Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönsterglas  (läst 4330 gånger)

Nypålandet

Fönsterglas
« skrivet: 07 nov-07 kl 13:59 »
Eftersom de små flygande fähundarna har rensat mina fönster på kitt (se annan tråd) kan jag lika gärna plocka ner fönstren & renovera dom när jag nu ändå måste kitta om.

Det finns tyvärr ett par rutor med små sprickor i hörnen & dessa kommer förstås inte hålla ihop när jag tar ut rutan. Det är gammalt runnet glas, så jag skulle helst vilja slippa sätta in nytt & "perfekt" glas.

Kan man använda någon glasfix eller måste jag ut & leta gamla fönster för att skära till? Andra tips?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Fönsterglas
« Svar #1 skrivet: 07 nov-07 kl 14:15 »
Vi kämpade med en gammal dörr på vår förra gård.. hittade den inbyggt i väggen och den skulle genast få nytt liv  ;D

Flera glas var trasiga och vi fick tag i på gammalt glas , sånt som Nypålandet efterlyser, på en vind..

O vad vi kämpade o kämpade med det där vågiga glaset o det sprack hit o dit. Til slut var vi nöjda med vår dörr med bubbligt glas.

Dörren instalerades efter målning och den var såååå fiiin.  :D

Sen kommer min moster.. Jag var stolt och visade våran fina gamla dörr.. O då utbrister hon:

"Visst är den jättefin, men synd bara att ni satt i plastfönster.."

>:( >:( >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 07 nov-07 kl 14:34 »
Knappast värt besväret att försöka laga gammalt fönsterglas.
Sånt brukar gå att få tag på i annonser eller hos nån byggnadsvårdsbutik.
Kanske kan du få köpa tillskurna glas av en fönsterrenoverare, men dom vill förstås helst göra allt jobbet själva.
« Senast ändrad: 07 nov-07 kl 14:37 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #3 skrivet: 07 nov-07 kl 14:48 »
Begagnade fönster dräller det av i lador och uthus. Ta ur glaset med speedheater eller kittlampa(hyr eller hör efter om ngn kan låna ut) Lägg ut en gammal yllefilt eller en bit nålfiltsmatta på plant underlag. Använd kvalitetsskärare mot en linjal eller skiva. Tveka inte - endast ett skär, det skall krasa. Knacka försiktigt med skäraren längsmed under ritsen på glaset så ser du hur sprickan vandrar. Lägg glaset med ritsen vid kanten på bordet med spillbiten utanför. Håll ena handen på blivande glasrutan och tag tag om kanten på spillbiten och knäck nedåt. Klart och det blir perfekt !
Bor ni i Alingsås området kan ni hyra speedheater med verktygslåda(ej skärare) av mej. 070-7292718 Ylva
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 nov-07 kl 14:55 »
Begagnade fönster dräller det av i lador och uthus. Ta ur glaset med speedheater eller kittlampa(hyr eller hör efter om ngn kan låna ut) Lägg ut en gammal yllefilt eller en bit nålfiltsmatta på plant underlag.
...
RENSA glaset ytterst nogrann, till slutet med petroleum eller lampolja,
annars riskerar du att glaset spräckar.
---
Använd kvalitetsskärare mot en linjal eller skiva. Tveka inte - endast ett skär, det skall krasa. Knacka försiktigt med skäraren längsmed under ritsen på glaset så ser du hur sprickan vandrar. Lägg glaset med ritsen vid kanten på bordet med spillbiten utanför. Håll ena handen på blivande glasrutan och tag tag om kanten på spillbiten och knäck nedåt. Klart och det blir perfekt !
Bor ni i Alingsås området kan ni hyra speedheater med verktygslåda(ej skärare) av mej. 070-7292718 Ylva

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 07 nov-07 kl 19:39 »
...
RENSA glaset ytterst nogrann, till slutet med petroleum eller lampolja,
annars riskerar du att glaset spräckar.
---

Varför skulle glaset spricka om det inte är rengjort?

jenses

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 nov-07 kl 20:11 »
Varför skulle glaset spricka om det inte är rengjort?
En bra fråga  ???
Förmodligen för att man faktiskt inte "skärar" glaset,
utan att man genom användning av glasskäraren framkalla riktade spänningar i glaset.
När ytan inte är ren fördelar sig spänningarna inte jämnt.
Oj oj oj, språkförbistring i kvadrat, men bättre kan jag inte förklara detta på svenska.

Men pröva bara, så ska du se vad som händer.
Jag har blivit av med en hel del fina fönsterrutor p.g.a. bristande renlighetsmani  :P

Nypålandet

« Svar #7 skrivet: 09 nov-07 kl 08:40 »
Jaha--- Första rutan sprack direkt när jag skulle lyfta ut den... Det var satan till att vara skört glas!  >:(

Pianja

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 nov-07 kl 11:28 »
Jaha--- Första rutan sprack direkt när jag skulle lyfta ut den... Det var satan till att vara skört glas!  >:(

Det enda råd jag kan ge när det gäller hanteringen av gammalt glas- var lugn. Minsta lilla irritation får glaset att spricka direkt. Och då blir åtminstone inte jag mindre irritierad. Och plötsligt får jag ta fram ett nytt gammalt fönster och plocka ut en ny ruta att försöka skära till...

Nypålandet

« Svar #9 skrivet: 10 nov-07 kl 08:55 »
Alla 3 rök! Tog det hur lugnt som helst & ändå *frssssss* så löp det en skåra genom glashelvetet!  >:( >:(

Jag sätter fan in termoglas!

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 10 nov-07 kl 10:48 »
Utan hjälp av speedheater eller kittlampa så sitter ofta kittet fast på baksidan av glaset, åtminstone bitvis.
Klart glaset går sönder då om man börjar bryta.
När man stiftar fast nytt glas får inte stiften sättas för nära glaset, minst 1 mm ifrån, annars kan dom spräcka glaset senare.
« Senast ändrad: 10 nov-07 kl 10:56 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nypålandet

« Svar #11 skrivet: 10 nov-07 kl 10:52 »
Utan hjälp av speedheater eller kittlampa så sitter ofta kittet fast på baksidan av glaset, åtminstone bitvis.
Klart glaset går sönder då om man börjar bryta.

Tror också det var problemet. Kitt på baksidan av glaset...

Nåväl, nu vet jag det. Har 20 fönster x 3 rutor kvar...

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #12 skrivet: 10 nov-07 kl 20:37 »
Viktigt är oxå att när man drar ut stiften ur rutan ska man inte belasta rutan alls. Man kan "döva" en hovtång med en fil så att man inte knipsar av stiftet. Då kan man ta i lite hårdare och bara använda träet i kittfalsen som hävstöd. Är man ändå i sliptaget kan man även slipa av hovtången mitt uppepå för att komma åt närmare, ibland är stiften korta.
Vill man slipa lite till kan man ta en avbruten morakniv och slipa en flack egg mitt fram. Då får man ett jättebra verktyg att ta bort kittet med när det är uppmjuktat av speedheater eller kittlampa. Låt den bara glida, belasta inte, mellan trä och kitt och kittet bara ramlar bort. Blir bara bättre och bättre då den inte behöver vara speciellt vass för då skär den in i träet istället.
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 4 användare (1 dolda)
Mashakaks8276, Galaxie, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser