Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammalt fårskinn....  (läst 9135 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
gammalt fårskinn....
« skrivet: 18 nov-07 kl 22:14 »
Min mamma har ett fårskinn,ett gammalt,som är från ett av våra tackor som fanns när jag var liten. ;)
Skinnet har nu torkat ordentligt och mamma har haft det sittande på väggen i alla år, när hon nu skulle sätta upp det igen så vart det helt torrt(alltså på baksidan),det spricker upp när hon skall fästa det på väggen.
Finns det något hon kan göra?
Sa till mamma att jag skulle fråga er här på alternativ-ni e ju himla duktiga här!!! :D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:gammalt fårskinn....
« Svar #1 skrivet: 26 nov-07 kl 00:55 »
Jag skulle nog ta och fukta med vatten så det är genomfuktat och därefter fetta in det. Eftersom det kan vara svårt att veta hur det är behandlat/garvat innan så ta det försiktigt i bearbetningen och ingnuggningen av skinnet, se i Lotta Rahmes böcker om garvning och skinnberedning finns på bibliotek eller i bokhandeln.
Lycka till!
Har själv ett getskinn jag borde göra samma sak på, sömmarna rasar för detär för torrt.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

tittut

• Skåne
SV: gammalt fårskinn....
« Svar #2 skrivet: 20 jan-09 kl 20:00 »
Jag har med ett gammalt fårskinn som jag haft sen jag var liten som har blivit riktigt torrt! vad för fett är bäst att fetta in det med?

Wynja

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 20 jan-09 kl 20:22 »
Såg någon som behandlade sitt skinn med grishjärna nån gång per år. Kanske kan vara nåt?  ???

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 20 jan-09 kl 21:25 »
Minkfett kanske?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 21 jan-09 kl 14:48 »
Riktigt fin olivolja går bra det med.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

kison

« Svar #6 skrivet: 23 jan-09 kl 23:10 »
prova lanolonåterfettning....  man använder deet för att återfetta ullgarn med...finns att köpa på magasin du nord  i Umeå  dom har postorder

Luffsen

• -
« Svar #7 skrivet: 25 jan-09 kl 16:29 »
Jag mjukgjorde ett rävskinn med oparfymerad handkräm från apoteket jag... man har på LITE, för annars kan man kladda ner hårsidan med handkräm, och det är ju inte meningen... men det skinnet var inte knastertorrt när jag började.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 25 jan-09 kl 16:44 »
allt fett funkar bra, hjärna är alltid bäst  ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Musse

« Svar #9 skrivet: 08 feb-09 kl 01:20 »
Om du ska prova med lanolin så kan du beställa det på apoteket, det gjorde jag för en del år sedan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 3 användare (1 dolda)
KajsaAnka, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser