Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter i oisolerat stall?  (läst 2812 gånger)

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
Getter i oisolerat stall?
« skrivet: 21 nov-07 kl 11:17 »
Vi funderar på att skaffa getter av antingen hälsingeget eller lappget.
Stallet vi ska ha getterna i på vintern är oisolerat nu. Det är bara enkla brädväggar men isolerat uppåt med innertak, kutterspån ett par dm ovanpå och överst plåttak.

Kan vi ha getterna där? De ska få boxar också att vara i en och en, på nätterna (mest för att utfodtingen ska fungera)

Vi har en hage precis utanför så vi kommer att ha fri utegång direkt ifrån stallet dagtid.

Vad tror ni, måste vi isolera vägarna också? Naturligtvis ser vi till att få det någorlunda dragfritt, vilket även boxarna hjälper till med nattetid.
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Getter i oisolerat stall?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-07 kl 12:05 »
Hälsingeget  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Styvmorsviol

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 21 nov-07 kl 15:57 »
Getter ska ha dragfritt, ja - men du behöver inte gå till överdrift med att isolera väggarna, då de inte lider av kyla.

Se bara till att de har dragfritt upp till en höjd av 1,5 meter. Och att det inte bildas onödigt mycket kondens och fukt i stallet. Bra ventilation!
Och ett bra tak verkar du ju ha, som inte läcker in.

Liten fråga: Varför ska du ha dem en och en i boxar under natten?
Kom ihåg att de är flockdjur och kan uppleva det som väldigt stressande att bli skilda åt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 21 nov-07 kl 16:01 »
Njaej, om dom bara hör och ser varandra så är dom jättenöjda med eget sovrum också. Man öppnar bara dörren, så går var och en in till sitt. Och Bluelady svarar på varför redan i sin fråga. Vissa tycker helt enkelt att utfodringen förenklas. Var och en får i sig det dom ska utan att kivas.
« Senast ändrad: 21 nov-07 kl 16:04 av Gruff »

Styvmorsviol

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 nov-07 kl 16:26 »
Var nog lite för snabb med läsandet...  :-[
Visst har du rätt, Gruff. Om man vänjer dem från början och om de ser o hör varandra, så funkar det säkert bra.
Själv har jag getter som redan från första dagen har levt i stor grupp och i ett enda stort stall. Särar jag på dem pga olika orsaker (betäckning, sjukdom osv) får de ett rent h-e när de kommer tillbaka in i gruppen igen. Då blir det slagsmål om rangordningen.
Utfordringen löser jag genom att bygga så stort stall och så stora foderbord att de alltid kan finna en plats där de kan få äta.

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
« Svar #5 skrivet: 21 nov-07 kl 18:36 »
Hälsingeget  ???

Det blev lite fel :D :D :D Jämtget menar jag ju förstås!
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #6 skrivet: 22 nov-07 kl 15:06 »
Hej Bluelady! Jag har en lappget och en lappbock (bocken på foder) de går ute nu på vintern med två andra lappgetter som ska betäckas. Här i Pitebygden är det ganska kallt och snöigt, men de vill gärna gå ute och barka träd. I sin hage har de ett enkelt träskjul som är oisolerat men fullt av torrt strö, litet och lågt i tak. När vädret är som värst ska de få komma in i lilla ladugården, som har tjocka murade väggar. Men jag har haft dem ute så mycket som möjligt för att de ska odla riktig vinterkappa.
Hoppas att jag gör rätt.. Första vintern som getfarmerska...
Valde lappgetter bland annat för att de förmodligen borde tåla vårat klimat väldigt bra, för jag vill ju gärna kunna ha dem ute i det "fria" så mycket som möjligt.
Var bor du? är du intresserad av lappget? Jag får förhoppningsvis en första killing nu i vinter redan. (Piteå) Men om det är en get vill jag behålla henne... Jag vet även en som har lappgetter i Luleå.. Men ta kontakt med Ronny Olsson "allmogegeten.se" om du är intresserad. De är så  få så de måste placeras ut av någon som har god översikt om stammen.
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #7 skrivet: 22 nov-07 kl 15:09 »
Dragigt eller välventilerat? ::)
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 nov-07 kl 08:36 »
Bara en liten kommentar om att sära på getterna på natten: Mina två getter verkar uppskatta varandras sällskap som mest under just natten då de gillar att kura ihop sig mot varandra när de sover för att värma varandra.(?)

Suzniz

« Svar #9 skrivet: 30 nov-07 kl 17:39 »
Mina getter stångas och bråkas så jag är tvungen att ha dem isär på natten. De har 3 bås med en gammalt spjälsängsgaller mellan en och e´tt gammalt takräcke mellan den andra. Då ser de varandra och har sällskap hela tiden.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 4 användare (1 dolda)
DaisyMalone, Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser