Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla ytterdörr  (läst 2570 gånger)

miltos

Måla ytterdörr
« skrivet: 05 nov-07 kl 14:28 »
Vi har beställt en ny parytterdörr till huset av en lokal snickare och vi hade tänkt måla den själva.
Problemet är att vi har ett gammalt hus och vill måla den "tidstypiskt" och vi har fått för oss att linoljefärg ska vara det bästa. Är vi helt fel ute?

miltos

Re:Måla ytterdörr
« Svar #1 skrivet: 05 nov-07 kl 15:43 »
Dörren har vi beställt efter modell och ritning från en större etablerad tillverkare som ville ha 51 000 kr för dörren komplett: måttbeställd, målad, överljus, beslag och låsmekanism samt romb i respektive dörr.

Vår dörr blir liknande men kommer att gå på 17 500 men då får vi måla den själv och komplettera med låscyliner. Tycker det är överenskomligt men det återstår ju att se hur den blir färdig. Så vi måste åka förbi och smygkika någon dag.  :)

Pianja

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 nov-07 kl 22:22 »
Åter igen blir jag övertacksam till min far. Han har byggt nya pardörrar till mitt ställe. Kopior av de gamla, fast med isolering. Dörrkarmen gick att återanvända och överljuset sitter kvar. Materialet till dörrarna gick på 2000 och då ingår låscylinder.  :)

Till frågan. Först oljade jag in dem ordentligt i omgångar, så det blev så mättat som möjligt. Sedan målat, med tre lager linoljefärg. Det blev snyggt. Hur väl det håller vet jag inte än, det kom på plats i somras. Men de gamla har suttit ett bra tag, så jag har gott hopp. Lycka till!

miltos

« Svar #3 skrivet: 06 nov-07 kl 08:20 »
Åter igen blir jag övertacksam till min far. Han har byggt nya pardörrar till mitt ställe. Kopior av de gamla, fast med isolering. Dörrkarmen gick att återanvända och överljuset sitter kvar. Materialet till dörrarna gick på 2000 och då ingår låscylinder.  :)

Till frågan. Först oljade jag in dem ordentligt i omgångar, så det blev så mättat som möjligt. Sedan målat, med tre lager linoljefärg. Det blev snyggt. Hur väl det håller vet jag inte än, det kom på plats i somras. Men de gamla har suttit ett bra tag, så jag har gott hopp. Lycka till!

Lycko dig som har en sådan händig far. Men när man inte har det så får man ju försöka lösa det så billigt som möjligt.  :)

Var också inne på att bara byta dörrarna för då skulle man nog kunna spara en hel del men alla som vi pratat med säger att det är bättre att byta allt på en gång (ialla fall på vårt hus).

Pianja

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 nov-07 kl 10:24 »
Jag tror ni har fått bra pris, hur som helst. För det är massa jobb med dörrar. Normalhändige fars timlön vill jag inte räkna på, om vi säger så.  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser