Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekofiber  (läst 4780 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Ekofiber
« skrivet: 14 nov-07 kl 09:01 »
Hallå! Vi ska isolera vinden hemma, och velar lite mellan vanlig glasfiber (som skulle bli ca 2000 kr billigare) eller ekofiber. Jag har fått för mig att ekofiber skulle vara bra, men...

Vad ÄR egentligen bäst? Impregnerad ekofiber låter ju inte så himla miljövänligt heller, eller nyttigt för oss som ska bo där.

Har ni nån koll på detta? För- o nackdelar med de olika materialen?

wikhall

• Gäst
Re:Ekofiber
« Svar #1 skrivet: 14 nov-07 kl 09:09 »
Det handlar om inblåsning alltså? Inte isolera med skivor?
För då rekommenderar jag absolut isolina (www.isolina.com) 15 cm, högt u-värde, helt miljövänligt.

Ekofiber kan vara lite dyrt, kolla upp termoträ om någon leverantör finns i din närhet (www.termotra.se)

Undvik mineralull, den innehåller polyuretan som bindemedel. Detta avger isocyanater vid 160 graders uppvärmning. Snacket är förvisso sant om att den inte brinner men röken blir dödlig vid brand...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #2 skrivet: 14 nov-07 kl 13:30 »
Japp, vi tänkte se till att det blir sprutat upp på vinden och just nu lutar vi åt ekofiber, men av egentligen ingen speciell anledning.

finns det något om isolina på svenska, för tyvärr är inte finska min starka sida.

Men finns det några för/nackdelar med det ena eller det andra om man antar att det INTE kommer att brinna?? För den mesta tiden man bor så kommer det förhoppningsvis inte att brinna ;).
« Senast ändrad: 14 nov-07 kl 13:31 av Jullan »

wikhall

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 nov-07 kl 14:43 »
På isolinas websida finns det en svensk variant, jag har läst den på svenska.

http://www.isolina.com/se/default.cfm

Jag får tillägga att jag köpte från Claessons Trätjära i Göteborg (www.claessons.com) via vår lokala byggnadsvårdsbutik Hus Till Hus i Alingsås. Kolla upp om det finns någon byggnadsvårdsbutik lokalt i din närhet... det kan dom nog greja.

Annars låter det definitivt som termoträ vore grejen för er...
« Senast ändrad: 14 nov-07 kl 14:44 av wikhall »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #4 skrivet: 15 nov-07 kl 08:35 »
Guba: Ja, vår vind är också isolerad av några cm sågspån. Hoppas det kommer märkas skillnad för oss också när vi isolerat. Visserligen är det skönt att det är lite svalt i sovrummet, men nån måtta får det vara. ::)

Träfiberisolering, är det det samma som sånt här "ekofiber" eller vad det nu heter som är gammalt tidningspapper??

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 15 nov-07 kl 11:28 »
Den här träfiberisoleringen är den flamskyddad på något sätt? Skulle man kunna fylla på med torv eller kutterspån istället om det redan ligger där? Har för mig att jag läst något om att blanda kalk i kan det stämma? Är det i så fall mot möss eller något annat?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 15 nov-07 kl 13:34 »
Den här träfiberisoleringen är den flamskyddad på något sätt? Skulle man kunna fylla på med torv eller kutterspån istället om det redan ligger där? Har för mig att jag läst något om att blanda kalk i kan det stämma? Är det i så fall mot möss eller något annat?

Träfiberisolering och liknande brukar vara behandlad med borsyra/Borax som brandskyddsmedel.
Klarrt att du kan fylla på med kutterspån istället, beprövat men inte lika brandsäkert.
Men har du inga elledningar på vinden så är risken att en brand startar där rätt minimal.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

wikhall

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 nov-07 kl 15:49 »
Läs själva:

http://termotra.se/filer/Dokument/brandbroschyren.pdf

Enda nackdelen med detta är att det är lite glest mellan
återförsäljarna. Vi hade en lokalt i Alingsåsområdet, han lade ner verksamheten. Fick höra att den närmaste fanns i Oslo (!)

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 15 nov-07 kl 16:23 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jepsson, Meja

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser