Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderstat till häst  (läst 9162 gånger)

Falin

• -
Re:foderstat till häst
« Svar #20 skrivet: 20 nov-07 kl 09:51 »
Det finns viktmåttband att köpa för en billig peng, men jag har inte använt nåt själv så jag vet inte hur tillförlitliga de är. De kanske kan ge en hint i rätt riktning i alla fall.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Re:knapplån
« Svar #21 skrivet: 20 nov-07 kl 17:18 »
Kan du inte lägga in dina hövärden, ts, mängd den nu äter, viket arbete den gör, vilken dräktighetsmånad den är i, vikt etc så lovar jag att försöka göra ett försök.

oki ..protein 12,, ts 84 enegi 6.9
det ena stoet är 7 år 142cm 520 kilo , dräktig 40 dygn , och fet , arbetar inte o går på lösdrift.

Det andra stoet är 14år 148cm och tunn , går på lösdrift , arbetar inte.
Har selen brist enl vet.
Bägge är grova tinkerhästar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #22 skrivet: 20 nov-07 kl 21:58 »
Vad har du för kalcium,fosfor,magnesium på fodret så kan du få en ännu mer komplett?
Vad är vikten på den andra hästen?
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 21:59 av Sar »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #23 skrivet: 20 nov-07 kl 22:08 »
För skojs skull körde jag in dina värden i hippocampus program på föreslagna 5 kg och det sparkade bakut direkt
BERÄKNINGSRESULTAT 1, > 3 år 2007-11-20

Detaljerat behov för din häst

Ämne Underhåll Arbete Dräktig/digiv Klimat Summa
Grovfoder-Ts 5.0       5.0
MJ 55.5 0.0 0.0 5.6 61.1
Pr 333.1 0.0 0.0   333.1
Ca 22.2 0.0 0.0   22.2
P 13.9 0.0 0.0   13.9
Mg 8.3 0.0 0.0   8.3
Se 1.0 0.0 0.0   1.0

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.0 4.2 - 16.0 %Du fyller inte minibehovet och bör öka grovfodergivan för att minska risken för bla kolik och beteendestörningar.

MJ 61.1 34.5 - 43.5 %Din häst får mindre energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.

Pr 333.1 60.0 - 82.0% Du har ett grovfoder med lågt proteininnehåll. Det behöver inte vara ett problem om du har en vuxen häst (> 3 år) med god aptit. Prova i första hand att öka grovfodergivan eller komplettera med luzern och i andra hand med att ge proteinrikt kraftfoder.

Se 1.0 0.0 - 95.8 %Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

Så du kan inte ha fyllt i rätt. Jag återkommer med en modifierad foderstat men skulle ha hjälp av komplettering ifråga om ca,p,mg och se så att det blir så korrekt som möjligt.
Vad ger du för mängder och sorters foder idag? Är det ngt speciellt märke du föredrar?
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 22:09 av Sar »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 20 nov-07 kl 22:39 »
Vad har du för kalcium,fosfor,magnesium på fodret så kan du få en ännu mer komplett?
Vad är vikten på den andra hästen?
dom värdena har jag inte tyvärr ..
Jag vet inte exakt men ca 350kilo kanske.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vildvittra

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 21 nov-07 kl 18:58 »
oki ..protein 12,, ts 84 enegi 6.9
det ena stoet är 7 år 142cm 520 kilo , dräktig 40 dygn , och fet , arbetar inte o går på lösdrift.

Det andra stoet är 14år 148cm och tunn , går på lösdrift , arbetar inte.
Har selen brist enl vet.
Bägge är grova tinkerhästar.

Nu har du ju redan folk som hjälper dig att räkna så jag ska inte förvirra dig ytterligare, men med en titt på dina värden här uppe och det faktum att du har en dräktig häst kan jag säga direkt att det kommer att vara jättesvårt (omöjligt) att ge din häst tillräckligt med protein.
Innehåller höet verkligen bara 12 g smältbart råprotein? Och är det per kg ts eller per kg foder? Viktigt att veta för den som räknar.

Det är tyvärr alldeles för dåligt med protein till en dräktig häst som behöver massor av protein i slutet av dräktigheten (de sista tre månaderna framförallt). Mitt råd är (om siffrorna ovan stämmer) - byt hö! Du kommer att tjäna på det genom att slippa massor av kraftfoder + att du är säker på att hästen mår bra och fölet utvecklas som det ska.
Hur vet veterinären att hästen har selenbrist? Har tester gjorts? Jag skulle tro att hon/han menar att du måste ge selen eftersom dräktiga hästar alltid behöver mer selen och det är väldigt viktigt för fosterutvecklingen. Be om recept på Tokosel eller liknande, ges en gång i veckan och är smidigt. Du kan inte få tillräckligt med selen genom fodret,  detta pga att vi har väldigt selenfattiga jordar i Sverige = höet innehåller väldigt lite.

Lycka till/
Vildvittra
« Senast ändrad: 21 nov-07 kl 18:59 av Vildvittra »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 21 nov-07 kl 21:43 »
Nu har du ju redan folk som hjälper dig att räkna så jag ska inte förvirra dig ytterligare, men med en titt på dina värden här uppe och det faktum att du har en dräktig häst kan jag säga direkt att det kommer att vara jättesvårt (omöjligt) att ge din häst tillräckligt med protein.
Innehåller höet verkligen bara 12 g smältbart råprotein? Och är det per kg ts eller per kg foder? Viktigt att veta för den som räknar.

Det är tyvärr alldeles för dåligt med protein till en dräktig häst som behöver massor av protein i slutet av dräktigheten (de sista tre månaderna framförallt). Mitt råd är (om siffrorna ovan stämmer) - byt hö! Du kommer att tjäna på det genom att slippa massor av kraftfoder + att du är säker på att hästen mår bra och fölet utvecklas som det ska.
Hur vet veterinären att hästen har selenbrist? Har tester gjorts? Jag skulle tro att hon/han menar att du måste ge selen eftersom dräktiga hästar alltid behöver mer selen och det är väldigt viktigt för fosterutvecklingen. Be om recept på Tokosel eller liknande, ges en gång i veckan och är smidigt. Du kan inte få tillräckligt med selen genom fodret,  detta pga att vi har väldigt selenfattiga jordar i Sverige = höet innehåller väldigt lite.

Lycka till/
Vildvittra

Det stoet är inte dräktigt o ja tester är gjorda.
Ja jag upptäckte att jag har pisshö EFTER att vi hade köpt det ??!!
mm jag ska leta nytt hö. Blää ...inte kul...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #27 skrivet: 21 nov-07 kl 23:21 »
Jaa du, höet är inte bra, speciellt inte för någon dräktig.
Jag har bara hunnit räkna på den första hästen (snabbt överslag) men jag räknade på att hon väger 500 kg, att det är vinter och jag satte henne som normal i hullet (dräktiga ston får gärna vara rätt "hulliga")

Det är väldigt svårt att råda dig ang- mineralfoder då jag inte har några siffror att räkna med förutom smrp och energi. Klart är i alla fall att du måste ge tillskott av selen (detta är speciellt viktigt för muskelutvecklingen av fölet)
Tokosel köper du på apoteket, du behöver inte recept.
För häst ger du 1 doseringsmått per vecka till 400 kg kroppsvikt, i samband med utfodring (varje doseringsmått på 11 g innehåller ca 4,4 mg selen) så när du har en tyngre häst får du ge mer. Ger du sedan ett mineralfoder som innehåller selen så räknar du av det på tokoselgivan. Det är viktigt att du inte överdoserar då selen kan förgifta hästen.

Jag vet inte hur mycket mat du får i hästen men jag räknade på att du skulle ge henne 8 kg hö, 1 lucernpellets (ges uppblött, räknas som grovfoder) samt 0,5 kg krafft protein. Då ligger du snäppet över protein och energi vilket jag tycker att man gott kan göra på ett dräktigt sto. Är det dock så att hon reagerar på energiöverskottet med att bli tokfet så får man göra ett nytt överslag.

Men det bästa är att få tag på ett bra hö så att kvoten kan bli bättre. Här landar du på 5,25 och dräktiga ston vill man oftast ha minst på en kvot på 6 i början av dräktigheten och gärna upp till 8.
Köper du nytt hö bör du se till att få alla siffror på analysen för att kunna köpa ett mineralfoder som verkligen passar (om det överhuvudtaget behövs!)

Någon annan får också gärna göra en beräkning för kontroll så att jag inte missat något och för att minska risken för felaktiga råd.
Jag ska räkna på den andra hästen så snart jag får lite tid över.
Hoppas jag kunnat hjälpa dig på något sätt.
Hälsningar Sarah

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #28 skrivet: 22 nov-07 kl 21:10 »
Jag har justerat upp vikten till 450 på häst nr 2, jag har svårt att tro att hon väger så lite när hon är av tinkerras och så pass hög. Jag har räknat med lösdrift och tillägg för vintern.
Henne bör du ge ett mått tokosel per vecka.
Jag skulle ha gett henne 8 kg hö, 1,5 kg lusernpellets samt 0.5 kg krafft protein. Då ligger hon bra i värdena. Visar hon tecken på att vilja äta mer hösilage är det bara att vräka på eftersom hon är mager.
Lycka till med dina hästar!
Har du sedan möjlighet att ge exakta vikter och alla värden på höet så kan jag göra nya beräkningar där vi får koll på kalcium/fosforkvot, om hon får i sig nog magnesium etc.
Hennes kvot ligger på 5.65 vilket är godtagbart men jag hade gärna sett att den varit högre, det behöver du troligtvis ett nytt hö för att klara.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 23 nov-07 kl 13:02 »
Jaa du, höet är inte bra, speciellt inte för någon dräktig.
Jag har bara hunnit räkna på den första hästen (snabbt överslag) men jag räknade på att hon väger 500 kg, att det är vinter och jag satte henne som normal i hullet (dräktiga ston får gärna vara rätt "hulliga")

Det är väldigt svårt att råda dig ang- mineralfoder då jag inte har några siffror att räkna med förutom smrp och energi. Klart är i alla fall att du måste ge tillskott av selen (detta är speciellt viktigt för muskelutvecklingen av fölet)
Tokosel köper du på apoteket, du behöver inte recept.
För häst ger du 1 doseringsmått per vecka till 400 kg kroppsvikt, i samband med utfodring (varje doseringsmått på 11 g innehåller ca 4,4 mg selen) så när du har en tyngre häst får du ge mer. Ger du sedan ett mineralfoder som innehåller selen så räknar du av det på tokoselgivan. Det är viktigt att du inte överdoserar då selen kan förgifta hästen.

Jag vet inte hur mycket mat du får i hästen men jag räknade på att du skulle ge henne 8 kg hö, 1 lucernpellets (ges uppblött, räknas som grovfoder) samt 0,5 kg krafft protein. Då ligger du snäppet över protein och energi vilket jag tycker att man gott kan göra på ett dräktigt sto. Är det dock så att hon reagerar på energiöverskottet med att bli tokfet så får man göra ett nytt överslag.

Men det bästa är att få tag på ett bra hö så att kvoten kan bli bättre. Här landar du på 5,25 och dräktiga ston vill man oftast ha minst på en kvot på 6 i början av dräktigheten och gärna upp till 8.
Köper du nytt hö bör du se till att få alla siffror på analysen för att kunna köpa ett mineralfoder som verkligen passar (om det överhuvudtaget behövs!)

Någon annan får också gärna göra en beräkning för kontroll så att jag inte missat något och för att minska risken för felaktiga råd.
Jag ska räkna på den andra hästen så snart jag får lite tid över.
Hoppas jag kunnat hjälpa dig på något sätt.
Hälsningar Sarah

snällt att du tar dej tiden att hjälpa till.
Att hon lär bli tokfet räknar jag med :s
hon är redan tokfet på detta pisshö o då käkar hon 10kilo per dag .
Hur mkt hon kan få i sej ...ja jag har sett henne äta 35kilo hö på ett dygn en gång , besvarar det din fråga ?
Hon är ett riktigt kallblod *S*

Det här med selen tycker jag är skitsvårt ..läskigt att man kan förgifta hästen ju !

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #30 skrivet: 23 nov-07 kl 13:07 »
Jag har justerat upp vikten till 450 på häst nr 2, jag har svårt att tro att hon väger så lite när hon är av tinkerras och så pass hög. Jag har räknat med lösdrift och tillägg för vintern.
Henne bör du ge ett mått tokosel per vecka.
Jag skulle ha gett henne 8 kg hö, 1,5 kg lusernpellets samt 0.5 kg krafft protein. Då ligger hon bra i värdena. Visar hon tecken på att vilja äta mer hösilage är det bara att vräka på eftersom hon är mager.
Lycka till med dina hästar!
Har du sedan möjlighet att ge exakta vikter och alla värden på höet så kan jag göra nya beräkningar där vi får koll på kalcium/fosforkvot, om hon får i sig nog magnesium etc.
Hennes kvot ligger på 5.65 vilket är godtagbart men jag hade gärna sett att den varit högre, det behöver du troligtvis ett nytt hö för att klara.
Hon var hemskt mager när hon kom till mej .
Det sticker fortfarande ut höftben och ryggrad med en rund mage har nu visat sej.
Jag köpte en burk på granngården med selen och e vitamin ,, men doseringen är skitluddig ju :s jag kanske har överdoserat ....måste ringa företaget o kolla.
Det jag ger henne nu är 10kilo hö (ej hösilage) 1liter svarthavre+1liter kraft grov+1liter uppblött betfor+4dl solrosfrön , morgon o kväll.

Norrsken

• -
« Svar #31 skrivet: 23 nov-07 kl 13:07 »
Tokfet eller ej.. Att få upp proteinet är rätt grundläggande.. Hästar kan lägga på hullet med "pisshö" om det är energi i det. Det hände till och med med min svårfödda halvblodsvallack. Men han föll ur ordentligt i muskulaturen, och fick ont i ryggen vid minsta ansträngning (på den hästen ett tydligt tecken på att det är lite protein). Lucern är ett bra foder om man behöver öka på proteinet. Soja kan också bli nödvändigt. Det är ju itne alltid så lätt att byta hö om man redan har köpt.. Men att komma upp i protein är ju nödvändigt om du har en dräktig häst, fet eller ej.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #32 skrivet: 23 nov-07 kl 15:43 »
Hon var hemskt mager när hon kom till mej .
Det sticker fortfarande ut höftben och ryggrad med en rund mage har nu visat sej.
Jag köpte en burk på granngården med selen och e vitamin ,, men doseringen är skitluddig ju :s jag kanske har överdoserat ....måste ringa företaget o kolla.
Det jag ger henne nu är 10kilo hö (ej hösilage) 1liter svarthavre+1liter kraft grov+1liter uppblött betfor+4dl solrosfrön , morgon o kväll.

Du får för lite protein ur den foderstaten när jag räknar och för mycket energi. Foder anges i kg så jag har räknat med 1 kg havre (vanlig), 1 kg krafft groov, 0.5 kg torr betfor.
Solrosfrön hittar jag inga värden för, varför ger du det?

Typiska hästar med proteinbrist brukar ha svag överlinje, vara omusklade och ha stor mage. Ska du ha överskott på något ska det hellre vara protein.  
I grooven är 0,4 mg selen tillsatt så det får du räkna av selengivan, jag tror dessutom att tokosel nog är billigare i längden än de som finns på granngården.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 23 nov-07 kl 16:55 »
Svarar er bägge här ist
jo jag vet ,, det är ju det när man redan köpt hö men som tur var tänkte jag mej för o bara tog in 400bal o jag har nog ca 170bal kvar av det nu ..dom ska få käka upp det o jag lägger till proteiner undertiden,,
däremot står jag o undrar om jag ska använda Luzern eller krafft protein ?
det är skitjävligt när man har två så väldigt olika hästar som bägge behöver proteiner ,, jag vill ju bara ha extra proteiner åt den feta men jag behöver ju "göda " upp den magra *S*

Solrosfrön är jättebra på vintern , hästarna får en fetare päls som blir jätte tjock och står emot kyla bra ..+ att skalen ger magen fibrar att arbeta med .
Mina hästar mår toppen av dom.
Väl värt att prova på tex tunnpälsade eller äldre hästar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #34 skrivet: 23 nov-07 kl 19:40 »
Du bör ge BÅDE lusern och krafft protein i de mängder jag räknade fram. Lusern är ett grovfoder (likställt m. hö) medan krafft protein är ett sorts kraftfoder (som havre men med mkt mer proteiner).
Lusernet (kraffts) ger 105 g smrp per kilo medan krafft protein ger 330.
Följ råden, skippa krafft grooven och havren. Solrosfröna har jag  ingen som helst erfarenhet av (ingen jag känner har någonsin använt det) men jag vet att det finns i vissa färdigfoderblandningar så det kan du antagligen fortsätta använda.
Jag skulle dock välkomna om du har någon innehållsförteckning eller om det finns ngn forskning på hästar och effekten av solrosfrön.

Norrsken

• -
« Svar #35 skrivet: 23 nov-07 kl 23:26 »
Lusern är ju precis som sar skriver ett grovfoder, och därför lämpligt som förstahandsval när man behöver öka proteinet. Lusern finns numera i pelletsform vilket är smidigt vid utfodring. Men, är höets proteinvärde riktigt lågt så kanske det inte räcker.. Det innehåller ju rätt mycket kalcium, vilket kan ge skev balans mellan kalcium och fosfor. Så man kan behöva komplettera med ett annat proteinfoder. Då är det väl krafft protein eller soya som står till buds.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

flansbackahult

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 24 nov-07 kl 11:40 »
krafft har en bra fodersida som kan ge vägledning

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #37 skrivet: 24 nov-07 kl 19:54 »
Solrosfröna har jag  ingen som helst erfarenhet av (ingen jag känner har någonsin använt det) men jag vet att det finns i vissa färdigfoderblandningar så det kan du antagligen fortsätta använda.
Jag skulle dock välkomna om du har någon innehållsförteckning eller om det finns ngn forskning på hästar och effekten av solrosfrön.

Jag vill modifiera mitt uttalande efter att jag hittat följande artikel om solrosfrön och salmonella.
http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200702/23/20070223135945_DD565/20070223135945_DD565.dbp.asp

Jag antar att det är solrosfrön du köper på Granngården o. likn. du använder och inte sådant du köper på Ica (som är betydligt dyrare).
Jag ser ingen anledning att fortsätta ge detta när det finns salmonellarisk (eftersom det inte är livsmedelhanterat), börjar du täcka hästens hela behov med en beräknad foderstat så kommer den automatiskt att få en fin hårrem och magen mår bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 3 användare (1 dolda)
donderboss, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser