Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  miljövänligt alternativ till lack på inomhuspanel?  (läst 4333 gånger)

Chester

• Gäst
miljövänligt alternativ till lack på inomhuspanel?
« skrivet: 19 nov-07 kl 09:38 »
Jag ska sätta bröstpanel i köket och hade först tänkt att lacka den men det känns inte så bra när jag får tänka efter. Dels luktar lacken mycket när man målar med den och det är ju inte precis nyttiga ångor och dels känns träet inte så levande med en hård lackyta på. Dessutom belastar lacken miljön, vilket jag inte vill.

Har ni något förslag på ett miljö och hälsovänligt alternativ som låter träet andas och som gör ytan mer levande? Funderar på olja eller vax eller såpa? Funkar det? ytan behöver ju tåla både barn och djuroch rengöring. Vilket är bäst ur miljösynpunkt?

jenses

• Gäst
Re:miljövänligt alternativ till lack på inomhuspanel?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-07 kl 09:57 »
Linoljefärg är ett beprövat och miljövänligt "träskydd".
Du hittar här massvist med trådar som handlar om just detta: linoljefärg.
Pröva sökfunktionen......

Pianja

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 nov-07 kl 11:23 »
Linoljemålad bröstpanel är snyggt. :)
Vill man nu ha det "trärena" finns det vattenbaserad lack. (Personligen är jag lite allergisk mot bastukänslan som trärent ger.) Hur miljövänlig den är vet jag inte, men den luktar inte illa. Vi lackade köksgolvet med sådan på ett ställe jag bodde förut. Lättarbetat och fint resultat, även om jag nu när jag får välja själv hellre hade gjort skurgolv av det nya köksgolvet.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 19 nov-07 kl 21:07 »
Linoljefärg är nog mest "barntåligt" annars är ju äggoljetempera ett alternativt, vet dock inte hur "barntåligt" det är. Är liksom Pianja allergisk mot bastupanel.   :P  Men, vax kan kanske vara ett alternativ? Fast jobbigt om det är större ytor.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kolaren

« Svar #4 skrivet: 19 nov-07 kl 21:18 »
Bara linolja kanske?

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 nov-07 kl 22:10 »
Halaj!

Jag har inga åsikter om vax eller såpa, men däremot linolja.
Om du penslar kallpressad olja härdar den aldrig riktigt ordentligt, och du kommer alltid att ha en flottig yta som kletar av sig på kläder od.
Kokt linolja härdar, men den tarvar en utspädning med terpentin för att sugas in ordentligt i träet. Och nu snackar vi stank! Och med den fräna lukten kan jag inte tänka mig att terpentin är miljövänligt.
Sedan finns det väl kinesiska träoljor och annat, men jag tror att det är lösningsmedel i dem också.

Jag håller med Pianja, att vill du har trärent så är kanske det bästa vattenbaserad oljelack.
Sedan gillar inte heller jag bastuvibbarna som trärent ger på en så stor yta.
Samtidigt tycker jag att träets ådring ger liv åt väggen så som en täckfärg inte kan göra.

Därför gick jag en medelväg med min egen bröstpanel i köket.
Panelen är betsad med en vattenbaserad bets. Och sedan lackad med lösningsmedelburen lack.
Jag har postat suddiga bilder på den här på forumet.
Panelen är furu. Jämför med kökssoffan som är trären lackad furu.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=66;action=display;threadid=27617

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 nov-07 kl 22:58 »
Tunn linoljefärg blir laserande och snyggt. Terpentin luktar gott, ja. Inte så nyttigt. Lågaromatisk lacknafta är ofarligare.

Chester

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 nov-07 kl 08:43 »
tapio: Jädrars vad snyggt! Helt klart ett bra alternativ för mig  ;D

Tack för alla bra svar! Terpentin är nog inte att fundera över då vår dotter sover i pigkammaren brevid köket och jag vill inte att hon ska ligga och sniffa terpentin doft på natten. Kladdig olja låter inte heller så bra  :-\ Hmm... får fundera på detta med bets...

kolaren

« Svar #8 skrivet: 21 nov-07 kl 21:33 »
Kunde det inte vara en idé att olja/måla/lacka panelen innan du sätter upp den? Någon annanstans, för att slippa lukten, och så blir hela brädorna täckta så det inte lyser vitt i sponten ifall de torkar isär.

Chester

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 nov-07 kl 07:05 »
jo det kunde vara en idé...Att jag inte har tänkt på det.. :-[

Tapio

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 24 nov-07 kl 20:34 »
tapio: Jädrars vad snyggt! Helt klart ett bra alternativ för mig  ;D

Halaj!

Tack för komplimangen!  :)

Tänk bara på att om du bestämmer dig för att betsa så måste du ha något skydd på träet också.
Betsen färglägger bara och utgör inget skydd.
Jag valde högglansig lack just för att jag inbillar mig att det är lätt att torka av.
Jämför med att försöka torka rent ett frostat glas med ett vanligt.
Smuts biter inte på samma sätt på det blanka glaset.
Högglans kan tyckas kännas kallt, men samtidigt får ytan ett djup som är väldigt vackert.
Jag blev positivt överraskad, för det hade jag inte väntat mig.

Angående bets.
Bets kräver lite känsla när det läggs på. Man måste liksom vara bestämd vid strykandet.
Det är mänskligt att vela, men här straffar det sig. Dutta går inte.
Stryk alltid längs med träfiberriktningen.
Öva gärna lite på en planka först. Lägg också på ditt valda träskydd på. Betskulören ändras med den. Tro mig.

//T

wikhall

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 nov-07 kl 14:28 »
Ottossons Färgmakeri gör den bästa linoljefärgen i Sverige i mitt tycke

www.ottossonfarg.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare
Dha87, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser