Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inhägnad fr. Högberga för klen..  (läst 2510 gånger)

uffeoanette

Inhägnad fr. Högberga för klen..
« skrivet: 05 nov-07 kl 19:20 »
Efter en regnig sommar ute i uteburen är det nu dags att stalla in hönsen inför vintern. Behöver dock fixa någon slags utegård till dem. Såg denna inhägnad på Högbergas hemsida och undrar om någon av er här på forumet har några erfarenheter av den???
Tänkte i sådana fall (om den är bra alltså) köpa 25 m varianten som är 1,80 m hög.
Tror ni den är tillräckligt stabil för att överleva vinterhalvåret med ev stormar och liknande?
Och vad tror ni om risken att rovfåglar dyker ner bland dem?
http://u3060.shellkonto.se/ny/produkt.php?ID=27&under=16

Skojarbråten

Re:Inhägnad från Högberga
« Svar #1 skrivet: 05 nov-07 kl 20:40 »
Ett måste med en sådan inhägnad är nog taknät!

Jag har haft höns och ankor lösa ute dagtid i två år utan problem. Sedan skulle jag vara lite duktig och skaffade en ganska lika inhägnad som på din länk, och vips! efter två dar så tog rovfågel en anka. Har man inte taknät säger de flesta att det nästan är bättre om de är helt lösa så de har chans att fly. Jag köpte 4x10 m fruktnät och skarvade ihop över, och när höken väl kom tillbaka fastnade hon i det ch dränkte sig själv i dammen under (och är nu på uppstoppning, he he).

Mitt nät är elnät, så det stoppar även för andra rovdjur. 50 m, 1,10 högt kostade bara ca 1100. Hönsen behöver inte 180 om de kan gå in till sina pinnar och hoppa upp.

Red: Nätet är från Granngården/Revir.

Obs också att fruktnäten är funktionella men asfula, har du besöksgård får du leta andra lösningar. :)
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 20:50 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 nov-07 kl 20:43 »
jag har köpt det nätet men pinnarna är så veka att man blir galen, mina höns flyger inte över.
så jag delade nätet på längden och fick 90 högt, dubbelt så långt  ;D.
/lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Ce

« Svar #3 skrivet: 05 nov-07 kl 20:45 »
Jag har en sådan inhägnad. Köpte den för tre år sedan. Första året använde jag den på vintern och den tunga blöta Stockholmssnön fastnade i nätet och tyngde ner när och knäckte ett par stolpar. (Att jag hade bärnät över som tak kanske hjälpte till med nedtyngadet, men det var en hel del snö som klibbade fast i själva nätet också.
Nu använder jag det ca 10 veckor varje sommar och då upplever jag det som flexibelt och enkelt att sätta upp och ta ner.
Men stolparna är ganska klena och i en ganska hård plast som jag tror tar stryk av kyla. Delen som går ner i jorden börjar rosta på mina trots relativ sparsam användning.
Jag tror inte den är något för året-runt-bruk - om de inte utvecklat produkten de senaste tre åren - men som alternativ sommarinhägnad fungerar den bra tycker jag som bara har berg med lite jord i skrevor att fästa stolparna. Hade jag mer "åker"mark hade jag satsat på vanliga kraftigare stolpar i trä!
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Skojarbråten

« Svar #4 skrivet: 05 nov-07 kl 20:56 »
Ja, plaststolparna är en katastrof! Viker sig och säckar som jag vet inte vad... Jag har satt vanliga 1,80-stolp och fäst var tredje/fjärde plaststolpe i. Som  sagt, inte snyggt - men har hittills funkat bra.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-07 kl 21:14 »
Jag skulle aldrig köpa det annat än för sommarbruk. Snön är tidvis supertung och tunger ner nätet. Ska du ha fast hönsgård krävs det lite stabilare grejer. Tro mig.

Har du lite höns släpp ut dom när du är hemma. Är du på jobbet kan de vara inne. Så här vintertid föredrar ( iallafall mina höns) höns vara inne.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

uffeoanette

« Svar #6 skrivet: 06 nov-07 kl 15:35 »
OK, tack för alla svar. Vi kände kanske på oss att det var en ganska så vek konstruktion, men det är ju bra att kolla upp här på alternativ innan man köper något...

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser