Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite frågor ang husrenovering.  (läst 4843 gånger)

Neiklot

• Gäst
Lite frågor ang husrenovering.
« skrivet: 16 nov-07 kl 22:59 »
Tjenare!
Drog väck nålfiltsmattan uppe i sovrummet och hittade världens trägolv.
Gammalt och hyffsat helt (saknades dock en bräda längst in mot väggen, denna var ersatt med en ny). Även en gammal blyplåt låg kvar, där "lillkaminen" stått.

En av mina frågor är nu: Är det lönt att slipa och olja in detta gamla golv?
Eller ska jag köpa helt nytt brädgolv och lägga in?
Och isåfall, ska jag isolera det tomrum som är mellan golvbrädorna och taket i rummet under?

Vill helst slippa lägga in parkett eller dyl. Tycker inte det är lika charmigt.
(Gammalt torp)

Murstocken inne i huset: Vad för färg kan man måla med på den?

Och: Går det att montera en rickepump (modell mindre) inomhus utan att brunnen ligger direkt under köket?
Och hur gör man detta isåfall.
(Avstånd till brunnen från huset är ca 100m)

Och så funderar jag ändå på att fixa ny brunn.
Går det att ha en djupborrad brunn även om man inte har någon ström?
(Kanske det går att driva med någon annan elförsörjning, tex. solceller? litet vindkraftverk?.. ?)

Det var det hela för denna gången.

Trevlig helg!

/Neiklot
(Som numera (just nu) bor i - tada -.. Lägehet!)

« Senast ändrad: 06 feb-08 kl 10:58 av Neiklot »

kolaren

Re:Lite frågor ang husrenovering.
« Svar #1 skrivet: 16 nov-07 kl 23:17 »
Hej!
Min första fråga: är det ett skurgolv? Det kenske räcker med en rengöring...? (Patinera den nya brädan är väl lätt fixat)

Isolera? Tja vad har du för värmesystem? Det kanske blir väl kallt i sovrummet om inte värmen kan ta vägen genom taket? Men har där stått en kamin har du ju skorstenen som värmer lite ändå. Att lyfta golvet bara för att lägga i ljudisolering känns väl annars lite onödigt.

Jag har målat många (putsade) skorstenar med vanlig tak/väggfärg, fast helmatt, tycker det passar bäst och den verkar tåla värmen bara den får torka ordentligt innan man eldar på.

Verkar fint, alltså inte sönderrenoverat, torp!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 16 nov-07 kl 23:50 »
Ja, det är lönt att göra i ordning det trägolvet som ligger där. Nu verkar det ju ganska ok men, om det är riktigt risigt så kan du ju alltid måla det. Blir garanterat snyggare än ett nytt  :). Jag hade alltså skippat att isolera också.

Vi har målat vår murstock med vit limfärg. Det funkar bra och är snyggt. Är man lite händig kan man blanda till egen.

Pump- och brunnsfrågorna kan jag inte hjälpa dig med. Hoppas du inte behöver bo alltför länge i lägenheten nu då.  ;) Torpet låter som ett mysigt ställe.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 17 nov-07 kl 00:17 »
Hej Neiklot, inte ofta du är här numera.  ;)

Slipa gamla golv brukar dom avråda från, det är en synd från samma tid som då man brukade avluta möbler.
Behåll golvet som skurgolv om det går,
det passar mycket bättre ihop med ett gammalt hus än ett slipat, klarlackat golv.

Finns det fläckar på golvet kan du prova ett recept från Gysingekatalogen:

Börja med att skura golvet med såpa och kallvatten.
Blanda sen, medan golvet fortfarande är fuktigt:

1 del konc (30%) ammoniak

1 del konc (30%) väteperoxid

2 delar vatten

Pensla lösningen på fläckarna.
Låt stå en stund tills fläckarna börjar "koka" på ytan. Låt det "koka" färdigt.
Skölj noga med kallt vatten.
Tillsätt lite ättiksprit i sista sköljvattnet för att stoppa den kemiska reaktionen.
Låt torka.
Ev upprepa behandlingen.

Finns väl ingen anledning att bryta upp ett fint innergolv för att isolera, om båda våningarna är uppvärmda?

Murstocken kan du måla på traditionellt vis med limfärg.

Rickepump funkar bra till grävd brunn, det har jag själv sett.
100 meter till brunnen är rätt långt, men det viktigaste är att det inte är för stor höjdskillnad mellan vattenytan i brunnen och pumpen i huset.
Mer än 6-7 meter funkar nog inte.
Och så ska du ha en sil med backventil på slangen i brunnen.
Du får väl prova först utan att installera, om en sån pump klarar den lyfthöjd du behöver.

Djupborrad pump förutsätter nätström så vitt jag förstår, med de pumpar som vanligtvis används.
Solceller och små vindkraftverk har inte tillräcklig effekt.
« Senast ändrad: 17 nov-07 kl 00:19 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

trädman

« Svar #4 skrivet: 17 nov-07 kl 22:07 »
Om golvet är väldigt lappat och lagat, fullt av spikhål från eventuell masonite el dyligt är målning ett alternativ som jag har goda erfarenheter av. Det blir också lättstädat. Har golv målade med både traditionell linoljefärg och "modern" golvfärg. Båda ser bra ut, lite olika karaktär och linoljefärget torkar långsammare.

När det gäller handpumpar har jag inga egna erfarenheter, men i ett av mina förfäders hus fanns en handpump i köket och den brunnen låg nog ungefär 50 m från huset "rörvägen"

Jag har för mig att jag sett lågspänningspumpar för djupborrade brunnar hos legoelektronik (www.legoelektronik.se). Det bör gå att ha en handpump även för en djupborrad brunn på samma sätt som vindhjulspumparna pumpar ur djupa borrhål. Dock kan det bli lite bökigt att ha pumpen i köket. Eftersom det är en kolvpump och man förlänger själva stången som drar kolven är det enklast att ha pumpen rakt ovanför borrhålet.
Ett vindhjul och en högt belägen vattenbehållare kan ju vara ett alternativ. Dessutom mycket vackert (http://www.aermotorwindmills.com/, den klassiska versionen tillverkas också i Kina till betydligt lägre pris)

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 nov-07 kl 10:15 »
Golvet är inte lappat alls borsett från brädan in mot väggen som ligger in mot väggen.

Hur vet jag om det är ett skurgolv eller inte?
Allt jag kan se med mina ögon är ett brädgolv. :)

Värmesystemet nu är en kamin i vardagsrummet.
Vedspis ska in i köket och så har jag lite framtida lösningar på gång.
Vill inte bygga sönder torpet heller.

(Torpet är 30vkm + övervåning. Och så utedass, såklart.)

Det räcker i dagsläget och om man inte kräver 25grader på övervåningen så behöver man inte elda dygnet runt heller.  :-[
Taket är inte isolerat alls, vilket ska göras nästa år samt att jag då ska tilläggsisolera huset.
Det ska även sägas att ovanför kaminen nere finns ett hål upp till sovrummet som min morfar har gjort - för att värmen bättre ska ta sig dit hän.

« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 15:51 av Neiklot »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 18 nov-07 kl 22:54 »
Ett skurgolv är inte behandlat på något sätt mer än att det är just såpskurat. Alltså inte lackat, vaxat eller målat. Ytan på ett skurgolv blir mer len ju äldre och mer skurad den blir.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 19 nov-07 kl 12:30 »
Skurgolv: Breda brädor, ibland olika bredd. Oftast över 2 cm tjocka. Noga med skarvar och anslutningar till väggarna.
Underlagsgolv: Smala brädor (ca 7-10 cm). Alla lika. Ofta under 2 cm. Inte så noga med spikar och skarvar.

Skurgolv är det mer klassiska golvet som fanns med fram till 1920-30 talet (kan alltid variera +-20 år). Därefter la man in underlagsgolv som är som råspont eller slätspont (de sitter ihop med varandra). Avsikten var att de skulle ligga under en linoliummatta eller liknande och avsikten var inte att man skulle se träet.
Idag tar man gärna fram även underlagsgolv, slipar och lackar. Trägolv som trägolv...

Jag gillar riktiga skurgolv - men det är snyggt, lättskött och slitstarkt med lackade underlagsgolv.

ES

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #8 skrivet: 19 nov-07 kl 21:09 »
Problemet med lackade furu eller grangolv är att det blir lätt tryckmärken i dem som inte vill gå tillbaks som de oftast gör på ett skurgolv när man skurar dem.

/Bladh

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 20 nov-07 kl 13:46 »
Frågan är väl snarast om du kan få den lyster och kvalitén på ett underlagsgolv om du behandlar det som skurgolv. Visst är lacken känsligare men ett underlagsgolv som är obehandlat kommer nog se tråkigt ut (eftersom det inte var meningen att det skulle synas).
Ett förslag är att se om det blir någon fason på det om du skurar det. Annars är det ju bara att slipa och lacka!

Lycka till!
ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser