Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  cream cheese eller philadelphia hur gör man?  (läst 22258 gånger)

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
SV: cream cheese eller philadelphia hur gör man?
« Svar #20 skrivet: 03 jul-08 kl 03:46 »
En variant som min mamma lärde mig är ÄNNU enklare;
En liter naturell youghurt, helst den fetaste, lägg den i frysen tills den blivit helt fryst, ta sen upp och låt rinna av i silduk, smaksätt nu o salta efter behag.
Tro mig, DEN BLIR KANONGOD!!!
Jag gör ofta polsk ostkaka "sernik na zimno" och detta är vad jag använder som ostmassa.
Obs! Detta är faktiskt inget skoj, det funkar!
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Mata

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 07 aug-08 kl 19:22 »
Det lät mystiskt! Den där polska ostkakan hur görs den då?

BjörkåsGård

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 10 aug-08 kl 00:55 »

Jag återkommer när jag fått scannat in det på datorn  ;D  .......
Den kan verka krånglig att göra men bli helt underbar att äta o bjuda på!
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Kabo

« Svar #23 skrivet: 10 aug-08 kl 11:32 »
Den absolut krämigaste osten lyckas jag med om jag använder "tätmjölk" (det som kallas långfil i affären) Jag tycker det har en tendens att bli lite grynigt/pulvrigt i konsistensen när jag använder vanlig fil eller joghurt.
1 liter långfil
3 liter fetmjölk eller standard + grädde.
Rör ihop och låt stå över natten.
Värm till 37°
Tillsätt 1 msk ostlöpe, rör om och låt stå 2 timmar ca. Skär ostmassan i kuber.
Töm i silduk och låt rinna av ordentligt.
Jag brukar fördela en sån här sats på två eller tre ostar.
Den naturella går bra att använda i bakning på samma sätt som naturell philadelfia.
Kryddat med örter och/ eller vitlök och salt blir den gott smörgåspålägg.
Smittad med lite söndermosad blåmögelost, saltad och lagrad 1-2 veckor blir det himelsk :D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #24 skrivet: 10 aug-08 kl 11:37 »
Med den mängden löpe så antar jag att du använder löpe från affären.

Kabo

« Svar #25 skrivet: 10 aug-08 kl 12:58 »
Ja, jag använder löpe från affären.

Ekub

« Svar #26 skrivet: 10 aug-08 kl 13:13 »
Här har jag då inte hittat nge långfil :(

...vad är det för skillnad mellan affärköpt löpe och egenproducerad?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #27 skrivet: 10 aug-08 kl 14:24 »
Hmnä....jag menade inte handelslöpe i motsats till egenproducerad. Jag menade handelslöpe - mejerilöpe. Handelslöpe är svagare.

Ekub

« Svar #28 skrivet: 10 aug-08 kl 15:17 »
hahaha okej, trodde ni kanske fixade egen löpe :-[

Ekub

« Svar #29 skrivet: 21 aug-08 kl 13:59 »
köpte riktigt fet yoghurt, 10%, på hink men den var lite för syrlig för att göra cream cheese på tycker jag. Smakade visserligen bara den okryddad men iaf, ska prova med arlas (?) meze-yoghurt senare o se om det blir bättre. Den jag har nu är mellan 3,8-4,5% eller va de nu var...ska jag blanda i lite vispgrädde då? Tog det receptet med yoghurt och creme fraiche som värms upp lite, som fanns här i tråden... man kanske kan blanda lite som man vill? tyckte inte den första jag provade blev så krämig heller :(

BjörkåsGård

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 26 aug-08 kl 21:03 »

Citera
En variant som min mamma lärde mig är ÄNNU enklare;
En liter naturell youghurt, helst den fetaste, lägg den i frysen tills den blivit helt fryst, ta sen upp och låt rinna av i silduk, smaksätt nu o salta efter behag.
Tro mig, DEN BLIR KANONGOD!!!
Jag gör ofta polsk ostkaka "sernik na zimno" och detta är vad jag använder som ostmassa.
Obs! Detta är faktiskt inget skoj, det funkar!

Häpp!

Här kommer den!

Sernik na zimno

3 liter filmjölk eller youghurt
5 dl socker
200 gram smör
5 äggulor
2 msk vaniljsocker, helst det äkta med svarta prickar i

1 dl mjölk
2msk gelatinpulver

5 hårdvispade äggvitor

1 påse fruktgelé

Börja med att ha förberett ostmassan som beskrivet i ovan citat.
Lägg den färdiga ostmassan, rumstempererad, i matberedare tillsammans med sockret, smöret, de 5 äggulorna och vaniljsockret.
Kör tills det blivit en slät massa.
Lägg i kastrullen mjölken och gelatinpulvret. Värm försiktigt tills det har smält. Blanda det i ostmassan. Rör försiktigt ner de hårdvispade äggvitorna.
Häll sedan blandningen i en form med löstagbar kant som du lagt krossade kex i botten. Alternativt kan man om man vill hälla på någon likör på kexen om man vill innan.
Låt stå i kylskåp i minst 3 timmar, när det stelnat gör i ordning fruktgelét och häll på den färdiga kakan, se till att gelén har svalnat rejält innan du häller på bara..

Längst ner på receptet har min mamma lagt till : -"Är det inte enklare att beställa hos mamma?"  ;D :D ;D :D

boa

« Svar #31 skrivet: 05 sep-08 kl 13:10 »
Det finns flera "ostvarianter" till polsk ostkaka: man kan köpa kvarg på Lidl eller (bäst) speciel ost till just den sorten av kaka som säljs av polska butiker. I Stockholm har jag köpt den goda osten i Solna. I fredags har jag bjudit på en mycket god ostkaka enligt recept som finns på www.e-forus.se under "matcirkel". Rekommenderar varmt, mycket god.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser