Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort källardörren? /Var hitta metalldörr?  (läst 2878 gånger)

louise

• Gäst
Ta bort källardörren? /Var hitta metalldörr?
« skrivet: 10 nov-07 kl 15:53 »
Måste slänga allt organiskt materiall i min källare som är för fuktig. Trodde jag kunde lämna trädörren, men icke. Det växer nån jävla svamp på den och jag har panik över att det ska vara hussvamp. Dörren måste bara bort.

Så då undrar jag, kanske jag kan strunta i att ersätta den? Till källaren kommer man utifrån via en trappa som har "plåttakdörrar" och längst ner är alltså trädörren.

Kan plåtdörrarna räcka? (Ja, eller vad man nu ska kalla dem.) Just nu är de rätt så otäta i kanterna, inget gediget jobb.

På våren ska ju grund och källare vara tätt så att vårluften inte kommer in. Det är det jag funderar över, om det blir tillräckligt utan.

Alternativ två är att köpa en metalldörr, men var kan jag hitta en sån?

Eller tredje alternativet kan man väl säga är att göra iordning dörrarna ovanpå trappan ordentligt, så att de inte läcker. Kan det räcka?

Själva källaren använder jag inte. Det enda renoveringen där nere går ut på är att få ordning på fukten.

Filip Skräplund

Re:Ta bort källardörren? /Var hitta metalldörr?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-07 kl 16:34 »
På våren är luften torr, inte mycket som kan kondensera i källaren då.
Det är på sommaren luften är varmast och fuktigast.
I krypgrunder har man ibland problem med fukt på sommaren, men det är väl pga för dålig ventilation.
Jag tror det bästa för dig är att fixa god ventilation, med möjlighet att stänga till delvis på vintern så inte golven blir för kalla.
Kanske tilläggsisolera golven om dom är kalla.
Och se till så att inte ytvatten eller takvatten kan rinna ner i husgrunden.
En enkel nytillverkad trädörr borde räcka, är det lagom torrt så blir det ingen svamp.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 nov-07 kl 19:53 »
En trädörr går säkert bra när jag väl fått torrt, men det dröjer minst ett år till.

Och det är väl yt/regnvatten jag funderar på med den där källartak-dörren. Och om den är tillräckligt tät på vår/sommar.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 nov-07 kl 21:13 »
eller, alltså. Jag fattar inte vilken funktion dörren har. Det är väl det som är mina funderingar just nu.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 10 nov-07 kl 23:29 »
Om plåtdörren glipar lite på sidorna gör det inte så mycket, det ger bara bättre ventilation.
Huvudsaken är att den inte släpper igenom nederbörd ner i källaren.
Du ser ju om det regnar in genom dörren.
En provisorisk lösning kan vara att spika fast några takplåtar ovanpå dörren, det borde bli tätt nog.
Du måste lista ut varifrån fukten kommer, det är huvudproblemet.
Utan fukt ingen svamp.
Kan det vara att vatten från stuprören rinner rakt ner i backen och in under stugan?
Sånt kan bättras på genom att man avleder vattnet från stuprören med t ex tunnor med bräddavlopp som rinner ut en bit från huset.
Är det kallt fryser tunnorna men då kan man luta hängrännor från stuprörsutloppen och bort från huset.
Inte så snyggt men funktionellt.
Det kan också vara att huset ligger i en sluttning och att yt- eller grundvatten kommer in nära källargolvet.
Då måste det läggas ner dräneringsrör som avleder vattnet.
« Senast ändrad: 10 nov-07 kl 23:33 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 nov-07 kl 23:31 »
Nej men alltså, varifrån fukten kommer och vilka åtgärder jag ska göra har jag koll på. Detta med att ta bort källardörren är däremot nytt, det ingick inte i åtgärdsplanen.

kolaren

« Svar #6 skrivet: 10 nov-07 kl 23:40 »
Poängen med källaren är väl frostfritt på vintern och svalt på sommaren, så den där dörren i kombination med luckorna skapar ju en luftsluss.

Tror som Zeke att det räcker att byta dörr, kanske måla den nya med någon färg som  mögel inte gillar. Blir du av med fukten så ska det väl inte vara några problem.

Fast använder du inte källaren så kan det ju inte spela någon större roll om den är där eller inte.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 nov-07 kl 12:25 »
vad är en luftsluss?

Blomme

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 nov-07 kl 16:55 »
Du kan ju satsa på en luftavfuktare.
www.munters.se

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 11 nov-07 kl 17:04 »
vad är en luftsluss?

För att bättra på isoleringen i källare har man dubbla dörrar, annars fryser potatisen om vintern och ölen blir för varm om sommarn.
Men du ska ju inte använda källarn så du behöver i princip ingen innerdörr.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 nov-07 kl 17:11 »
Sällar mig till skaran som rekommenderar ny trädörr. Du vet ju redan vad du skall göra åt fukten. Bli av med den så kommer det inte att bli någon svamp.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 25 nov-07 kl 22:34 »
Fixa de yttre dörrarna hyggligt nu.
Spara undan eller ersätt de gamla med nya när du fixat fuktigheten.

Bara en fundering som skulle kunna räcka som provisorium: Skaffa lecablock med styrspår. Stapla (inget murbruk) stenarna för dörröppningen nu under vintern om du nu ändå inte ska in där...

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 2 användare
Jepsson, Meja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser