Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En kvar...?  (läst 1325 gånger)

Lars Pers Maria

• -
En kvar...?
« skrivet: 21 nov-07 kl 22:29 »
Min veterinär är inte pigg på att kastrera en av mina småbockar, 6 mån. Är jag helt korkad om jag väljer att ha honom kvar fast han inte behövs? Okastrerad alltså? Kommer det att bli problem? han kan ju inte gå med pappa och alla mammorna utan måste vara själv tills pappa kommer tillbaka. Och då kanske de slåss!

Eller ska jag slakta honom med de andra tre? Usch vilka problem man får! Den här lille vackra bocken är förstfödd på gården och det känns som om han ska få leva. Eller är det ingen av er alla som vill ha honom? Annons under djur finnes.

Ingen annan kan ju svara, det är mitt beslut men jag ville bara skriva av mig lite beslutsångest... tack för att ni lyssnar (läser)
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:En kvar...?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-07 kl 23:09 »
Men säg åt veterinären att kastrera honom. Han kan ju vara sällskap åt sin pappa sen eller hur? Ska väl inte veterinären bestämma.  ;)

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #2 skrivet: 24 nov-07 kl 20:58 »
Varför kan han inte gå med pappa och de andra getterna och hjälpa pappa att skydda flocken?  Lite sparring mellan far och son blir det, men det är inget att bekymra sig om.  Pappa bock lär bara grabben hur stora bockar skall vara.  Efter någon dag får du en harmonisk och lugn flock med en vältränad men också avslappnad bock.  Detta utan kastrering!!!

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 27 nov-07 kl 00:19 »
Jamen, kan jag ha honom okastrerad om han ska gå med getterna också?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 nov-07 kl 07:18 »
Han kommer ju också att vilja betäcka men hur pass nära släkt är han med dom andra tanterna...?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 27 nov-07 kl 08:41 »
Som jag sade tidigare, så får du stå på dig och säga till veterinären att han ska kastrera bocken eller så får din vetererinär ta in en annan som kan göra det. Hur svårt kan det vara ???

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #6 skrivet: 27 nov-07 kl 20:54 »
Jag ska prata med en annan veterinär. Denna är en mycket smidig en men han har i våras gjort en hjärtoperation och vill inte göra en del saker som kan knäcka upp revbenen igen. Men han är bäst...

Lars Pers Maria

• -
« Svar #7 skrivet: 29 nov-07 kl 23:11 »
Ninna frågar om släktskapet; lillbockens morfar är far till alla getterna. Hur det nu blir... Om man ska ha getkillingarna kvar, hur nära kan man ha släktskapet? Frågan har varit uppe förut men minns inte var. När låter ni getkillingar/unggetter bli betäckta?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 01 dec-07 kl 00:24 »
Jag ser inte anledningen till att kastrera den lille bara för att han ska gå med pappa, om pappa är snäll.  Det märker Du snart.  Om han mosar den lille i stället för att på normalt sätt lära upp honom och träna honom (det är sevärt, se till att Du har ett fönster åt det hållet!) så är det bara att skippa det alternativet, kastrerad eller ej.

En normal vuxen bock tränar upp alla killingar, oavsett kön eller släktskap.  Den lille talar om när han (hon) vill ha en lektion, och den store (eller i nödfall en vuxen get) ställer sig på bakbenen, hoppar hotfullt framåt, slänger sig ner-fram, och I FALLET bromsar upp sin stora kropp så att när horn (eller skalle) träffar horn blir det inte ett stort BRAAK som mellan vuxna utan ett helt litet Pling.  Och den unga individen tränar både mod och teknik.  Som kan vara bra att ha när vargen kommer, för då är det bockens uppgift att sköta det uppehållande försvaret, medan ledargeten för flocken i säkerhet.  Enligt Mackenzie:  ".... which secures for him an early and heroic end, when available."  (vilket tillförsäkrar honom en snar hjältedöd när tillfälle erbjuds.)

Man vill gärna att getter är ett år innan de blir mammor.  Lite individuellt, men grejen är att de ska hinna växa hyggligt färdigt själva innan fostret börjar ta all näring.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser