Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gnissla tänder  (läst 3829 gånger)

vårlök

gnissla tänder
« skrivet: 09 nov-07 kl 11:12 »
Hejsan alla griskunniga!
Jag har en minigris som gnisslar tänder ganska mycket. Vi har tre stycken ihop men jag tror bara att det är den ena som gnisslar. Brukar grisar göra det?
Alternativare i startgroparna

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:gnissla tänder
« Svar #1 skrivet: 09 nov-07 kl 14:08 »
Grisen kanske borstar tänderna med småsten. Det gör mina grisar. :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

purelyplatonic

« Svar #2 skrivet: 09 nov-07 kl 22:00 »
Jag har också en minigris som gnisslar tänder. yvärr så har jag inte listat ut varför men hon verkar må bra så det kan inte vara därför (hoppas jag).
Det är rätt så roligt atrt höra mina minigrisar när de sover, Åsa gnisslar tänder och Bulten snarkar. Det ekar nästan melan ladugårdvägarna ibland  ;D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 11 nov-07 kl 17:45 »
Jag har en minigris som gnisslar tänder ganska mycket. Vi har tre stycken ihop men jag tror bara att det är den ena som gnisslar. Brukar grisar göra det?

Magsår kan orsakas av flera olika saker, bland annat parasiter eller för lite grov foder alternativt för finmalet foder. Minigrisar är väldigt lättstressade och är de i en miljö där de blir stressade hela tiden kan de få magsår utav det med.
Symtomen är många, t.ex matvägran eller att de börjar gnissla tänder.
« Senast ändrad: 12 nov-07 kl 01:09 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vivi850528

• Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 jan-08 kl 13:13 »
Jag jobbar med grisar (stora) och när de gnisslar tänder är det ofta att de har lite att göra, t.ex. ingen halm att tugga på.
Prova att ge grisen ett vedträ eller något annat att tugga på. Slutar inte grisen gnissla tänder så kan det mycket väl vara något utav det som de andra har skrivit.
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 07:38 »
Jag upplever inte heller tandgnisslandet som något possitivt beteende.
Mina grisar gnisslar tänder när de är understimulerade, har en dålig dag, är trötta och kinkiga eller inte får göra som dom vill. ;)

Undernärda och magra grisar gnisslar mera än de i "normalhull"
(klart man blir på dåligt humör av att ständigt vara hungrig :P)

Magsår som nämdes tidigare kan också vara en orsak.
Ungdjur kan också gnissla när de håller på att tappa mjölktänderna.

Men ibland vet man inte varför, de bara gör det.
En del påstår att grisen gnisslar när den är glad och mår bra, men jag håller inte riktigt med där.
Då borde mina grisar gnissla hela tiden :-[ , för SÅ illa att bo hos mig är det inte. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

vårlök

« Svar #6 skrivet: 22 jan-08 kl 10:24 »
Hej och tack för svaren! Jag tror att jag kommit fram till att ledargrisen helt enkelt gnisslar tänder när maten inte kommer snabbt nog! De har alltid gott om hö i sin box och kan gå ut och böka när de vill, i hagen finns även några grenar så jag tycker att de borde ha sysselsättning nog...men det är klart att det är mycket roligare för dem att gå lösa! Jag brukar ta en runda ner till sjön med dem ibland och då är de väldigt nöjda, jag har aldrig hört dem gnissla tänder när de är lösa. Har ni några tips om extra sysselsättning för dem nu på vintern när det inte är lika kul att vara ute och böka som annars? (åtminstone våra grisar avskyr att gå ut när det regnar!)
Alternativare i startgroparna

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 26 jan-08 kl 09:45 »
håller med Christine.. våra ute grisar tuggar småsten... o allt möjligt annat. ibland så spottar de ut dem o vatten byttan då man kommer med nytt vatten..
har hittat både de ena o de andra där.. allt från glas bitar!!!... till stenar och spikar ja allt möjligt. som de verkar hitta ihagen.. som jag inte hade en aning om fanns där..

verkar nästan som de testar om de är ätbart...

MEn våra tuggar ofta småstenar..
Varför har jag inte frågat.. tor inte de är pga sysslolös het då de har hela sin hage att böka i... ca 0,5 ha..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 26 jan-08 kl 13:27 »
Ljudet från att tugga småsten och tandgnissel skiljer sig jättemycket.
Tandgnisset är nästan som att dra naglarna på svarta tavlan. Det ryser i hela kroppen och det låter förskräckligt. :P

Att tugga småsten tror jag kan vara en form av sysselsättning, (som att tugga tuggummi  ;D) men jag tror det också kan vara ett sätt att få i sig mineraler.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

mli79

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 26 jan-08 kl 20:46 »

Min ena gnisslar också tänder en del, men det är när hon är nervös eller stressad. Typ om riktigt gott godis inte kommer tillräckligt fort eller om hon kommer ut i en ny hage. Första gången jag hörde det trodde jag att  hon hade skadat sig i transporten hit. Väldigt intressant att läsa att det kan vara magproblem som kan orsaka gnisslande, ska lägga det på minnet och hålla uppsikt över förändringar.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

nina286

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 jan-08 kl 17:05 »
hej
jag har oxå en minigris hemma som gnisslar tänder...o har oxå funderat på om det är pga att hon är understimulerad eller stressad...kan det vara så alltså???

Hon bor tillsammans med två andra minisar i vårt stora stall, de går lösa o själva i stallet (dvs lugnt) , har jättemycket halm att böka med, får grisfoder samt diverse grönsaker o havre mm samt har kostant fri tillgång till en skogshage på ca 0,5 ha (där de nästan aldrig är ute nu i och för sig då de antagligen tycker det är varmare o skönare inne) Men på sommaren bor de ute i denna hage i isolerat hus dygnet runt...de två andra grisarna har jag aldrig hört gnissla tänder medan denna äldsta gör det nästan varje dag....

Om hon är understimulerad, är det någon som har några bra tips för att få bukt med detta????
Tacksam för alla tips o tricks!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare (1 dolda)
riktig

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser