Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullna juver  (läst 2257 gånger)

Suzniz

Svullna juver
« skrivet: 12 nov-07 kl 16:25 »
Min ena get Siri har ett svullet juver. Hon flyttade hit i september och förra ägarna sa att hon brukade ha det. Ibland är det mer svullet, ibland mindre. Hon har aldrig haft killingar och nu är hon 6 år så jag planerar inte att börja heller. Eller vad tror ni? Kan det lätta om hon får killing, eller blir det värre? Är hon för gammal för att få första killingen? Har frågat veterinären och han säger att det inte bör vara någon fara om hon inte är trött, hängig eller äter dåligt. Men jag tycker inte det ser bra ut. Någon som vet?
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Svullna juver
« Svar #1 skrivet: 12 nov-07 kl 22:09 »
Är hon svensk lant? Dom kan ibland få mjölk utan att ha killat. Har veterinären tagit mastitprov?

Suzniz

« Svar #2 skrivet: 13 nov-07 kl 16:40 »
Japp hon är Svensk lantras. Jaha, hade jag ingen aning om. Men vad konstigt att de kan få mjölk ändå! Nej inga prover vad jag känner till. Jag frågade veterinären om juverinflammation men han trodde inte hon hade det när hon verkade vara pigg och kry och åt ordentligt...
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #3 skrivet: 20 nov-07 kl 21:01 »
Kan min lappget åxå få mjölk fast hon bara är 10 mån?
Hon var svullen när hon flyttade hit.
Fast då var det ju det där jävliga med att få känna på juvret när hon är så skygg
ska ALLTID hantera mina killingar mycket....
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Isolde

« Svar #4 skrivet: 29 jan-08 kl 13:24 »
Precis som Gruff säger så kan vissa getter börja producera mjölk innnan de blivit dräktiga. Har haft 4 "killingar" som har haft svullna juver och mjölk långt innan de blivit betäkta. Hur vanligt det är vet jag inte men det förekommer.
Nyexaminerad 18årig djurskötare med 12års "erfarenhet" av kor och getter, nybliven kattägare:)

Peace

ManiacDarling

• Gäst
SV: Svullna juver
« Svar #5 skrivet: 01 feb-08 kl 17:02 »
Min get(svensk lantras) började producera mjölk i sitt juver självmant när hon var 1 år gammal. Jg troddde att det hade samband i hormonsvall pga att detta hände i samband med att hon fick en getkompis. Tidigare hade hon varit helt själv, men då hade vi varit och köpt en ny getkilling. En liten killing. Detta kanske framkallande "moderskänslor"?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1700 gäster, 2 användare
Lilla i, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser