Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bråk bland hönsen!  (läst 2574 gånger)

Prosit

• Södermanland
Bråk bland hönsen!
« skrivet: 04 nov-07 kl 19:19 »
Hej måste berätta! Hittills har mina hönor varit riktigt stränga mot tuppkycklingen (snart sex månader). Han får ett nyp i stjärtfjädrarna så snart de kommer åt. Speciellt sura är de ranghögsta Gulda och Pöna. Så idag så tog sig tuppen ur hönsgården. Det gör han alltid när han vill. Så såg jag att han och Gulda stog mitt emot varandra och hackade mot varndra genom stängslet. När jag öppnade så de fick gå lösa alla, så blev det stort slagsmål mellan gulda och tuppen. Ingen gav sig. Tillslut lyckades lilltuppen ställa sig på hönan och hacka henne i huvudet. Hon låg tryckt mot marken men han var rejält sne och gick på henne så fort hon rörde sig.  :o Så småningom kom hon undan och har hållit sig på avstånd från honom hela eftermiddagen. Tuppen är som ny och tar maten först men glömmer bort sig ibland om någon kommer bakiftrån :P Väntar bara på att han ska börja gala och para sig med dem ;)

PS! Idag kom första vaktelägget! Två på samma gång!
« Senast ändrad: 04 nov-07 kl 19:20 av Helenan »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

LEK

Re:Bråk bland hönsen!
« Svar #1 skrivet: 04 nov-07 kl 19:34 »
Hej!
 jag hjar haft samma problem som du... Förra sommaren hade jag en tuppkyckling som gav plötsligt gav sig på den ranghögsta hönan och hackade henne så blodet rann... Så fort han fick möjlighet flög han på henne och hon skrek av smärta, stackarn... Detta var när tuppkycklingen precis började bli könsmogen. Jag fick höra från flera håll att detta inte alls var ett normalt och godkännt beteende så jag tog bort honom för att skona hönan. Fick samma dag en ny liten tupp, lika gammal och av samma ras som den elake men han gjorde aldrig någon av hönsen illa och utvecklades till en jättebra tupp och ledare.
Vill bara säja att du bör hålla koll på tuppkycklingen hela tiden så han inte skadar hönan allvarligt!!!
 Fundera på om detta är ett godkännt beteende för dig eller om det kanske är idé att leta efter en annan tupp...
Hoppas det löser sig!
Kram

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 04 nov-07 kl 20:35 »
OK. Det var bra att veta. Jag tycker den hönan förtjänar lite stryk för hon har varit riktigt dum mot honom så jag förstår att han gav igen. Det var bara han som var blodig efteråt också. Jag har inga genbankshöns men ska i alla fall tänka på vad du säger.

I somras, när han bara var fem veckor, flög han på mig flera gånger. Ganska gulligt på en så liten tupp men jag tryckte ner honom på marken ett par gånger och sen har han aldrig gjort om det.

Han har nog i sig att försöka klättra på rangskalan.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 05 nov-07 kl 13:28 »
Tyvärr är han inte lugnare idag :(

Tycker han påminner om en kåt ungtupp som bara ser hönorna som ett parningsobjekt och inser inte att han måste uppvakta dem utantror att han bara kan springa ikapp och para sig med dem. Jag tror det är svårt för en tupp att växa upp ensam med bara hönor och bli en normalt fungerande tupp sedan. Har någon av er lyckets få en bra tupp som inte vuxit upp med vuxna tuppar. Vi diskuterade ju vikten av förebilder när vi talade om tuppdansen också.

Nej, nu sitter huvudet löst på denna också. Och jag som var så glad att jag fick tillstånd till tupp och dessutom har en som inte gal så förtvivlat. :'(

Tindranu

• Småland
« Svar #4 skrivet: 05 nov-07 kl 17:50 »
Helenan!
Vad är det för sort på hönsen o tuppen?

Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Prosit

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-07 kl 19:07 »
Hönsen är Hedemora höns och tuppen är en Åsbotupp.

Tindranu

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 nov-07 kl 22:22 »
Ingen ras jag har tyvärr, annars hade det funnits nån fin tupp till dig om du blivit helt utan menar jag.... ;)
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Prosit

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 06 nov-07 kl 08:18 »
Tack! Jag har ju inte haft någon tupp förrut. Fick just tillstånd till att ha tupp och tyckte det var bra att han fått växa in i rollen. Men det funkade tyvärr inte. Han är lika elak idag.

anemone59

« Svar #8 skrivet: 06 nov-07 kl 10:59 »
jag har en riktigt snäll och trevlig hedemora-tupp som kan behöva en egen flock. var bor du. genbank om du vill ha intyg

Prosit

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 06 nov-07 kl 11:26 »
Jag bor i Stockholm.

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 05 dec-07 kl 19:28 »
Min sure ungtupp har nu lugnat sig och får sitta i mitten på översta pinnen med hönor tryckta intill sig :-[ Han är så söt (och snygg! En av de snyggaste jag sett!) Han gal bara sparsamt på morgonen innan jag släpper ut honom och någon gång mitt på dan. Har inte sett att han parar sig men han låter hönorna äta och de är inte dumma mot varandra. Är det någon som vill ha en riktigt snygg åsbotupp så gå in på djur säljes. Där finns också en bild! Tur att jag inte nackade honom! Stog flera gånger med tuppen i ena handen och yxan i andra men fann alltid anledningar att skjuta på det ett litet tag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser