Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sockerdricka, julmust  (läst 2986 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Sockerdricka, julmust
« skrivet: 30 okt-07 kl 13:41 »
Skulle vilja ha synpunkter på det här receptet som jag har hittat:
Sockerdricka
Blanda 10,5 l vatten med drygt 425 g socker, 1 msk jäst, 1l bayerskt öl och lite citronsyra. Andra dagen buteljeras allt och efter 8 dagar är det drickbart. Förvaras i jordkällare.

Är det barnvänligt? Finns det annars något bättre recept ute i etern? Och i det sammanhanget, hur får man till julmustsmaken, om man skulle vilja göra sånt själv. Kryddning?

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
Re:Sockerdricka, julmust
« Svar #1 skrivet: 30 okt-07 kl 15:48 »
Om man skulle låta det bli fullt utjäst hamnar man på ca 2,1% enligt mina uträkninar.
Men eftersom jäsningen tydligen bara ska komma igång bör det inte bli mer än max 1%. Gränsen för att det ska räknas som alkoholfritt har jag för mig går på 0,8% så man kan nog servera även barnen.

Om inte du förvarar det varmare än +10C bör det bli ganska lagom kolsyrat och ganska sött. Däremot är jag lite tveksam till bara 8 dagars lagring. Jag tror att jästsmaken känns ganska väl.
Kryddorna kan jag inte hjälpa dig med. Kanske det finns någon annan som kan det.

Det går ju ganska fort at göra det där. Prova en sats och meddela resultatet, vet ja.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Sockerdricka, julmust
« Svar #2 skrivet: 30 okt-07 kl 16:06 »
Har tyvärr dåligt med kallförvaringsutrymmen just nu, men jag ska kanske testa när garaget är byggt. Tack i alla fall!

Hasse

  • Gäst
Re:Sockerdricka, julmust
« Svar #3 skrivet: 30 okt-07 kl 16:25 »
Om det ska vara barnvänligt så ska det väl vara så lite alkohol som möjligt och då ska man ta 7g socker per liter och sedan buteljera omedelbart. Då får man bra bubbel och bara 0,3% alkohol.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Sockerdricka, julmust
« Svar #4 skrivet: 04 nov-07 kl 14:10 »
Om det ska vara barnvänligt så ska det väl vara så lite alkohol som möjligt och då ska man ta 7g socker per liter och sedan buteljera omedelbart. Då får man bra bubbel och bara 0,3% alkohol.

Menar du verkligen omedelbart, d v s blanda allt i receptet och sätta på korken?

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
Re:Sockerdricka, julmust
« Svar #5 skrivet: 07 nov-07 kl 13:15 »
Jag har hiitat en tråd på "Humlegårdens" diskussionsforum. Någon som försöker ta fram ett recept på "Julmust"

http://www.humle.se/
Klicka på i tur ordning:  Diskussionsforum - Bakning och matlagnng - Julmust

Vi får väl följa utvecklingen och hoppas att han lyckas.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Sockerdricka, julmust
« Svar #6 skrivet: 14 nov-07 kl 10:22 »
Tror faktiskt jag ska göra ett försök med julmust enligt sockerdricksreceptet. Kylförvaringen är inte längre ett problem, för den varma hösten har följts av vinter med slasktemperatur, så det är ju bara att kallförvara flaskorna utanför huset. Det påstås att julmusten främst får sin smak av malt och humle, så jag ska testa med att koka upp humle som te och byta ut det vanliga ölet mot alkoholfritt maltöl (samma som jag använder för att baka vörtbröd). Om jag bodde i Sverige kanske jag rentav skulle använda en förpackning vört istället. Återkommer.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Sockerdricka, julmust
« Svar #7 skrivet: 14 nov-07 kl 12:08 »
Ja, rapportera gärna hur det går! *nyfiken*
« Senast ändrad: 14 nov-07 kl 12:08 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Sockerdricka, julmust
« Svar #8 skrivet: 24 nov-07 kl 12:15 »
Okej, nu är nog julmusten färdig. Konstigt nog är den inte särskilt söt och den innehåller nog inte heller mycket alkohol, som vi känner (= kanske som klass 1). Det kunde ha varit mera kolsyra i. Men annars smakar den ganska julaktigt, kanske inte precis som julmust, men den är nog en bra juldricka för folk som inte gillar för sött. Får väl ställa fram lite socker till den som behöver.

Så här gjorde jag. 1 msk nejlikor, 450 g socker, 6 dl vatten och en bit pomeransskal kokades i 10 min. Tillsatte 5 msk humle. Lät dra 15 minuter. Silade. Sen blandade jag i 1 l Malzbier (en tysk produkt, som innehåller malt, humleextrakt och socker samt sockerkulör). När temperaturen var lagom tillsatte jag 1 tsk citronsyra och 1 msk jäst (vanlig bakjäst) och 10 l vatten. Det skulle stå till nästa dag, men jag tyckte inte det jäste så bra, så jag lät den stå två dagar innan jag hällde den på flaskor och ställde i den någorlunda kalla källaren (i alla fall kallare än resten av huset; tyvärr var det just då minusgrader ute, så jag tänkte att den nog inte var så bra). Drickan (dvs sockerdrickan i det receptet jag baserade experimentet på) skulle vara färdig efter 8 dagar. Det är nu det.

Om det finns någon som också vill satsa på julmust, kan ni väl höra av er hur ni gjorde.


Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Sockerdricka, julmust
« Svar #9 skrivet: 26 nov-07 kl 19:16 »
Det var visst bara första flaskan som saknade kolsyra (dåligt lock?), den andra var det väldig sprutt på. Min man tycker att det smakar julmust, men han har ju inte så stor erfarenhet av denna dryck  ::). Jag skulle påstå att smaken är mera som vörtbröd. Det är ju också bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 4 användare
Be, von tratt, ojoj, maiz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser