Såg att hon hade en del katter inne just nu.

Japp, vi köpte dom från henne. Vi har köpt en höna av henne tidigare och vi fick också låna en kanin en gång. Dom är så himla trevliga och har så god hand om sina djur.

Det viktigaste för oss var att få tag på två katter som redan kände varandra.
Dessutom är det omplaceringskatter som var vana att bo i stallet, så det passade oss perfekt!

Hoppas bara att  dom kommer att trivas hos oss.

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 27 nov-07 kl 06:07 »
Feta katter jagar inte så bra...

Hanar har bættre aptit, kastrerade eller okastrerade. Dom okastrerade
drar ivæg på raggarrundor och springer av sig flæsker medans kastrerade
oftast stannar hemma... Så dom kstrerade måste man ransonera maten åt.
 En del kastrerade hanar ær bra på att jaga, men
det kanske ær sækrare med en hona ændå.
Jag tycker katter med inslag av Norsk Skogkatt ær duktiga jægare
och så vaktar dom reviret mot både fræmmande katter och rævar.
En kattunge som ær så lekfull att man knappt kan ta i den och visar
bra kamplust brukar bli en duktig "jaktkatt", medan lugnare små
søtnosar kanske blir bættre som rena sællskapskatter.
(Har inte orkat læsa hela tråden, så andra kan ha sagt samma sak)
« Senast ändrad: 27 nov-07 kl 06:07 av Nina W »

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare (1 dolda)
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser